Ridning av unghäst

Sv: Ridning av unghäst

Treåringen går sällan mer än varannan dag, och oftast rider jag en halvtimme. Nu ska vi dock öka på det hela lite och ska börja rida lite oftare och lite längre pass.

Varvar uteridning, klättring, longering, hoppning osv. Rider ytterst sällan på ridbanan. Han går i form i allt arbete. Ute är han ofta lite kaxig och är hgögre i formen, på banan och när jag longerar honom så jobbar jag dock mycket på att få honom att gå lång och låg. Men då är han jätteduktig och kan både trava och galoppera i balans på lång tygel med nosen nästan i marken. Men det här är en liten kille som är helt rätt byggd och har en otrolig balans och kroppskontroll. :love: Min 6-åring var inte så balanserad som han är som 3-åring...

Han vilar lite längre period (3-5 dagar) rätt ofta. Det behövs mentalt när han har så ruskigt lätt för sig!

Bild på plutten: http://community.webshots.com/photo/445750389/502180799IifVTW

4-åringen går ungefär likadant men lite längre pass och ibland oftare.

/ C

Sv: Ridning av unghäst

Hej hej! Min pålle är ungefär 2½år nu och jag har börjat rida på henne nyligen men inget regelbundet så. Bara ungefär 10-15min. Nu kan hon skritt och trav (och stanna och svänga förstås med).
Nu står hon hemma och jag bor i lkpg där jag pluggar, men efter jul har jag tänkt ta med henne hit och börja arbeta lite mer med henne. Hur skulle ni lägga upp träningen i början?
Är rädd för att göra för mycket, då allt gått väääldigt lätt hittills.:bump:
Hon fick dessutom föl i somras, var inte meningen såklart. Hade ingen aning om att hon var dräktig när jag hämtade hem henne, men så snart vi förstod hur det låg till har vi matat på henne som bara den. Så både hon och fölet mår toppen och det syns inte alls på henne att hon fått föl för inte så länge sedan. :)

Vill gärna ha tips och råd!:bow:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama