Ridning efter Equiterapeutbesök

Shaggy

Trådstartare
Igår var det en equiterapeut ute och gick igenom Novan och jag kan säga att hon inte var alltför rolig i ryggen. Hon sa att hästen inte skulle vila efter manipulationerna hon gjorde men sa egentligen inte hur jag skulle rida (och jag mitt nöt frågade inte). För mig känns det som om man ska ta det lite lugnt några dagar men frågan är hur lugnt. Ridhus är inte planerat utan jag tänker ge mig ut på vägarna men ska man bara skritta eller går det bra med våra vanliga turer i skritt, lite trav och galopp. Självklart lyssnar jag på hästen vill hon bara skritta så gör vi det men om jag känner hästen rätt, vilket jag tror jag gör, så är det fullt ös medvetslös som gäller idag om hon nu inte fått fruktansvärt ont i musklerna.
Jag har haft en annan et förut men kan inte komma ihåg vad hon sagt heller. Jag tror att hon sa att hon skulle ridas i samtliga gångarter rakt fram men samtidigt känns det som om hon sa skritt rakt fram i skogen.

Sv: Ridning efter Equiterapeutbesök

ring et:n och fråga, goddamnit! :)

Vad är det för fel på henne..Va det rent muskulärt? Skall iväg till kotknackaren imorgon..Jag brukar bara rida ut i ett lugnt tempo dagarna efter en behandling.. :bump:

Ut och gå med hästen i rask takt så hon får svänga på benen men slippa inverkan.

HannaZ skrev:
Ut och gå med hästen i rask takt så hon får svänga på benen men slippa inverkan.
Tack det spåret var jag också inne på om inte annat så kan matte behöva lite motion också. Det var ett tag sedan vi var ute och promenerade dagligen nu.
Hon var inte fin i länden utan det blev rätt mycket manipulationer trots detta så har hon verkat rätt fräch på sistone :confused:.

Min equiterapeut brukar rekommendera 3-4 dagars hagvistelse och promenader vid hand. Men det kanske beror på vad man har behandlat :confused: ?

Jag brukar bli beordrad skritturer i skogen efter ET's behandlingar. Min häst har känslig rygg pga av att han länge blev riden i felpassande sadlar innan han kom till mig.

Nu har inte min häst haft något fel när ET har kollat igenom honom, men hon har bara sagt att jag ska rida som vanligt och det har funkat bra? När min häst har fått massage har jag inte ridit den dagen men har ridit som vanligt nästa dag (och hästen har gått alldeles utmärkt)..

Men gör bara så att du ringer hennes istället och frågar...

Rycker en knapp bara
Vad et rekomenderar för ridning tror jag inte beror så mycket på vad som behandlats utan snarare vilken et det är. Novan borde ha fått ryttarförbud om det hade varit någon som helst likriktning i rekomendationerna. Jag kan gå ed på att hon inte sa att jag skulle promenera med henne hon sa något om att ta det lugnt och att hästen absolut inte skulle vila. Om man manipulerat i ryggen har jag fått lära mig att man absolut inte ska rida på böjda spår detta pga att manipulationerna måste sätta sig innan man börjar böja risken ökar annars för att det hela är ogjort.
Tog en promenad igår kväll och tänkte det går nog bra (jag visste att hon var laddad) et sa ju faktiskt att hon skulle få träningsvärk. Träningsvärk, den hästen, knappast!! Hon var fullständigt hysterisk efter att få SPRINGA och då springa för att det är kul inte för att hon hade ont. Jag kände mig som en vante i ändan på snöret trots att hon lyssnade på mig men när Novan är så laddad då kan hon explodera för absolut ingenting (vilket hon gjorde ett par gånger också). Ikväll måste jag helt klart rida det går inte att hålla sig på marken igen och skrittur blir det knappast heller :crazy: även om jag ska försöka (få henne) att ta det lugnt.

jag fattar inte varför så många rid-människor e så lata att de inte kan träcka/tömköra?! (obs: hoppar inte på nån här)...
jag å en till i stallet tömkör å träcker flera gånger i veckan... men vissa skulle typ aldrig drömma om att GÅ bredvid hästen, de har ju häst för å rida!!!!!!!!!
Långpromenader i skogen utan ryttare e ju den bästa träningen!!!!! å tömkörning i skogen, hästen måste balansera sig själv å tänka var den sätter fossingarna osv...

jag brukar träcka efter behandling sen tömköra nån/några dagar... nu har jag fått order om att skritta varannan dag å tömköra varannan dag... i olika låh/hög form på "rakt" spår i skogen... å flytta lite i sidled fram å tillbaka... gymnastik helt enkelt...

sen beror det ju självklart på VARFÖR hästen behandlas, skada eller "bara" massage... men vilken människa tränar dagen efter en bahandling? kroppen måste ju återhämta sig, å värsta träningsvärken (efter behandling) kommer ju inte dagen efter, utan 2-3 dagar efter....

Jag tömkör min häst nästan oftare än jag rider honom, tycker det är otroligt kul att se honom utvecklas och se skillnaden!

Kan bara hålla med!
Jag rider aldrig på mina hästar varje dag, hästen tycker jag ska få jobba utan mig i sadeln, man kan göra så mycket från marken som stärker hästens muskulatur!
Tömkör, dubbellongera, arbete för hand you name it!

Jag kommer nog aldrig att bara rida då jag anser att man ska kunna hantera hästen från marken och hästen är igentligen inte konstruerad att bära oss, jag tycker vi är skyldiga dem att slippa ryttare några ggr i veckan ja.

Fick en kommentar om varför jag inte rider varje dag:
- men varför har du hästen då?

Hm man undrar vilka människor det finns igentligen :angel:

Min häst är min vän och en vän sliter man inte ut!

*lånar knapp*

Jag tömkör väldigt sällan då jag inte tycker det är så roligt, har gått kurser hos bla Anders Eriksson men det är inget för mig egentligen. Rätt tråkigt måste jag säga. Köra med häst o vagn däremot är roligt - fast tyvärr har vi ingen vagn som passar just nu :(

Däremot att promenera - eller ännu hellre cykla med hästen bredvid är rätt kul! Jag rider ofta i skogen som det är ändå, så hästen får lyfta på fötterna. Vidare så brukar jag ta med en häst som handhäst då och då så de får motion utan ryttare på ryggen. Mina hästar är mina bästa vänner med - jag går över eld för dem - men för den sakens skull tycker jag inte att man är dum eller lat om man inte tömkör dem. Jag gör så mycket annat gott med dem som säkert inte många gör - så det är med gott samvete jag mest sitter och rider på dem :)

Mina hästar är lyckligt lottade med stora kuperade hagar, de rör sig ganska mycket i hagarna så trots att mina avelsston knappt rids har de kralliga hingsthalsar båda två av muskler som de fått helt själva :o

Camilla

tycker ändå det e lite ego tänkt... man kan ju tömköra i skogen?
+ DU tycker inte det e kul? men hästen då? många hästar älskar å bli tömkörda! + att de får jobba med rätt muskler i form osv... bygger ju upp på ett mkt bra sätt!!!!

Fast det e ju bra att du träcker å har som handhäst!!!!

Jag måste bara skriva lite även om det sas att ingen skulle ta åt sig. Jag tar åt mig och det beror på att det svaras på mitt inlägg i min tråd.
Jag promenerade med Novan 1 dag efter et hade varit på besök. Dag två ansåg jag det inte säkert att promenera med en häst som höll på att gå upp i limningen pga överskottsenergi. Hon hade då vilat två dagar. Dag två red jag ca 3 km i skritt och galopp med bara lite trav (hon mår bättre av galoppen än traven).
Jag tillhör nog en av dom som försöker lägga så mycket träning som möjligt med mig ståendes på marken men ska jag jobba hästen från marken så går jag med henne då hon inte förstått vitsen med tömkörning. Under hela vintern så har jag promenerat med hästen varannan dag ibland i timtal men jag tänker inte riskera livet på att promenera en häst som är så taggad så hon hoppar upp i mattes knä för ingenting.
Novan är förövrigt klart bättre i sin rygg och det märks en klar skillnad. Kanske hade hon blivit ännu bättre av att få gå lugnt under en längre tid men det som försämrats nu får vi rätta till nästa gång et kommer, ny tid är redan bokad.

Tja...jag vet ju inte om mina hästar gillar att bli tömkörda, men de är väldigt pigga och glada när man rider så tråkigt borde de ju inte ha!

De har väldigt fina muskler på ryggen, rör sig aktivt i kuperade hagar etc så jag är inte ett dugg orolig för dem. Tror inte de dör av att jag aldrig tömkör. Hade en medryttare förut som älskade att tömköra - det var toppen! Men nu har vi flyttat 8 mil från henne tyvärr så hon kan inte komma ut så ofta längre.

Camilla

som sagt var, ta inte illa upp!!!!!! tyckte bara att det passade in under rubriken!

Som du skriver så jobbar du ju mkt från marken, så då rör det ju inte dig alls! :smirk: tvärtom!!! :idea:

lycka till med ryggen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar