Ridlektion med vikarie

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte en av de roligaste lektionerna jag ridit faktiskt, utan det kändes som om denna instruktör tidigare mest hållit i barnlektioner för dem som precis lärt sig styra runt i alla gångarter och inte riktigt kunde höja nivån tillräckligt. Det blev alltså rätt mycket ridande på fyrkantsspåret, ett par gånger red vi snett igenom och några gånger volt tillbaka. Nåväl, det var ju lyckligtvis inte bara det, vi övade på skänkelvikningar i skritt från mittlinjen till långsidan också. Tinkern, som jag red även den här söndagen, har det inte så lätt med skänkelvikningar, så det är lite extra utmaning att få till det bra. Instruktören sa inte så mycket mer än att min sits och blick vara bra. Om jag hade kunnat förbättra något var lite oklart.

Jag hade velat trava mellan skänkelvikningarna för att hålla igång och för att det är lite drygt att skritta en hel kortsida och långsida plus lite till utan att ha något särskilt att göra. Dessutom är den ridbana väldigt stor så det blir långa sträckor.

När vi travade gjorde vi tempoväxlingar längs fyrkantsspåret. På hela varvet skulle vi göra bara 4 tempoväxlingar. Det är lite glest på en så stor ridbana.

När det blev dags för galopp så blev det två varv på fyrkantsspåret, avbrott, byte av varv och ny galopp 2 varv runt fyrkantsspåret. Det var allt.

På slutet red vi in på stora mittvolten och travade medan vi både minskade och ökade volten, 1-2 meter i taget år något håll. Först där tyckte jag det började hända saker.

Men summa summarum så tyckte jag det var lite glest med feedbacken och jag fick knappt höra varken bu eller bä om något (förutom det i skänkelvikningen). Hm, jag inser att jag föredrar ridlärare som är mer på och kommer med rättning stup i kvarten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag red lektion idag igen. Det har hunnit bli några nu i juli. Idag övade vi på tempoväxlingar. I traven gick det väl si så där, men i...
Svar
1
· Visningar
1 235
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det sista gången hos psykologen före hennes semester. Kontakten ska återupptas i augusti när hon kommer tillbaka. Det är klart...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Magiana
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V