Ridning i naturen.vilka underlag för olika gångarter?

M

maddilio

Hej!
vart tycker ni att man kan tex galoppera riskfritt?
alltså på vilket material?
att galoppera upp för en backe av gräst(tort) är det riskfyllt?
snälla vill veta vad man kan göra i naturen och vart och vilka gångarter på vilka underlag.
och snö hinder kan man hoppa dem eller är det farligt?
skull bli så glad om ni skulle kunna diskutera det med mig:D

Sv: Ridning i naturen.vilka underlag för olika gångarter?

Jag undviker trav och galopp på hårt underlag.

Jag undviker trav och galopp på hårt underlag.

okej det förstår jag!
men kan ma ntrava och galoppera på grusväg eller är det också för hårt och ängar/gräs kan man galoppera/trava på det?

det är jättesvårt at säga hur och var man kan trava och galoppera om man inte har sett vägarna! :p men när jag rider ut brukar jag endast galoppera på gräs (ej blött), och spån-spår. just för att det är så mjukt. :) trava kan man göra på lite hårdare underlag, men försök undvika det ! :smirk:

Jag rider i alla gångarter på de grusvägar vi har.
Men ser till att värma utt hästen ordentligt innan jag börjar arbeta i trav och galopp.

Jag lindar nästan alltid benen också då jag rider ut och värkligen ska arbeta ute, så jag skyddar senorna.

det är jättesvårt at säga hur och var man kan trava och galoppera om man inte har sett vägarna! :p men när jag rider ut brukar jag endast galoppera på gräs (ej blött), och spån-spår. just för att det är så mjukt. :) trava kan man göra på lite hårdare underlag, men försök undvika det ! :smirk:

okej jo det låter ju vettigt!
men typ en gäsbacke(torr) är det riskfyllt attgaloppera upp för den?
ser nämnligen folk som gör det hela tiden vid en backa vid mig...

Jag rider i alla gångarter på de grusvägar vi har.
Men ser till att värma utt hästen ordentligt innan jag börjar arbeta i trav och galopp.

Jag lindar nästan alltid benen också då jag rider ut och värkligen ska arbeta ute, så jag skyddar senorna.

okej det låter nu bra:D
mwn hur gör du på vinter ifall du rider ut då?

varför skulle hästarna inte klara en gräsbacke?
Bara att använda lite sunt förnuft när man rider ut.
Is - halkvarning, dvs skritt. Undviker blankis helt om hästen inte har broddar.
Snö - Alla gångarter, man får väl tänka lite på att det är jobbigare för hästen i djup snö
Blött gräs - halt, kanske olämpligt att rida i snabbare galopp/hoppa.
Osv...

varför skulle hästarna inte klara en gräsbacke?
Bara att använda lite sunt förnuft när man rider ut.
Is - halkvarning, dvs skritt. Undviker blankis helt om hästen inte har broddar.
Snö - Alla gångarter, man får väl tänka lite på att det är jobbigare för hästen i djup snö
Blött gräs - halt, kanske olämpligt att rida i snabbare galopp/hoppa.
Osv...

tack ju det låter ju helt vettigt!
men kan man bygga snö hinder och hoppa ute?

tack ju det låter ju helt vettigt!
men kan man bygga snö hinder och hoppa ute?

Om hästen inte är skodd och broddad, absolut inte. Även om den är det så skulle jag inte känna mig tillräckligt säker på att hästen ser hindret, mer vitt i allt det vita liksom. Jag hade inte gjort det.

Men gräsbackar är ju det bästa som finns att galoppera i! :love:

Om hästen inte är skodd och broddad, absolut inte. Även om den är det så skulle jag inte känna mig tillräckligt säker på att hästen ser hindret, mer vitt i allt det vita liksom. Jag hade inte gjort det.

ha oki jag förstår!
mn alltså ifall man typfärgr hindret?
hehe älskar at måla i snö^^

Bättre att vara för försiktig än tvärtom men bara en liten parentes.
Hört av en jockey att han ridit steeplechaselopp i england då dimman var så tät så han var tvungen att räkna hindrerna för att veta när upploppet skulle komma. Då ligger väl hinderhöjden på runt 150.:eek:
Har dessutom ridit i snabb canter på en väldigt vattenfylld och lerig gräsbana.

=Hästarna klarar mer än vad man tror

okej det förstår jag!
men kan ma ntrava och galoppera på grusväg eller är det också för hårt och ängar/gräs kan man galoppera/trava på det?

Grusvägar kan vara mycket olika beroende på hur mycket det har regnat. När det har regnat mycket är våra grusvägar så mjuka att det mycket väl går att galopper på dem. När det har varit torrt en längre period är de så hårda att jag helst bara skrittar på dem. Oftast är de ngt mittemellan. När det gäller ängar och gräs tycker jag också att det är olika ibland kan det vara halt ibland kan det vara gropigt och då får man ta det försiktigt.

Scary!

Jag har också rejsat på blött gräs, fullt ös medvetslös! :bump: Numera har jag ett skarpare bett så nu galopperar vi bara där jag vill och i det tempo jag bestämmer... :)

Galopperar gärna rakt fram på blött gräs också, men inte för fort. Den här hästen kan inte ens gå över ett dike 1 dm djupt 2 dm brett utan att vara nära att gå omkull. *suck*

Riktigt scary, fasta var de ju också.

Ang det blöta gräset, är själv ganska paranoid med det, särskilt då jag är medryttare och inte vill att någon annans häst ska gå omkull pga att jag varit oförsiktig.
Men under den snabba cantern var det inte min häst och en galopptränare som gav instruktionerna, så jag litade på att han kunde sina saker :) Hästarna hade inga som helst problem med det. Och då var så lerigt att hovarna sjönk ner någon decimeter. (dock inte på hela banan :p)

Brukar undvika hårt underlag. Eller risk för halka som blött gräs. Eller risk för stukningar som väldigt gropigt eller knöliga underlag.

Men gräs i uppfrsbacke ser jag inga problem med. Kanske om det är väldigt skarp uppför.

Annars går min tjej på de flesta underlag då hon har skor på sej. Jag vet att hon klarar av att skena hej vilt i hagar med bra mycket sämre underlag än det jag skulle våga galoppera på under kontrolerade former. Så de klarar det mesta. (oftast)

Scary!

Jag har också rejsat på blött gräs, fullt ös medvetslös! :bump: Numera har jag ett skarpare bett så nu galopperar vi bara där jag vill och i det tempo jag bestämmer... :)

Galopperar gärna rakt fram på blött gräs också, men inte för fort. Den här hästen kan inte ens gå över ett dike 1 dm djupt 2 dm brett utan att vara nära att gå omkull. *suck*

haha oki:)
nä 1dm djupt och 2dm brett dike är ju jätte "farligt"^^

Brukar undvika hårt underlag. Eller risk för halka som blött gräs. Eller risk för stukningar som väldigt gropigt eller knöliga underlag.

Men gräs i uppfrsbacke ser jag inga problem med. Kanske om det är väldigt skarp uppför.

Annars går min tjej på de flesta underlag då hon har skor på sej. Jag vet att hon klarar av att skena hej vilt i hagar med bra mycket sämre underlag än det jag skulle våga galoppera på under kontrolerade former. Så de klarar det mesta. (oftast)

Oki,det låter vettigt:)

använd sunt förnuft när du är ute o rider! :)
jag undviker att trava o galoppera på alldeles för hårt underlag, men vissa grusvägar vi har här hemma går utmärkt att galoppera på. nu när de snart är vintertid gäller det att ta hänsyn till halkrisken, dvs man måste tänka efter - före, var man travar o galopperar.

På grusväg rider vi alla gångarter, där det är stora grus skrittar jag då min är oskodd. i terräng rider vi också de gångarter som går utifrån vilka hinder som är, men uppförsbackar i skog tar de i galopp utan problem. Han travar o galopperar gärna på stigar också, jag undviker det om det är blött så att inte marken blir för upptrampad.
Vi gick omkull i somras när vi kom i galopp o sen ut på asfalt o han direkt skulle svänga, då hade han skor så det var noll grepp. Efter det blev jag väldigt rädd även för att rida över klippor/sten tom i skritt o trodde att vi skulle halka hela tiden.
På asfalt skrittar vi.
Vet inte om det är relevant, men jag tillägger att de är islänningar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Hej! Jag äger en dressyrponny som jag tävlar på. Nu under vintern är det så tråkigt klimat; vädret är blåsigt och kallt och det är isigt...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: gloiredor
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar