Ridning/fodring

M

marija

Hur gör ni? Rider ni direkt efter att hästen har ätit eller väntar ni och i såfall hur länge väntar ni. När dottern ska iväg på träning och hon tränar kl.16 tar jag in hästen kl.14 så den ska hinna äta och smälta maten. Rätt eller fel?:smirk:
Marija

Sv: Ridning/fodring

Min häst får grovfoder 4 ggr/dagen, äter därmed i ganska korta intervaller, så jag oroar mig inte så mycket för det där att han måste smälta maten. däremot är jag försiktig med kraftfodret inför en hård träning, då får han kraften efteråt istället. men jag ger inte så stora mängder kraftfoder över huvud taget, så jag tror jag är överdrivet försiktig. tycker det är mer "mentalt" än fysiskt för hästen att jag låter den äta innan jag rider och idealt ha lite tid att smälta fodret isåfall. de ska självklart inte vara hungriga heller innan de tränas hårt, men som sagt - inte riktigt applicer bart på min häst då han äter mycket och kontinuerligt under dagen.

Jag vet inte om det låter som om våra hästar äter en gång om dagen:smirk: , de fodras:
06,30 hö och kraftfoder ut ihagen ca 08,00
11,00 hö i hagen
16,00 Hö och kraftfoder (mineraler)
21,00 Hö och kraftfoder
Men som man kan se brukar de äta 16 och det funkar ju inte då vi tränar för instruktör, så då vill jag att hästen ska ha ätit innan träning och gärna få "vila" på maten lite.:smirk:

Marija

oJ nejdå det var inte alls så jag menade. jag menar bara att jag inte tror det är dödsviktigt att hästen inte har 2 kg hö i magen vid ridning. jag håller med dig om att självklart låter man inte hästen missa sin normala utfodring om man ska träna, utan låter den äta innan och i lugn och ro. det gör jag med! Men att träna med mat i magen tror jag inte är farligt om vi inte pratar hetsridning på en massa kraft foder!

Jag rider inte direkt efter att hästen blivit utfodrad. Jag väntar minst en/två timmar, beroende på hur mkt den fick. Däremot så rider jag ofta efter att den precis har ätit hö!

rider inte direkt efter att hästen fått kraftfodder,väntar en timme ca
men har han bara ätit hö brukar jag inte vänta

Min äter kraftfoder på morgon och kvällen, (hö i stort sett obegränsat under dagen) och jag rider alltid på dagtid, innan han får kvällskraften så jag har inte riktigt det problemet. Men skulle jag rida just vid den tiden skulle jag ha gett honom kraften efter. Men eftersom du ger kraftfoder två gånger på kvällen kanske det är smartare att göra som du säger, att ta in honom och låta honom äta innan träningen. Annars blir det väl för nära på de två fodringarna.
Jag tycker att de bör få vila minst 1 timme efter man utfodrat med kraftfoder innan man arbetar med dem :)

Samma här. Inga problem med hö. Däremot efter kraftfoder väntar vi ca två timmar ifall det är stora kraftfodergivorna eller en timme när killen bara fått lite.

Ungefär så gör jag också. Tar in hästen vid 15 och ger halva normala kraftfodergivan (lucernhack o pellets), samt två kilo hö (tre i normala fall).
Sedan lastar jag vid 16 och skrittar igång vid 16.30, tränar vid 16.45.
Jag har inte märkt av några problem hittills i alla fall...

Resten av kraftfodret och höet får han till kvällsgivan istället.
(Det är inga enorma mängder kraftfoder vi talar om.)

Ja min häst knaprar hö fritt,
rider när jag rider.

Om jag rider i samband med en fodring ser jag till att hon får äta av höet innan, kanske medan jag gör iordning henne. Kraftfodret ger jag efter ridningen.

Jag har lärt mig att det alltid ska gå minst en timma mellan hästen har ätit upp grovfodret tills den blir riden, och en och en halv timma för kraftfodret. Jag följer det, fast när min häst gick på lösdrift och hade fri tillgång så tyckte jag inte att det var lika viktigt, då gick han ju o smååt hela tiden, dessutom brukade det ta minst en halvtimme att göra i ordning honom, plus att i början på ridturen tar man det ju så lugnt.

Hästar är gjorda för att i princip alltid ha grovfoder på väg genom matsmältningsapparaten, och såklart måste de kunna röra på sig under tiden.

Det skulle vara svårt att vara ett ständigt betande, hyperkänsligt flyktdjur om det samtidigt vore skadligt eller svårt att springa med magen full av mat.;)

Det kan t.o.m. vara så att magsår uppkommer när hästar motioneras på tom mage, då maginnehållet är lättflytande och skvimpar upp mot de körtelfria, oskyddade delarna av magsäcken. Grovfoder binder magsyran och gör att det skvalpar mindre.:)

Med tanke på att under betet på sommaren oavsätt om man har de ute under natten eller ej så tuggar hästen en massa gräs och har konstant mat i magen.Då tar amn ju bara in och rider och hästen överlever:smirk:

Så hästens mage är gjord på så vis att de alltid skall ha mat i magen i stort sett så man kan rida utan problem direkt efter att man gett hö/kraftfoder

Jo, fast på bete så äter de ju lite hela tiden. De äter lite mera "hetsigt" när de bara får foder några gånger per dag.

Fast det ska inte behöva vara så, då bör man nog tänka över sina utfodringsrutiner.

Kanske ge större givor och mera sällan? Ge halm som extra sysselsättning?

marija skrev:
Hur gör ni? Rider ni direkt efter att hästen har ätit eller väntar ni och i såfall hur länge väntar ni. När dottern ska iväg på träning och hon tränar kl.16 tar jag in hästen kl.14 så den ska hinna äta och smälta maten. Rätt eller fel?:smirk:
Marija

Jag ger aldrig kraft minst 1h före och efter ridning. Men grovfoder har de fri tillgång på, och de går ju bara och små tuggar då större delen av dygnet, förut hets åt de när de stog uppstallade och bara fick vid vissa tidpunkter.

marija skrev:
Marija

Det låter väl bra! Så slipper hon rida en hungrig och sur häst!
Däremot skulle jag vänta till kvällen med kraftfodret.

Våra hästar får ordenligt med grovfoder 4 gånger om dagen, och min pålle äter alltid lugnt..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka