Ridläger, vad gäller?

Anna_

Trådstartare
Jag funderar på att ställa iordning lokaler för övernattning på min hästanläggning. Upp till 10-15 bäddar kan det röra sig om. Vad är det för regler jag behöver läsa på?

Jag vet att jag måste ha nån form av "hotelltillstånd" om det är mer än 8 bäddar, men vad kostar detta? Vem handlägger såna tillstånd? Vilka krav ska man uppfylla, förutom godkända utrymningsvägar?

Vad gäller om jag vill servera mat? Tillstånd, krav på köket osv? Vad gäller om deltagarna istället har självhushåll och fixar sin egen mat?

Detta är alltså tillfällig verksamhet, några veckor på sommaren och några helger - inte något "heltidspensionat".
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Du behöver tillstånd från miljökontoret i din kommun, kostar runt 1000-lappen har jag för mig.
Du behöver även tillstånd enligt livsmedelslagen, på livsmedelsverkets hemsida hittar du det du behöver veta om det. Jag kommer ihåg att när jag hade ridläger fick jag bara använda det ena (stora) köket till att laga middag i, men jag kunde servera frukost i det andra eftersom där tog eleverna för sig själva så att säga.

Sen behövs ju tillstånd för hästverksamhet, men det har du sedan innan om du bedrivit annan hästverksamhet, dock kan du behöva söka annat tillstånd beroende på verksamheten.
Sen behövs ju en försäkring som täcker ifall en olycka händer under lägret.
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Är det 1000 kr engångsavgift eller är det 1000 kr/år?

Om det är §16-tillståndet du tänker på så har jag inte behövt det hittills, jag hyr bara ut ridhus än så länge. Men det kan stämma att det behövs om det kommer många hästar och bor här under kurserna! Det är träningsläger för folk med egna hästar det handlar om.

Är mycket att tänka på... Jag försöker se om det går att räkna hem investeringarna jag planerar, men då måste ju alla såna här avgifter in i budgeten också...
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Du ansöker om pensionat/hotellrörelse tillstånd hos polisen. Dom i sin tur skickar det vidare till brandchefen i din kommun osv.

Ridverksamhetstillstånd behöver du och säkert tillstånd för livsmedelshantering, kontakta kommunen ang det så får du hjälp :).

Glöm inte bort att kolla upp så att du är rätt försäkrad!

Återkommer om jag kommer på nåt mer :p

Lycka till!

/zelma
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Såg ju nu att deltagarna har sina egna hästar och då ska du inte behöva ridverksamhetstillstånd.

Om du vill veta mer om vad som gäller ang Pensionat/hotell tillståndet så ring brandchefen i din kommun, han kan säkert svara på alla dina frågor :)

Och en trevlig livsmedelsinspektör borde du kunna "ragga" upp på kommunen som hjälper dig med allt runtomkring matfrågan.
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Det är en engångsavgift dom tar för att handlägga ärendet.

Även om det inte är dina egna hästar kan du behöva tillståndet i alla fall. Du hyr ju i så fall ut boxarna till någon annan, även om det är under en kort period. Då blir det ju en verksamhet om det blir ett par stycken.
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Jo precis, jag kommer ju "förvara" fler än fyra hästar under lägren och dessutom yrkesmässigt, så jag lär väl behöva det där. Men det var också en engångsavgift om jag inte minns fel, så det blir ju inga jätteutgifter.

* kommunen (miljö och hälsa?) för §16-tillstånd
* polisen eller brandchefen för "hotelltillstånd"
* livsmedelsverket (eller livsmedelsinspektör från kommunen?) för mattillstånd
* kolla upp företagets försäkringar

Några fler tillstånd och annat som jag ska komma ihåg att kolla upp?

Bygglov lär väl också krävas, även om det är i en befintlig byggnad som jag ställer iordning övernattningslokaler?
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Vad gäller ''livsmedelstillståndet'' är det Miljö- och hälsoskydd du ska kontakta. De handlägger livsmedelsfrågorna i kommunen. De kan säkert hjälpa dig med vad du behöver för tillstånd. De kan massor om allt mellan himmel och jord.
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Jo precis, jag kommer ju "förvara" fler än fyra hästar under lägren och dessutom yrkesmässigt, så jag lär väl behöva det där. Men det var också en engångsavgift om jag inte minns fel, så det blir ju inga jätteutgifter.

* kommunen (miljö och hälsa?) för §16-tillstånd
* polisen eller brandchefen för "hotelltillstånd"
* livsmedelsverket (eller livsmedelsinspektör från kommunen?) för mattillstånd
* kolla upp företagets försäkringar

Några fler tillstånd och annat som jag ska komma ihåg att kolla upp?

Bygglov lär väl också krävas, även om det är i en befintlig byggnad som jag ställer iordning övernattningslokaler?

Nej, bygglov behöver du inte normalt sett (dvs har inte med ridlägret att göra). Nu har ju kommunerna blivit av med djurskyddstillsynen till länsstyrelsen, men tidigare har vi betalat en årlig kontrollavgift till kommunen på 2500 kr för paragraf-16 tillståndet. Livsmedel har kommunen hand om. Brukar också vara årlig kontrollavgift MEN jag tror att det finns konstruktioner för "tillfälliga" serveringar. Runt 500 kr om året betalar man för att få servera smörgåsar... Ska man göra mer avancerat finns en massa krångliga regler om godkänt kök. Hotelltillståndet är också årlig tillsynsavgift men där kanske också finns tillfälliga lösningar.

LRF Försäkring (som nu är LänsFörsäkringar...) har bra kundolycksfallsförsäkring till väldigt låg kostnad. Har du hästverksamhetsförsäkring eller annan företagsförsäkring så har du ansvarsförsäkringen där. Sedan gäller ändå att kunderna ansvarar för sin egen olycksfallsförsäkring och det bör stå i villkoren för lägret.

Ibland är det halvkomplicerat att vara företagare med alla regler - jag hoppas att du hittar bra lösningar utan att det blir så dyrt att det bli olönsamt!
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Oj, kostar det så mycket per år blir det ju dyrt om man bara har läger ett par veckor på sommaren... Jag pratade med en på kommunen för ett par år sen om §16-tillstånd (när vi kom fram till att jag inte behöver det just nu) och jag är ganska säker på att hen sa att det var en engångsavgift när man ansökte, kan det bero på vad man gör och var man bor?

Man hoppas ju att det ska vara skillnad på avgifter och kontroller om det är såna här tillfälliga aktiviteter mot om man har stort hotell eller lunchrestaurang... Det här skulle röra sig om några veckor på sommaren och en del helger resten av året.

Det lutar väl visserligen åt att det på de flesta tillställningar blir självhushåll angående matlagningen och då har jag förstått att man slipper livsmedelstillstånden, men på en del typer av kurser vore det ju smidigt om mat kunde få ingå.

Usch, ibland blir man så trött på att allt ska vara så omständigt. Och så har jag ringt skatteverket idag och försökt reda ut en del andra frågor. Men det är inte kul när man kontaktar dem för att fråga om hur man ska göra för att allt ska bli RÄTT redan från början, och man bemöts som om de tror att man tänker göra allt för att lura staten på pengar :grin:

Företagsförsäkring hos Länsförsäkringar har jag redan, men jag måste nog kolla igenom dem en vända till och se vad som verkligen ingår... Menar du att du har en kundolycksfallsförsäkring utöver hästverksamhetsförsäkringen? Men kunderna måste ändå ha egen olycksförsäkring? Vad är det som täcks av vilken?!
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Nej, bygglov behöver du inte normalt sett (dvs har inte med ridlägret att göra).
Jag trodde att det krävdes bygglov eller i alla fall bygganmälan om man ändrade användningsområde för en byggnad? Typ göra övernattningsrum på läktaren i ett ridhus.

Nu har vi iofs kommit fram till att det bästa (billigaste) alternativet är att använda ett gammalt bostadshus till övernattning och då ska det ju inte behövas några såna tillstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridläger, vad gäller?

Oj, kostar det så mycket per år blir det ju dyrt om man bara har läger ett par veckor på sommaren... Jag pratade med en på kommunen för ett par år sen om §16-tillstånd (när vi kom fram till att jag inte behöver det just nu) och jag är ganska säker på att hen sa att det var en engångsavgift när man ansökte, kan det bero på vad man gör och var man bor?

Man hoppas ju att det ska vara skillnad på avgifter och kontroller om det är såna här tillfälliga aktiviteter mot om man har stort hotell eller lunchrestaurang... Det här skulle röra sig om några veckor på sommaren och en del helger resten av året.

Det lutar väl visserligen åt att det på de flesta tillställningar blir självhushåll angående matlagningen och då har jag förstått att man slipper livsmedelstillstånden, men på en del typer av kurser vore det ju smidigt om mat kunde få ingå.

Usch, ibland blir man så trött på att allt ska vara så omständigt. Och så har jag ringt skatteverket idag och försökt reda ut en del andra frågor. Men det är inte kul när man kontaktar dem för att fråga om hur man ska göra för att allt ska bli RÄTT redan från början, och man bemöts som om de tror att man tänker göra allt för att lura staten på pengar :grin:

Företagsförsäkring hos Länsförsäkringar har jag redan, men jag måste nog kolla igenom dem en vända till och se vad som verkligen ingår... Menar du att du har en kundolycksfallsförsäkring utöver hästverksamhetsförsäkringen? Men kunderna måste ändå ha egen olycksförsäkring? Vad är det som täcks av vilken?!

Ja vi har en kundolycksfallsförsäkring utöver för att skydda våra kunder med det bästa som finns på marknaden. Dock är det bästa i detta fall ganska lite.... Den är bra eftersom den täcker ALLA kundbesök på gården, oavsett om det är ridning eller om någon slår sig när de klättrar på en sten, eller ramlar i stallet. Kostnaden är högst rimlig. Men beloppen inte så höga så ska man ha ett mer fullgott skydd krävs egna försäkringar av kunden. Det viktiga är att ansvaret ALDRIG är ditt att ha den olycksfallsförsäkringen, endast om du kan åtalas för "ansvar" dvs vårdslöshet så får man ta ansvaret och då täcker din företagsförsäkring. Det är mer en goodwill-gärning att ha kundolycksfallsförsäkringen.

Tråkigt med Skatteverket - här i Linköping har jag alltid blivit trevligt bemött och fått bra hjälp.

Du kan alltid ordna catering istället på de kurser som det behövs, lämnar du bort serveringen helt behöver du inga tillstånd alls. Utomhusmatlagning är också ett alternativ som kräver färre tillstånd (råvaruhanteringen). Och på matlagningskurser behöver man inga tillstånd alls (utom för råvaruhanteringen).

Nu vill jag inte lägga på dig mer börda med regler men om du tar något alls betalt i förskott och erbjuder boende och aktiviteter i paket så måste du ställa lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet på minst 50.000 kr. Det är ytterligare en försäkring som du måste ha.....

Ofta finns det bra sätt att jobba enligt reglerna utan att tyngas för mycket om man får kontakt med rätt personer på kommunerna. Är de bara lite pragmatiska så kan man med en diskussion om vad som krävs komma överens om vilken nivå man behöver vara på.
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Jag ringde skatteupplysningen eftersom det var ganska generella frågor jag hade. Jag kanske borde ringt mitt eget kontor istället, det blir ju oftast trevligare om det är lite mer personligt... Men jag har blivit bemött likadant flera gånger när jag ringt skatteverket! Man tycker ju att de borde bli glada om man ringer innan och kollar vilka regler som gäller...

Nu vill jag inte lägga på dig mer börda med regler men om du tar något alls betalt i förskott och erbjuder boende och aktiviteter i paket så måste du ställa lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet på minst 50.000 kr. Det är ytterligare en försäkring som du måste ha.....
Aj, det där hade jag ingen aning om. Vad innebär det?

Just nu har jag en del aktiviteter som innebär att jag arrangerar kurs, där jag tar betalt i förskott av deltagarna och tränaren skickar faktura till mig. Ingen övernattning eller mat. Är det några såna där mystiska grejer jag bör känna till då också?
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Jag ringde skatteupplysningen eftersom det var ganska generella frågor jag hade. Jag kanske borde ringt mitt eget kontor istället, det blir ju oftast trevligare om det är lite mer personligt... Men jag har blivit bemött likadant flera gånger när jag ringt skatteverket! Man tycker ju att de borde bli glada om man ringer innan och kollar vilka regler som gäller...


Aj, det där hade jag ingen aning om. Vad innebär det?

Just nu har jag en del aktiviteter som innebär att jag arrangerar kurs, där jag tar betalt i förskott av deltagarna och tränaren skickar faktura till mig. Ingen övernattning eller mat. Är det några såna där mystiska grejer jag bör känna till då också?

Nej, då behövs det inte. Om man i paket erbjuder minst två av följande saker och tar någon del i förskott så måste man ställa resegaranti (det är dock inte så hemskt som det låter, banken hjälper dig för nån procent på beloppet om året). Men det är lite pappersarbete...

1. Transport (dvs resa/transfer i någon form)
2. Boende (dvs övernattning)
3. Aktiviteter (dvs ridning/kurs etc)

Så om du bara erbjuder [3] ridkurs så behövs det inte. Men om du paketerar kursen med övernattning eller hämtar vid bussen till kursen så måste man det.
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Åh så krångligt. Men gäller det bara om det är paketpris? Dvs om jag erbjuder dels en kurs. Och så finns möjlighet att sova här och/eller parkera hästen över natten, enligt en annan prislista och separat bokning - kommer man undan då?
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Men förresten vem är det som garanterar vad...? Är det om jag ställer in eller går i konkurs eller nåt, att deltagarna ska kunna få tillbaka sina pengar?
 
Sv: Ridläger, vad gäller?

Men förresten vem är det som garanterar vad...? Är det om jag ställer in eller går i konkurs eller nåt, att deltagarna ska kunna få tillbaka sina pengar?

Ja, du är enligt lag skyldig att lämna den garantin som bankgaranti till Kammarkollegiet (sitter just nu och lämnar deklaration dit om planerat och uppföljning av föregående år). Dvs om företaget skulle hamna på obestånd ska man kunna få tillbaka pengar. Minimibeloppet är 50.000 kr och det hamnar de flesta små företag på (mer pengar har man aldrig i förskott från sina kunder).

Du kommer inte undan genom att dela upp (det har försökts av många...). Enda sättet att komma undan är att bara erbjuda tjänst ur 1 av grupperna jag nämnde.
 

Liknande trådar

R
Övr. Grenar Hälleberga Häst & Medeltida Event (HH&ME) välkomnar alla utövare av denna stolta och fantastiska konst att deltaga i tävlingen om titeln...
Svar
3
· Visningar
2 360
Senast: Holtz
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 310
Senast: Mehl
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 281
Senast: kem
·
Hästmänniskan Hej! Startade frågan under Tävla Islandshäst men flyttade tråden hit och hoppas att jag kommit rätt. Jag skrev då: Det finns ju...
2
Svar
23
· Visningar
3 490
Senast: sune4you
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp