Ridning (galopp) och säkerhetstänkande...

Bowman

Trådstartare
Som skyddsingenjör och fd brandman har funderat lite på det har med säkerheten runt galoppen...
Efter tre smällar i rad på samma höft varför rider ingen med byxor av den typen som motocrossåkarna har? De väger inget och har precis samma rörlighet. Man använder ju väst och hjälm...
Om man värmer upp på banan och hästen skyggar för något. Är då inte sannolikheten stor att hästen kastar sig på samma ställe när man kommer cantrande? Vilket beslut bor man fatta? Avbryta övningen i tid eller fortsätta och hoppas att det går bra... ?
Vid ingången till stallbacken på Täby finns en tom konsoll för en skyllt på vänster grindstolpe. Den sitter precis på den höjd som de flesta ryttare har huvudet. Tid ett flertal tillfällen har jag sett hästar som dansat in i nämnda stolpe när det blivit för många pigga hästar på väg in eller ut samtidigt geno grinden. Än så länge har ingen blivit hängande tack och lov...
Om någon skulle bli det skulle polisen säkert avskriva det hela som en olycka utan misstanke för brott. Jag skulle se det som ett brott mot arbetsmiljölagen med stor risk för skada på både ryttare och häst. Vad känner ni andra? Vad tänker ni, vad skulle ni göra?
Är nyfiken...

Sv: Ridning (galopp) och säkerhetstänkande...

Varför gör du inget själv åt detta , om man ser ett problem så är det väl bättre att åtgärda det än att skriva om det här.
Gå du dit med ett par däck som du sågat ett snitt i,trä på dessa på stolpen och knyt eller skruva upp dem på lämplig höjd, så när hästarna dansar mot den så kommer de inte så nära T.EX.
Om denna lösningen inte fungerarar finn en annan.Kan ju inte vara för svårt om man är på plats.Varför vänta på att ngn annan skall göra ngt.

Sv: Ridning (galopp) och säkerhetstänkande...

Hej Marie,
Tack för att du tog dig tiden och gav en liten respons...
När det gäller skyltkonsollen på Täby så visst anmärkte jag på den när jag red på Täby. Men jag var ju bara "nöjesryttare" och inte en anställd seriös arbetsryttare. Hade jag varit anställd hade jag aktivt kunnat verka för att konsollen skruvades ner. Men gensvaret fick mig att första att man generellt har en rätt låg säkerhetskultur och kunskapsnivå på hur man bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete vilket faktiskt är ett lagkrav oavsett om man bedriver verksamhet inom eller utanför Täby...

Förlåt min nyfikenhet men hur bedriver du ditt arbetsmiljöarbete? För du har väl anställda med om jag inte minns fel?

Mvh. Bowman

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka