Ridning efter vaccination?

Sv: Ridning efter vaccination?

Jag brukar skritta dagen efter och sen rida lite lugnt dagen efter det. Det viktigaste är ju att hästen inte svettas, för då "svettas den ut" vaccinet :d

Jamendåså!

"Min" häst svettas aldrig, det är bara jag som blir dyblöt. :o:crazy:

Fast jag ställer mig lite frågande till att skulle kunna svettas ut vaccinet...

Jamendåså!

"Min" häst svettas aldrig, det är bara jag som blir dyblöt. :o:crazy:

Fast jag ställer mig lite frågande till att skulle kunna svettas ut vaccinet...

Flertalet veterinärer har sagt det, men jag vet inte riktigt heller hur det skulle gå till. Men så är jag inte så hajj på sånt där biologi eller va de kan tillhöra för ämne :rofl:

Det är väl snarare för att kroppen har lite att stå i och inte att den kan svettas ut vaccinet? :confused:

Det är väl snarare för att kroppen har lite att stå i och inte att den kan svettas ut vaccinet? :confused:

Många veterinärer har sagt ordagrant till mig:
"Rid men din häst får inte svettas, för då kan den svettas ut vaccinet".

Men jag vet inte, jag är inte veterinär så ja... Men visst, det låter skumt :laugh:

Generella rekommendationen är väl att ta det lugnt ett par dar. Tror det är som Ridtravare_bäst säger, att det kan bli för mycket för kroppen. Vissa hästar blir ju tom ganska så rejält allmänpåverkade med feber, hängighet osv.

Låter tveksamt för mig i alla fall att någon skulle kunna svetta ut vaccinet :D

Eftersom att när man vaccineras så får man ju en liten, ynka andel av den aktuella sjukdomen, som kroppen ska bryta ned och bilda ett immun mot.

Nej jag låter dem stå en vecka eftersom min häst reagerade med att bli riktigt sjuk efter förrförra vaccinationen så vågar jag inte riskera något och lägger in en veckas vila efteråt.

Tidigare har jag låtit dem stå en dag och sedan skrittat några dagar upp till en vecka innan vanlig ridning har varit aktuell.

Jag har blivit rekommenderad att rida lugnt 3 dagar efteråt, brukar dock rida lugnt i nästan en vecka efter för att vara på den säkra sidan. :) Har väl att göra med att vissa hästar kan reagera mer än andra på vaccinet också, få lite feber och sånt.

Rider enligt veterinärens ordination: Ridning men lugnt så hästen inte blir andfådd/ går upp i puls i en vecka efter vaccinering.

kl

Jag tror inte att man kan svetta ut ett vaccin, men däremot som redan nämts kan det nog bli lite mycket för kroppen, det kan man ju känna själv efter att man har fått en vaccinspruta.
Jag brukar låta hästarna vila från ridningen i ca tre dagar.

Rider enligt veterinärens ordination: Ridning men lugnt så hästen inte blir andfådd/ går upp i puls i en vecka efter vaccinering.

Vi brukar låta våra hästar ta det lite lugnare ca en vecka efter vaccination.
Detta med tanke på att de kan bli hängiga efter vacc + risk för överansträngning och hjärtmuskelinflammation.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka