Sv: Ridlärarövninar!
Ganska svårt att svara på, börja med att kolla att hon har balansen i alla gångarter på olika ridvägar, hur hon har för känsla/attidyd osv..
Träna in och berätta mycket om skillnaden rakställning/höger- vänsterställning, variera ridningen mkt så att man inte bara rider på fyrkantsspåret utan alla ridvägar i alla gångarter. ta det givetvis i hennes takt.
När hon klarar av att lätt ställa hästen och så, så kan du börja med fram- o bakdelsvändningar (bakdelsvändningar är lättast tkr jag, bättre att börja med). Ta det i hennes takt, och förklara noga så att hon förstår vad hon gör och våga säga till om hon gör fel!
Du kan ju longera henne för bättre balans, rida utan stigbyglar i både dressyr och hoppning, lite roliga "konster" på hästen (typ kaptensvändningar osv), barbacka i hoppning/dressyr..
Visa gärna häst vid hand så hon känner sig säker, lite om hur och varför man longerar/tömkör och lite mer "avacerat" som sporrat och ridspön, det skulle jag jättegärna lära mig på t ex ridskolor. Låt henne ta märken, jag vet inte om hon kan ta de "riktiga" märkena med dig men man kan ju alltid hitta på egna roliga märken. Sätt upp mål för terminen och låt henne sedan ta ett märke där hon ska klara det ni lärt er under terminen. (:
Och för att göra det lättare så försök vara posetivt och konsekvent. Bli inte arg om hon gör fel (Däremot måste du självklart säga till ordentligt om hon gör något oaccteptabelt som kan skada henne eller hästen direkt!), utan uppmuntra itället, och var ett gott föredöme! Jag tror att det kommer gå jättebra bara ni har ett fint samarbete.