Ridning efter förlossning!

C

C_L

Ridning i allmänhet, ridning för träning och tävling, skogsmulleridning, what ever, när började ni rida igen?

Efter kejsarsnitt respektive "normal" förlossning?

Vad fick ni för rekommendationer och hur har det gått?

Jag har inte kunnat rida under hela graviditeten och kommer nu att vara som en nybörjare :D:angel:

Men det draaaar till stallet nu, pållan och pållen bara väntar på att matte ska damma av sina Blundstone och se till att ridbyxorna ska passa igen.

Berätta!

Hur kändes det? vad hade ni för problem? hur löste ni dem? vad gjorde ni för fel? rätt? etc?

återkommer med presentation av de två ludna som jag ska rida och jobba med, men det har endast gått en månad efter Kejsarsnitt och jag kan ärligt säga att jag inte varit sugen förrän nu.

Jag fick rek. att vänta minst 2 månader, men att åkahäst kan ju inte vara ngn fara :banana:

Sv: Ridning efter förlossning!

Jag har egentligen ingen aning, vet bara att en kompis som förlöstes med kejsarsnitt också skulle vänta länge och hade ridabstinens. Det hade något med livmodern att göra (risk för framfall?) om jag inte minns helt fel... Vet inte hur det är om man har fött vaginalt men man bör säkert vänta lika länge om det nu är livmodern som är anledningen... Även om man bara åker häst så "guppar" ju livmodern på annat sätt än om man bara går så var rädd om dig!

Förstår din längtan! Du får pyssla lite extra och longera och tömköra så länge vetja ;)

Jag var tillbaks på ridskolan fem veckor efter ett akut kejsarsnitt :p

Immer

Jag började rida igen efter ca 3 veckor, längre stod jag inte ut.. Båda mina förlossningar (har två barn) var okomplicerade, fick inga speciella råd när jag kunde börja rida igen. Frågade iof inte heller med risk för att jag skulle få vänta för länge.. Skrittade då första veckan eftersom hästen hade vilat sedan några veckor innan förlossningen också. Det kändes bara bra att komma upp i sadeln igen, inga konstigheter.

Min barnmorska sa att jag skall vänta sex månader efter förlossningen med att rida!!! Det vill jag inte göra. Jag är i v 21 nu och "rider" ännu, alltså jag skrittar bara. Jag kan tänka mig att hon menade att trava, galoppera och hoppa, men för mig tror jag att det räcker med att skritta de första månaderna - och det vill jag inte vänta sex månader med. Men jag vet ju inte hur jag känner efter förlossningen - det får vi se i januari-februari.

En kompis i stallet fick barn i slutet av juli, hon sa att hon kände sig redo att börja rida nu men tänkte vänta till efter efterkontrollen (heter det så, någon kontroll man gör ca 8 veckor efter förlossningen?).

Intressant tråd!

Lustigt att jag funderade på just detta här om dan, just hur långt riduppehåll man måste göra i samband med graviditet o förlossning. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta än, men planerar graviditet om något år så jag får väl återkomma då. :grin:

Två veckor efter förlossningen (vaginal) så hoppade jag upp på hästen första gången, det var inte så bekvämt eftersom jag var sydd med ett tjugotal stygn så jag väntade en vecka till tills dom togs bort.
Sen red jag som vanligt igen, hoppade och allt. Inga problem.
Då hade jag ju iof. inte varit "markbunden så länge utan red till en vecka innan förlossningen (i alla gångarter)
Jag tävlade en 1,10m klass i vecka 21 eller om det tom. var senare?!

Rekomendationerna jag fick var väl i princip att:
*Känns det bra är det okej.
*Trilla inte av i onödan:D (dom hade själv hästar)
*Det är bra att hålla igång och inte sitta hemma i soffan och vara försiktig.;)

Normal graviditet, red t.o.m grav. vecka 34 (4-5 dgr/vecka, alla gångarter), normal vaginal förlossning, sydd med 3 stygn.

Jag kände mig helt återställd efter ca 2 veckor och hade förmodligen kunnat rida då, om jag haft tillgång till häst, vilket jag inte hade. Red istället första gången ca 5 veckor efter förlossningen, började då rida en häst 2-3 dagar i veckan. "Normal" ridning från första gången, dvs alla gångarter och tränade både på bana och red i skogen.

Jag upplevde att jag mycket snart kom in i ridningen igen. Visst, träningsvärk efter de första gångerna, men inte mer än vad som kan anses normalt efter ett riduppehåll. Fast nu var ju inte mitt uppehåll jättelångt med tanke på att jag red rätt långt in i graviditeten.

Jag frågade inte varken barnmorska eller läkare angående ridning under graviditet och efter förlossning. Det säger ju sig självt att man helst inte skall ramla av under graviditeten, och vad gäller ridning efter förlossningen så är jag övertygad om att kroppen säger ifrån ifall man gör något som inte är bra.

Det är nu åtta år sedan jag födde barn, och jag har inga "men" av att ha börjat rida relativt snart efter förlossningen.

Jag fick veta att jag(normal förlossn.) inte fick SPRINGA på ett bra tag, pga framfallsrisker. Men ridning visste ingen hur länge jag skulle vänta med. Jag hade däremot foglossningar som hette duga, så skönt var det inte att sätta sig i sadeln.:crazy: Väntade två månader, sen fick det gå sakta. Efter fyra månader hade vi kommit igång ordentligt och satt kondis.:D

Jag fick höra att när det inte gör ont där nere längre är det bara att börja rida... Jag var uppe efter ett par veckor efter båda förlossningarna (vaginala förlossningar). Jag gick MASSOR i början efter ha fött. Upp o ner för backarna här med barnvagn för att få upp flås o allt så när jag efter 2-3 veckor satte mig på hästen kändes det helt ok:)

Jag fick rekommendation att vänta till efterkontrollen, dvs 7 veckor.

Så jag satt upp efter 8 veckor och åkte rakt ner i backen.

Det har nu gått över 2 år sen dess och jag har fortfarande problem. Dels blev jag rädd på ett sätt som jag inte trott var möjligt innan jag fick barn, kroppen lyder mig inte som den gjorde och jag riskerar/de framfall (ingen akut risk om jag bara sköter mig, inte lyfter tungt och tränar bäckenbotten).

Rid när du känner dig stark och hyfsat normal igen skulle jag rekommendera. Lycka till.

Jag fick höra att när det inte gör ont där nere längre är det bara att börja rida... Jag var uppe efter ett par veckor efter båda förlossningarna (vaginala förlossningar). Jag gick MASSOR i början efter ha fött. Upp o ner för backarna här med barnvagn för att få upp flås o allt så när jag efter 2-3 veckor satte mig på hästen kändes det helt ok:)

Jag gick också massor, både under graviditeten och efter förlossningen, och har samma erfarenhet som du! Jag tyckte dessutom det var så oerhört SKÖNT att gå mycket och snabbt efter förlossningen när magen var borta och man kunde ANDAS ordentligt igen!!! :D

Haha så sant! Man känner sig så underbart lätt efter att magen är borta så livet leker:) För min del dock blev det inte så mycket gång under graviditeterna då jag hade så ont i bäckenet:mad:

Red ända fram tills ngn dag innan min dotter föddes, kunde inte hålla mig ifrån mina hästar, men väntade ca 3 veckor efter hon fötts innan jag började igen så hästar fick lite vintervila.
Tyckte att det funkade bra för min del, men det där är väldigt individuellt upp till var och en.

Ridning i allmänhet, ridning för träning och tävling, skogsmulleridning, what ever, när började ni rida igen?

Efter kejsarsnitt respektive "normal" förlossning?

Vad fick ni för rekommendationer och hur har det gått?

Jag har inte kunnat rida under hela graviditeten och kommer nu att vara som en nybörjare :D:angel:

Men det draaaar till stallet nu, pållan och pållen bara väntar på att matte ska damma av sina Blundstone och se till att ridbyxorna ska passa igen.

Berätta!

Hur kändes det? vad hade ni för problem? hur löste ni dem? vad gjorde ni för fel? rätt? etc?

återkommer med presentation av de två ludna som jag ska rida och jobba med, men det har endast gått en månad efter Kejsarsnitt och jag kan ärligt säga att jag inte varit sugen förrän nu.

Jag fick rek. att vänta minst 2 månader, men att åkahäst kan ju inte vara ngn fara :banana:

Jag red efter 4 veckor. Har också gjort snitt.

Jag åkte häst ganska länge. Skrittade bara små rundor i början. Men gud vad ridsugen man va!! Det som var lite svårt var avsittning. Jag var rejält öm rätt länge, så att göra en normal avsittning gick inte. Jag hade pall när jag satt upp och rekommenderar pall när man ska ner:o . Dunsen i backen vid avsittning var inte så skön...

Blev också rekommenderad att ej rida före 8v. Men lite åkande blev inte jag sämre av. Det kan ju ömma om din häst har "rejäl" skritt.

Trodde inte man kunde få så dålig kondis som jag hade efter bebisen...haha

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick rådet att vänta till efterkontrollen och gjorde det.

Problemet var sen bäckenet som varit uppluckrat och det kändes INTE behagligt att sitta i trav, men annars gick det ju bra. Det kändes rätt läskigt med bäckenet just, och det är vad jag minns mest men det är så länge sen nu att jag kanske förträngt annat:angel:

GRATTIS tilll bebisen:bow: (För jag antar att den kommit nu då:idea:)

Svarar alla:

Japp, det är risk för framfall, därför ska man vara försiktig och inte rida på två månader samt verkligen ha koll på sina bäckenmuskler och göra sina knipövningar varje dag.

Knipövningarna är ju super att göra eftersom de sedemera hjälper oss att lyfta upp ryggen på hästen :D

Nu blev det ingen ridning för mig denna veckan men nästa vecka är det dax att börja åka häst.

Jag har jordens bästa häståk, ganska välkänd Dam av många:

Trollfuxa :love:

Bild%202859.jpg-for-web-large.jpg

Kbl-dam med D ponny storlek och storhästsrörelser.

Som nästan 40 åring är det viktigt att tänka på farten, att göra allt saaaaakta men väl och med balans och styrka samt att se till o knipa hela vägen, det är mitt koncept :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick rekommendation att vänta till efterkontrollen, dvs 7 veckor.

Så jag satt upp efter 8 veckor och åkte rakt ner i backen.

Det har nu gått över 2 år sen dess och jag har fortfarande problem. Dels blev jag rädd på ett sätt som jag inte trott var möjligt innan jag fick barn, kroppen lyder mig inte som den gjorde och jag riskerar/de framfall (ingen akut risk om jag bara sköter mig, inte lyfter tungt och tränar bäckenbotten).

Rid när du känner dig stark och hyfsat normal igen skulle jag rekommendera. Lycka till.

Hur gör du för att jobba med rädslan?

Och såklart nyfiken på hur du tränar bäckenbotten? Något som ju är jätteviktigt för alla om man inte varit aktiv ryttare på ett tag. (Är man aktiv tränas det ju av sig själv)

Mackan o Flash: Tack för Gratulationer!! Lilla Edith föddes för en månad sen :p

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har ni råd att rida för tränare så mkt som ni önskar? Själv kom jag igång i senhöstas med ridträning än en gång.Sedan skadade jag mig...
2
Svar
37
· Visningar
3 393
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel