Ridlektion, ska de vara så?

Ela

Trådstartare
Mina barn har precis börjat på ridkola, de har varsin ponny och har ridigt ganska regelbundet i ett år lite drygt, de klarar av hästarna bra i skritt och hyfsat i trav, de rider lätt men slarvar med händerna och vägarna. galoppen går sådär men något varv funkar ok. Nu har de mest ridigt ut och då fungerar trav och galopp bra men nu bestämde vi oss för att det är dags att de lär sig på riktigt.

Sagt och gjort så anmälde vi dom till en ridskola i närheten. Jag förklarade vad de kunde och att de ville ha med sina egna hästar.
Iaf blev de satte i en grupp där alla behövde ledare och de travde ingenting utan de andra var nybörjare och visste inte hur man satte igång eller stannde hästarna.
Självklart var mina barn jätteledsna efter lektionen efter som dom sett fram emot att få hjälp med sina problem och lära sig något.
Ridläraren var säkert bra men hade ingen utbildning och dessutom fick hon leda en häst så det var svårt för henne att se alla barn.
Och dom var sju stycken nybörjare inne i ett 20X40 ridhus på en och samma gång :eek:

Jag har paratat med ridläraren angående detta men hon trode nog inte det fanns någon annan grupp.

Hur ska man göra då fortsätta eller se sig om efter privattränare eller annan ridskola? Jag vill ju att barnen lär sig rida på riktigt men samtidigt vill jag inte betala för något de inte får ut ngt av. Det är dyrt att rida lektion.

Hur är det på era ridskolor?

Sv: Ridlektion, ska de vara så?

eftersom ungarna har egna ponnyer skulle jag leta efter en privattränare, det ger så otroligt mkt mer.
Skulle absolut inte fortsätta på den ridskolan.

Tror inte att det blir så mkt dyrare att ha en privattränare om de båda rider samtidig, mot att förtsätta på ridskolan.

Jag tycker nog inte att sju nybörjare låter så mycket. Jag vill minnas att vi var en 12-13 stycken när jag började rida på ridskola.
Däremot är det riktigt dåligt att de inte sätter barnen i en passande grupp. Ok om de vill se själva vad barnen kan för att sedan flytta upp, eller ner, till en mer passande grupp. Vet de att de inte har några platser annat än i nybörjargrupper borde de sagt detta med en gång.
Jag tror att privattränare kan vara bra, men personligen har jag många fina minnen från ridskola. Jag skulle inte byta ut mina ridskoleår mot vilken tränare som helst. På en ridskola får man ju chansen att rida många olika hästar vilket ofta är väldigt nyttigt. Även om deras egna hästar är toppen, så skulle jag kanske ändå fundera på att låta dem rida andra hästar i alla fall halva tiden för att få den erfarenheten.

Jag tycker ni ska leta efter en annan rídskola, och låta barnen rida på ridskolans hästar också. Det tror jag att de kommer tycka är kul och lärorikt. Men det är ju förstås upp till er vilket ni tycker funkar bäst.
Finns det ingen BRA ridskola i närheten skulle jag letat efter privattränare. (En annan sak, förutom att mna får rida många olika hästar, som man går miste om när man rider privat är ju kompisar. Speciellt för mindre barn är detta ett extra kontaktnät vid sidan av skolan där man kan träffa nya kompisar. Så den sociala biten faller ju också bort om man rider själv för tränare, men det finns ju för och nackdelar med allt)

På ridskolan jag rider är gruppindelningarna jätte dåliga.. Sen så satsar ridskolan endast på handikapryttarna och de som tävlar.. Så jag funderar på att sluta, men samtidigt känns det jätte tråkigt eftersom att det iprincip varit mitt andra hem sen jag var liten, och min ridlärare är jätte bra. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra:crazy:

Det finns ingen möjlighet att rida privatlektion för en av de befintliga instruktörerna? Då får barnen dels ut mer av själva lektionen, men samtidigt får de möjlighet att vara i stallet där man lär känna andra människor. Efter vad du skriver känns det ju ganska värdelöst att rida i den gruppen... Särskilt om barnen själva inte tyckte det var roligt!

Jag skulle nog byta ridskola eller skaffa privattränare.
På ridskolan där jag jobbar skulle det aldrig förekomma. Rätt ryttare ska vara i rätt grupp.
På nybörjarlektionerna ska alla ha ledare tills de känner sig säkra, men ridläraren ska INTE leda. Finns det inte hjälp i stallet får elevens föräldrar hjälpa till.
Ang. storleken på gruppen tycker jag inte det är mycket, vi har ibland upp till 10 elever i vårt 20x40 ridhus och jag har som instruktör eller elev upplevt det som ett problem.

Jag skulle nog hört med den ridskolan igen och förklarat att barnen kan mer än vad de andra i den gruppen kan och att de vill rida i en grupp där de kommit lite längre i sin ridning. Om just denna ridskolan inte har någon "mellan-grupp" hade jag sökt mig till en annan. Om det inte finns någon mer ridksola i närheten hade jag försökt hitta en privattränare.

Om vi alltid var 7 i ett 20x40-ridhus skulle jag känna mig lyxig. Nu är vi oftast runt 9 stycken och enda gången det verkligen blir trångt är när man ska göra galoppövningar med olika stora hästar eller när eleverna är sådär mellanbra så att de gör lite krångligare övningar men inte har full koll på sina hästar och runtom sig.

De skulle självklart ha blivit placerade i en annan grupp, där eleverna ligger på en annan nivå. Fast nybörjare lär sej ganska fort, och på en termin kan de vara uppe i samma nivå, som dina döttrar...

Möjligtvis kanske ridläraren ville se vad de kan/inte kan, och därefter placera in dem i lämplig grupp kunskapsmässigt...men tycker isåfall, att hon borde sagt detta till dej efter lektionen...

Om de inte kan omplacera döttrarna, tycker jag att du hellre skall ta privatlektioner till dem...de ska ju inte behöva rida runt på lektion och ha tråkigt, bara för att de är överkvalificerade, utan man tycker då, att de borde isåfall få intruktioner på den nivå de befinner sej...

Tack för alla svar :bow:
Kanske är det inte så mycket med sju barn på en och samma gång, jag kanske upplevde det värre än var det var eftersom ridläraren själv ledde.

Nu har vi iaf funderat och hört oss för lite och har faktiskt hittat den perfekta tränaren (privat) hon var ridlärare på ridskolan för många år sedan, men numera har hon bara privarlektioner då och då för att hon tycker det är kul. Annars jobbar hon med barn som på något sätt behöver extra stöd i skolan. Detta verkar iaf vara jättebra och helt klart värt att pröva.

Det tråkiga är ju att de går miste om så mycket på ridkolan som jag kan tycka är viktigt.

De skulle självklart ha blivit placerade i en annan grupp, där eleverna ligger på en annan nivå. Fast nybörjare lär sej ganska fort, och på en termin kan de vara uppe i samma nivå, som dina döttrar...

Jag har inte två döttrar, utan en son och en dotter båda lika hästtokiga :D

För övrigt är jag medveten om att nybörjare lär sig fort, men tiden tills de är jämna kan bli ganska tråkig, tyvärr.

Senast ändrad:

skulle nog leta efter en privattränare eller annan duktig ryttare de kan rida lektion för.

Ursäkta missen;), jag läste nog hastigt! Men som sagt, jag tycker du ska ta privatlektioner, så de slipper kuska runt med ett gäng nybörjare...då kommer de att tröttna garanterat!

Kolla om det finns en grupp som kommit längre.
Om inte ta privatlektioner tills de kommit i fatt en grupp.
Att rida i grupp är mkt lärorikt .

Och dom var sju stycken nybörjare inne i ett 20X40 ridhus på en och samma gång :eek:
och... skulle det vara trångt? vi var alltid 10 st i 20x40 manege när jag började rida och inte var det trångt. 10-12 elever hade jag på mina lektioner också i samma ridhus och inte var det trångt.

Men jag tycker inte instruktören ska leda häst under lektionen. Då kan man varken leda lektionen eller ha en bra överblick. (och det är instruktörens uppgift)
Om det inte finns en mera pasaande grupp för dina barn tycker jag du ska höra om de kan få ta privatlektioner på sna ponnyer istället. Då får de ut mycket mera av lektionen. Det är säkert dyrare, men då kan det vara bättre att rida lektionerna lite glesare eftersom varje lektion ger så mycket mer än att sitta och skritta med helt nybörjare.

Ibland kan det vara lättare att få plats i nybörjargrupperna än i de mer erfarna, kanske därför de placerade dina barn där?
Det är ju roligare när man är liten att rida i grupp än själv, skulle iaf jag tycka.

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 519
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.