ridning med hackamorebett

M

matilda_

Hej! jag har lite funderingar kring hackamore bett.
Hur kan man undvika att sidostycket tycks mot hästens ögon när man tar i tyglarna? min häst får jätte lätt skav och är det verkligen meningen att det ska tryckas fram så mycket? kanske är jag som har satt det för långt upp eller ner osv.
Vad använder ni för bett på hästar som är rätt ryckiga med huvudet?
tacksam för svar! :)

Sv: ridning med hackamorebett

Ett hack som sitter korrekt flyttar sig inte. Det är viktigt att nosdelen är tillräckligt lång, att det sitter lagom högt o hårt.
Om hästen slår med huvudet tyder det på obehag. Utrustning som sitter illa, smärta i kroppen eller att orken inte finns där. Det kan även såklart bero på en dålig ryttare.

Min häst brukade ridas på hackarmore tidigare men då jag ville tävla i dressyr så rider jag henne numera på antingen tredelat d-bett eller ett rakt d-ringsbett. Hon trivdes inte på sina tidigare bett som varit för stora. Min veterinär hjälpte mig tillpassa enligt nya rön. Och det har varit super - hon trivs mycket bättre och jobbar fint och avspänt.

Om man tar hästens anatomi i hänsyn och inte bara tänker enligt det gamla tänket " tre veck i mungipan" osv. Jag kunde byta till ett bett som var en storlek mindre än de förra när jag längde sidostyckena på tränset så att bettet hängde precis i läge i mungipan (utan veck) . Det gamla tänket som tyvärr används väldigt mycket, (åtminståne här uppe) så trycker ofta på antingen laner eller i hästens gom. Med rätt nosgrimma som håller bettet på plats och inte gör att bettet nyper hästen så är den här metoden jätte bra.

Bara ett tips om du hellre hade velat rida på bett så kanske det här funkar även för dig?

Mitt arabsto som alltid bockat och försökt springa ifrån arbetet har jag också börjat tränsa på detta sätt o hon har helt slutat bocka och tjura - jobbar i form helt tillfreds numera...

Som ni kanske förstår så ÄLSKAR jag min veterinär :bow:

Om sidostycket kommer nära hästens öga är nosdelen på hacket troligen för kort. Har du ett ponnyhackamore går den att förlänga.

Givetvis har du rätt i det. :) Men eftersom problemet endast uppstår vid ridning på hack i TS fall så är det ju troligast nosdelen på hacket.

:confused: Vad menar du? Du har väl pannband på ett hackamore vanligtvis? :confused: Dvs ett komplett hackamore som du inte monterar ihop bara nosdelen på det ordinarie andra tränset? :confused:

Fast om man gör nosdelen längre och sidostyckena ändrar vinkel från hästens öra förändras även hur pannbandet passar.

Så jag tycker att mackan har helt rätt, åker sidostyckena upp i hästens öga så läng nosstycket. kvarstår problemet, kolla pannbandet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 329
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka