Sv: Ridkonstens mål
Funderar...
Det arbete och den väg och utveckling vi har hemma utan publik ger tillfredställelse för mig! Men faktiskt så kan jag känna att då vi uppnått något fint så har vi en viss skyldighet att visa upp det för att inspirera och glädja andra.
Att isolera oss hemma i tryggheten glädjer bara mig och förhoppningsvis hästarna.
Själv skulle jag inte ha hittat rätt väg och så bra inspiration om inte andra velat visa upp det de kan.
Men sådan uppvisning har inget gemensamt med tävlan, utan handlar om att förmedla en känsla, sprida en glädje och ge kunskap vidare.
Jag ser hellre på en ryttare som har något speciellt med sin häst, utan att vara perfekt, än en som har ett behov att visa upp sig och pressar sig till perfektion för att få uppskattning.
har själv ingen tävlingslängtan eller vilja att synas i rampljuset, får snarare ångest över tanken. Att rida med publik på en kurs är nog. Fast publiken kopplar jag bort och försöker bara vara på hästen i tanken.
Min "konst" (hantverk)är rätt kommersiell just nu, inte till gagn för mig då det ju är häftigare med sådant som sticker ut och bara faller en klick i smaken.
Fast jag är så glad då någon halvt gråter över att jag lyckats fånga blicken och personligheten hos deras husdjur eller barn i ett porträtt.
Hade också några års målarångest efter konstskolan. Den tog glädjen och spontaniteten ur processen. Det var bara ångest och prestationskrav. För svagt psyke på mig förmodligen! Snappade upp alla stämningar och ville passa in i stället för att bara köra mitt race och ta vara på lärarnas kunskap. (de var iofs hyfsat inriktade på att göra "rätt" konst, tekniskt kunnande var likssom trist och billigt)