Ridlärarövninar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

juni_cool

Hejsan allihopa jag ska vara ridlärare åt en tjej som kan grunderna och jag undrar om ni här på buke har någar tips på övningar med väldigt mycket lösgjord,balans övningar i gentligen övningar av all de slag!:angel::):rofl:

Sv: Ridlärarövninar!

Ganska svårt att svara på, börja med att kolla att hon har balansen i alla gångarter på olika ridvägar, hur hon har för känsla/attidyd osv..
Träna in och berätta mycket om skillnaden rakställning/höger- vänsterställning, variera ridningen mkt så att man inte bara rider på fyrkantsspåret utan alla ridvägar i alla gångarter. ta det givetvis i hennes takt.
När hon klarar av att lätt ställa hästen och så, så kan du börja med fram- o bakdelsvändningar (bakdelsvändningar är lättast tkr jag, bättre att börja med). Ta det i hennes takt, och förklara noga så att hon förstår vad hon gör och våga säga till om hon gör fel!
Du kan ju longera henne för bättre balans, rida utan stigbyglar i både dressyr och hoppning, lite roliga "konster" på hästen (typ kaptensvändningar osv), barbacka i hoppning/dressyr..

Visa gärna häst vid hand så hon känner sig säker, lite om hur och varför man longerar/tömkör och lite mer "avacerat" som sporrat och ridspön, det skulle jag jättegärna lära mig på t ex ridskolor. Låt henne ta märken, jag vet inte om hon kan ta de "riktiga" märkena med dig men man kan ju alltid hitta på egna roliga märken. Sätt upp mål för terminen och låt henne sedan ta ett märke där hon ska klara det ni lärt er under terminen. (:

Och för att göra det lättare så försök vara posetivt och konsekvent. Bli inte arg om hon gör fel (Däremot måste du självklart säga till ordentligt om hon gör något oaccteptabelt som kan skada henne eller hästen direkt!), utan uppmuntra itället, och var ett gott föredöme! Jag tror att det kommer gå jättebra bara ni har ett fint samarbete.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridlärarövninar!

tack så himla mycket och det är självklart jag komme ratt säga till om hon gör något oacceptabelt eftersom det är min häst hon kmmr att sitta på och rida men tack så mkt:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: EquusCaty
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar