Ridning efter axelluxation

Kirre

Trådstartare
Efter en oturlig avramling igår gick min axel ur led. Första gången det hänt. Fick den rättad på sjukhus och inga andra skador noterades, jag CT-undersöktes större delen av överkroppen tror jag. Var mer eller mindre bortmedicinerad pga enorm smärta.

Jag fick ordination med vila helt i fyra dagar, enbart lättare rörlighetsövningar förutom utåtrotationer och därefter mycket försiktig träning. Två veckors sjukskrivning från jobbet.

När är det ok att rida? Någon annan som haft axel ur led? Hur lång tid väntade ni? Hur kändes det? Jag har idag inte ont i själva leden utan mer muskulärt i typ biceps när jag försöker röra på armen.

Jag vet ju att risken att det händer igen är ganska markant och jag vill verkligen minska den risken så mycket jag kan men samtidigt har jag snart semester som var tänkt att gå i ridningens tecken....

Sv: Ridning efter axelluxation

Jag har dragit axlarna ur led tre gånger (mindre luxationer där axlarna hoppat tillbaka av sig själv direkt). Två gånger vid avramling och en gång vid tävling och en häst drog iväg i longerlina. Alla gånger har jag ridit direkt efteråt. Jag tycker att ridningen har gett minst smärta, värre var det att sova och ligga på axeln eller tex mocka där man han har större rotation. Värst var (och är fortfarande) att ligga på mage och ha armarna liggandes ovanför huvudet!

Jag har även dragit armbågen i led (då med båda armbågsbenet och strålbenet ur led som fick dras tillbaka under narkos samt benbrott). Gips och ett halvårs rehablitering innan jag hade full rörlighet i armbågsleden. Jag red med gipset då, värre var det när gipset försvann eftersom jag hade ca 50° rörlighet i leden.

Knäskålen har även luxerat under en terrängritt men lyckades rida resterande ca 8 hinder på banan. Knäet har jag fortfarande problem med ca 1 år senare, det verkar som att ett det är en broskflisa eller dylikt som skaver ibland.

Hur som, som svar på din fråga så hade jag använt axeln efter förnuft. Du känner ju hur mycket smärta du har och hur mycket du tål. Undvik stora rotationer som kan riskera att leden tänjs ut eller hoppa igen och undvik ryck i armen samt såklart försök låta bli att ramla av igen. :)

Jag kan bara sova på rygg so far. :-) Det jag är "rädd" för är de instinktiva, inlärda rörelser man kan komma att göra till häst som kaske inte är så lämpliga.
Skit vad svårt det här är. Vill ju upp nu och går allt bra så är det ju lugnt. Jag åkte ju dock av för att hon kan göra oförutseende lite större undanmanövrar.... :-\

Var försiktig och börja på sjukgymnastik! Där fick jag jättebra övningar när jag fick axeln urled första gången, dock hoppade den tillbaka igen direkt. Det tog nästan ett år innan den hoppade ur igen pga en häst som drog till och efter det så gör den det titt som tätt, senast i går när jag dammsög och fick ut armen på just det sättet som den inte får :grin: Men idag är den så uttänjd så jag får inte ont längre, endast lite öm i musklerna som en träningsvärk. Men armen är ungefär 4 cm längre än den andra så var försiktig och lyssna på läkaren! Själv var jag ung och dum som vilade en vecka och sedan när det inte gjorde ont så var jag och jobbade på som vanligt.
Jag kan ex. inte ligga ner på mage och ta armarna bakåt, då hoppar den, böja mig framåt och dra den snett utåt som jag gjorde i går är också en garanti på att jag ska svära mig gul och blå för att jag aldrig lär mig :devil: och att lyfta tunga saker rakt upp kan vara ett problem.
Jag skulle kunna operera mig men jag är alldeles för feg :o Men har sagt att den dagen den inte hoppar tillbaka själv ska jag kontakta sjukvården, idag besvärar det mig inte mer än att det känns som att jag har träningsvärk.

Jag har haft höger axel ur led 20 gånger innan jag opererade den för ganska många år sedan. För några år sedan lyckades jag ramla på väg uppför gödselvagnen och fick båda ur led samtidigt. Efter det fick jag problem med vänster axel som gick ur led 5 gånger innan jag opererade den i november -11.

För min del så tror jag att du kan rida när den känns stabil och du inte längre har ont. Som du märker av min berättelse så är det väldigt stor risk att det händer igen men jag tycker att du ska kontakta en sjukgymnast och få ett träningsprogram där du stärker muskulaturen som håller axelleden på plats.

Det fick jag aldrig hjälp med och jag tror att det gjorde nog sitt till att mitt blev så besvärligt.

Var sedan försiktig med vissa rörelser uppåt och utåt.

Lycka till!

från en som vet hur det känns

A

Aj aj, vet hur det känns! :(
Har själv kronisk axelledsluxuation på båda sidor pga för grunda ledskålar.

Jag tycker personligen att ridningen har stärkt upp mina axelmuskler som håller själva leden på plats. Jag får iallafall färre urledtrauman när jag rider. Gjorde ett uppehåll i ridningen under studietiden och då blev det värre.

Viktigt att tänka på är att dra tillbaka skulderbladen så att du "låser" axelleden. Gör aldrig rörelser med armen långt ut från kroppen och bakåt.
Nästa gång det händer, vilket det troligtvis gör eftersom du nu hyperrelaxerat ledbanden, så för försiktigt handen snett nedåt mot ljumsken på motstående sida så hoppar axeln allt som oftast tillbaka igen.

Lär dig också en bra avfallningsteknik så att du aldrig landar med armen utsträckt bakåt.

Det går att operera, men vad jag har hört så måste man i mitt fall plocka benbitar från höften och det tyckte jag lät sådär... Så jag får leva med min "nedsatta" rörelseförmåga. Dock är det inga problem i ridningen som sagt, däremot kan jag aldrig bli handbollsproffs. Något jag verkligen inte sörjer över ett endaste dugg. :)

Lycka till å krya på dig! :)

Har fått min axel ur led två gånger, detta hände förra året. Fick tillbaka den själv men var inne och röntga ifall något skulle vara fel.

Gick sedan till en sjukgymnast och fick olika övningar med hjälp av ett gummiband. Min sjukgymnast tyckte ridning var oerhört bra för att stärka upp armen igen. Men bara ridning och inte det runt om kring, som att sadla är ingen bra rörelse enligt sjukgymnasten. Men visst måste man sadla men man får göra det försiktigt och kanske ställa en pall intill så man slipper lyfta armen så högt upp ;) Jag började rida igen efter att axeln sluta göra ont, det tog nog 1 vecka.

Nu har jag inte haft min axel ur led på ett halvår men jag känner att den har blivit annorlunda sedan jag fick den ur led första gången, den känns svagare på något sätt eller hur jag ska förklara!

Hoppas du kommer känna dig bra igen snart :)

Svarar alla. Tack för era erfarenheter. Jag vill ju helst inte hamna i att den hoppar lite när som. Utan jag vill ju rehaba mig så bra jag bara kan för att minimera de riskerna. Utan dock att helt säga upp mitt liv de närmaste månaderna.

Jag har ringt mitt närmaste sjukgymnastställe och de hade lämpligt nog dropp in imorgon så jag ska bege mig dit då.

Det låter ju väldigt bra att ridning är bra. ;) Det här är första gången jag läser, när jag googlat, att simning inte är bra, det är ju typ det optimala för allt annat. :D

Hade jag haft en cool och stabil häst hade jag nog vågat chansa tidigare men är ju just risken för instinktiva reflexrörelser när hon undanmanövrar jag är orolig för. :crazy:

Har/hade komiskt nog en polishästträning inbokad på lördags, just för att jobba lite på de här flyktinstinkterna. Vill ju självklart vara med då det uppenbart behövs men....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17