ridning med halsring?

O

ouiii

hej jag är intresserad av att prova detta, jag har ett oerhört lättsamt tinkersto, hon är känslig för hjälper, rids barbacka i grimma och grimmskaft. är lätt att ha att göra med och allt men min fråga är...

hur börjar jag att utbilda mitt sto till att kunna bli riden i halsring, hur har ni gjort?

kom gärna med tips och ideer!

Sv: ridning med halsring?

Min häst är från början tränad att styras med sits och skänklar. Så eftersom jag kunde svänga, stanna och rygga utan tyglar var det bara att plocka av tränset och prova. En halsring är bra att ha, eftersom att man då kan ta i denna om hästen inte lyssnar bakåt.

Träna din häst så att h*n går att styra med sits och skänklar, om använd halsringen som en förstärkning om h*n inte lyssnar. Använd då halsringen tränange, så att hästen går undan för trycket mot halsen.

har aldrig ridit i bara halsring, grimma och grimskaft har jag ridit i en gång ute i skogen. Beror ju på om du vill svänga med hjälp av halsringen eller inte om du behöver lära in nånting, annars skulle jag nog börja rida på inhägnat område tills man är lite van iaf.
Har även provat att rida med repgrimma och grimskaftet fastsatt på ena sidan bara, tkr det svåraste är att veta vad man ska göra av handen :p

har aldrig ridit i bara halsring, grimma och grimskaft har jag ridit i en gång ute i skogen. Beror ju på om du vill svänga med hjälp av halsringen eller inte om du behöver lära in nånting, annars skulle jag nog börja rida på inhägnat område tills man är lite van iaf.
Har även provat att rida med repgrimma och grimskaftet fastsatt på ena sidan bara, tkr det svåraste är att veta vad man ska göra av handen :p

ja jag ska börja så småning om och ja prova på bana först, jag är inte sån som rider på bana annars, men värt just nu.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.