A
Agrundvig
Sv: Ridkonstens mål
Låner en svarknapp.
Før man begynner å definere hva som er ridekunstens mål, burde man kansje se litt på hva ridekunst er?
Målet for de aller fleste er vel å utvikle hesten slik at den får tilbake de naturlige og frie fremadbydende gangartene som den hadde før den ble innridd, samt balansere den slik at den ikke forstyrres av ryttervekten. For å oppnå dette, er det nødvendig å gymnastisere og løsgjøre hesten, noe som gjøres gjennom ulike metoder.
Men hva er så ridekunst?
L'Hotte definerer ridekunst som det å kunne koordinere hestens muskulære krefter. Jeg synes dette er en bra definisjon, i og med at den er generell og kan gjelde all ridning. Den er heller ikke begrenset til noen spesiell tidsepoke.
Videre så forteller han at kunst er kompleks, avhengende av tre faktorer:
1. Utøveren selv
2. Instrumentet, d.v.s. hesten
3. Hvordan kunsten formidles
Når det gjelder utøveren selv, vil man finne individuelle variasjoner. En kunstner må derfor finne sin egen stilart eller særpreg. Det er vel kansje dette som skiller håndtverk og kunst. Kun noen få har talent eller kvaliteter til å stå ut fra mengden. For å bli kunstner innen ridekunst, må man først være en svært kompetent rytter. Dette skiller en 'ridekunster' fra en maler eller skulptør, da disse ikke har slike krav over seg. Mye kan sies om kvaliteter som er nødvendig for å gjøre en god rytter, noe som vel ligger utenfor dette forumets rammer. Men at det er mange krav som skal tilfredstilles før man kan snakke om kunst, er det ingen tvil om.
Instrumentet, d.v.s. hesten er minst like individuelt som utøveren selv. Ikke bare er det store variasjoner fra hest til hest, men den samme hesten er i tillegg forskjellig fra dag til dag. Stein eller keramikk er ensartede materialer som forandrer seg lite. Et musikkinstrument vil som regel produsere samme effekt fra dag til dag. En rytter vil komme i den situasjonen som en musiker aldri vil komme: Han vil miste sitt instrument, som han har brukt mange år på å forme. En musiker kan erstatte et instrument med et nytt fra den ene dagen til den andre. En rytter har ikke samme mulighet.
Innen andre kunstarter har man i tillegg ulike metoder for å formidle kunsten. Hvordan formidles ridekunst? Et øyeblikk med total harmoni og fullkommenhet mellom hest og rytter - er normalt noe som kun kan oppleves av den enkelte utøver, og i korte sekvenser av gangen. Vanskelig eller kansje til og med umulig å formidle videre.
Når kan man si at ridning går over til å bli kunst?
Anne
Låner en svarknapp.
Før man begynner å definere hva som er ridekunstens mål, burde man kansje se litt på hva ridekunst er?
Målet for de aller fleste er vel å utvikle hesten slik at den får tilbake de naturlige og frie fremadbydende gangartene som den hadde før den ble innridd, samt balansere den slik at den ikke forstyrres av ryttervekten. For å oppnå dette, er det nødvendig å gymnastisere og løsgjøre hesten, noe som gjøres gjennom ulike metoder.
Men hva er så ridekunst?
L'Hotte definerer ridekunst som det å kunne koordinere hestens muskulære krefter. Jeg synes dette er en bra definisjon, i og med at den er generell og kan gjelde all ridning. Den er heller ikke begrenset til noen spesiell tidsepoke.
Videre så forteller han at kunst er kompleks, avhengende av tre faktorer:
1. Utøveren selv
2. Instrumentet, d.v.s. hesten
3. Hvordan kunsten formidles
Når det gjelder utøveren selv, vil man finne individuelle variasjoner. En kunstner må derfor finne sin egen stilart eller særpreg. Det er vel kansje dette som skiller håndtverk og kunst. Kun noen få har talent eller kvaliteter til å stå ut fra mengden. For å bli kunstner innen ridekunst, må man først være en svært kompetent rytter. Dette skiller en 'ridekunster' fra en maler eller skulptør, da disse ikke har slike krav over seg. Mye kan sies om kvaliteter som er nødvendig for å gjøre en god rytter, noe som vel ligger utenfor dette forumets rammer. Men at det er mange krav som skal tilfredstilles før man kan snakke om kunst, er det ingen tvil om.
Instrumentet, d.v.s. hesten er minst like individuelt som utøveren selv. Ikke bare er det store variasjoner fra hest til hest, men den samme hesten er i tillegg forskjellig fra dag til dag. Stein eller keramikk er ensartede materialer som forandrer seg lite. Et musikkinstrument vil som regel produsere samme effekt fra dag til dag. En rytter vil komme i den situasjonen som en musiker aldri vil komme: Han vil miste sitt instrument, som han har brukt mange år på å forme. En musiker kan erstatte et instrument med et nytt fra den ene dagen til den andre. En rytter har ikke samme mulighet.
Innen andre kunstarter har man i tillegg ulike metoder for å formidle kunsten. Hvordan formidles ridekunst? Et øyeblikk med total harmoni og fullkommenhet mellom hest og rytter - er normalt noe som kun kan oppleves av den enkelte utøver, og i korte sekvenser av gangen. Vanskelig eller kansje til og med umulig å formidle videre.
Når kan man si at ridning går over til å bli kunst?
Anne