Ridning i naturen.vilka underlag för olika gångarter?

Sv: Ridning i naturen.vilka underlag för olika gångarter?

Jag vänjer mina hästar vid olika underlag i skritt, trav och galopp. Det gör att jag kan rida i stort sett alla gångarter på de flesta underlag. Det jag i första hand tänker på är om det är blött i markerna för det finns risk för halka. Viktigt är att ha god form på hästen och att den går i fullständigt balans...och det gäller oavsett om den ska gå i skritt, trav eller galopp.

Är det mycket stenigt med större sten och stora rötter m.m. gäller det att ha koll minst 10 meter framför en hela tiden och planera ridningen framåt. Gå gärna först sträckan innan ridning. Det gör att du är säkrare på hur marken egentligen är och blir inte överraskad.

Jag vänjer mina hästar vid olika underlag i skritt, trav och galopp. Det gör att jag kan rida i stort sett alla gångarter på de flesta underlag. Det jag i första hand tänker på är om det är blött i markerna för det finns risk för halka. Viktigt är att ha god form på hästen och att den går i fullständigt balans...och det gäller oavsett om den ska gå i skritt, trav eller galopp.

Är det mycket stenigt med större sten och stora rötter m.m. gäller det att ha koll minst 10 meter framför en hela tiden och planera ridningen framåt. Gå gärna först sträckan innan ridning. Det gör att du är säkrare på hur marken egentligen är och blir inte överraskad.

Ja på det plan är du tryggare och mer erfaren ryttare än mej. Jag skulle låta dej rida min häst på knepigare underlag än vad jag själv skulle ge mej ut på.
Du får komma uppåt landet snart o låna en häst och bege dej ut i våra hälsingeskogar snart.

Ja, kanske man kan komma upp till våren...*letar i almanackan*...

**raderat**

använd sunt förnuft när du är ute o rider! :)
jag undviker att trava o galoppera på alldeles för hårt underlag, men vissa grusvägar vi har här hemma går utmärkt att galoppera på. nu när de snart är vintertid gäller det att ta hänsyn till halkrisken, dvs man måste tänka efter - före, var man travar o galopperar.

ok tack:)
sand går det bra?

På grusväg rider vi alla gångarter, där det är stora grus skrittar jag då min är oskodd. i terräng rider vi också de gångarter som går utifrån vilka hinder som är, men uppförsbackar i skog tar de i galopp utan problem. Han travar o galopperar gärna på stigar också, jag undviker det om det är blött så att inte marken blir för upptrampad.
Vi gick omkull i somras när vi kom i galopp o sen ut på asfalt o han direkt skulle svänga, då hade han skor så det var noll grepp. Efter det blev jag väldigt rädd även för att rida över klippor/sten tom i skritt o trodde att vi skulle halka hela tiden.
På asfalt skrittar vi.
Vet inte om det är relevant, men jag tillägger att de är islänningar.

okej tack,det låter förnuftigt och bra,hoppas det gick bra med dig å hästen lät väldigt otäckt!

Under vintern brukar jag undvika högre gångarter i djup snö, eller öht om underlaget är "tungt" för att hästarna kan få svårare att hinna undan med benen och då är det lättare att de hugger sig i trav och galopp.
Är det riktigt djup snö ska man helst inte rida så länge i det öht eftersom det blir väldigt tungt. Man får bygga upp styrkan successivt!

På vägar där det är stenigt (t ex kullersten eller löst grus) brukar jag inte trava eller galoppera. Likaså där det är halt, t ex på skogsstigar när det har regnat.
Gräs går bra att trava och galoppera på, men man får tänka på att det kan bli halt om det är lite blött. Tycker allmänt att det är lättare att hålla balansen uppför än rakt fram eller ner.

Jag galopperar och travar knappt ute öht, men det är av andra skäl än underlaget :p

okej det låter nu bra:D
mwn hur gör du på vinter ifall du rider ut då?

Rider efter vägen då också, de gårju inte att ridadärbilarna kör, i hjulspåren där är de alldeles förhalt och hårt för trav och galopp, men de är mjukt och rätt bra underlag påsidan närmarediket. ¨

Det går inte att säga generellt vilka gångarter man ska använda
på olika underlag.
Man måste lära sig att rida med omdöme och att vara försiktig
på okända vägar/stigar/underlag.

På en stig, som jag känner, kan jag galoppera, medans på en liknande, okänd stig, håller jag mig till skritt.
Samma sak när det gäller snö, man vet aldrig vad som döljer sig under det vita. Det kan vara isfläckar, hål
eller helt underbart galoppunderlag.

tack allihopa!:D

Hej!
vart tycker ni att man kan tex galoppera riskfritt?
alltså på vilket material?
att galoppera upp för en backe av gräst(tort) är det riskfyllt?
snälla vill veta vad man kan göra i naturen och vart och vilka gångarter på vilka underlag.
och snö hinder kan man hoppa dem eller är det farligt?
skull bli så glad om ni skulle kunna diskutera det med mig:D

jag travar och galopperar på nästan allt, förutom jätte hårda grusvägar och asfalt, men sträckorna varierar ju då också. jag brukar rida ganska långt (då menar jag inte en kilometer eller så) om vägen har en grässlinga i mitten eller är mjukare än så, jag tycker heller inte om att rida på för mjuka vägar. om vägarna är ganska hårda, kan jag ta en liten trav eller galoppsträcka och skritta enda tills mjukare vägar kommer. på vinterna rider vi mest på ängar och mitt i skogen där snön ligger helt orörd :love: rider ganska mycket på banan då det är halt

jag travar och galopperar på nästan allt, förutom jätte hårda grusvägar och asfalt, men sträckorna varierar ju då också. jag brukar rida ganska långt (då menar jag inte en kilometer eller så) om vägen har en grässlinga i mitten eller är mjukare än så, jag tycker heller inte om att rida på för mjuka vägar. om vägarna är ganska hårda, kan jag ta en liten trav eller galoppsträcka och skritta enda tills mjukare vägar kommer. på vinterna rider vi mest på ängar och mitt i skogen där snön ligger helt orörd :love: rider ganska mycket på banan då det är halt

Oki tack :bump:
det låter vettigt:P

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Hej! Jag äger en dressyrponny som jag tävlar på. Nu under vintern är det så tråkigt klimat; vädret är blåsigt och kallt och det är isigt...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: gloiredor
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar