Sv: ridlekis
Vi har haft ridlekis här fram tills i våras med a och b-ponnyer. Men nu så är de stora hästarna sålda (eller ja en är såld, en fn. konvalecent och resten är utdömda och kommer avlivas inom kort), sedan fanns det större ponnyer på stora ridskolan med men de är sålda (och en ska tas bort). Ridlekis hade ca 6 ponnyer totalt. Men nu blir det en sammanslagning med ridskolan och ridlekis till en ponnyridskola i stället. De kommer ha ca 8-9 ponnyer totalt. Från shettisar upp till d-ponny.
Men ridlekis har i grunden bedrivts på i princip samma sätt som ridskolan egentligen. Det enda som varit är att ridlekis haft teori 30 min innan de skulle rida för att man skulle gå igenom grunderna. Red gjorde man till en början först i 30 min och sedan utökade man till 45 min i de flesta grupperna. Men så småning om, nu på slutet av vårterminen tog man bort teorin innan varje ridlektion (vilket jag själv tyckte var dumt)
och sedan så fungerade det egentligen på samma sätt som ridskolan. Man kom ca femton minuter innan lektionen och så gjorde man i ordning hästen, red och antingen lämnar man över hästen till nästa lektion eller så gör man i ordning den efter ridningen också.