Ridkläder till man

vinkelina

Trådstartare
finns det ridbyxor till män för vettiga priser. Kollat runt lite men svårt att hitta nått under 1000 lappen. På damsidan hittar man billiga för ett par 100 (tex "leggingsmodell" som man bara drar på)

Undrar samma med "gummiridstövlar" om man hittar dem i större storlekar

Orsaken är att min man inte tycker de fungerar att rida i mjukisbyxor och gummistövlar (stövlarna fattar jag då de bara fastnar i sadelkåpan) men känns lite onödigt att lägga ut dyra pengar han bara rider sporadisk ca 1 gång i veckan

Börjes i Tingsryd har herridbyxor för 249:- Det är ju inte speciellt dyrt och det brukar vara helt ok kvalitet på grejerna.

finns det ridbyxor till män för vettiga priser. Kollat runt lite men svårt att hitta nått under 1000 lappen. På damsidan hittar man billiga för ett par 100 (tex "leggingsmodell" som man bara drar på)

Orsaken är att min man inte tycker de fungerar att rida i mjukisbyxor och gummistövlar (stövlarna fattar jag då de bara fastnar i sadelkåpan) men känns lite onödigt att lägga ut dyra pengar han bara rider sporadisk ca 1 gång i veckan
Horzes billigaste ridbyxor låg just nu på 469 kronor. Annars är hööks och Börjes som du fått tips om i tråden bra också. Många webbutiker med ridutrustning har rea och erbjudanden ibland. Jag har Horzes erbjudanden så att jag får det på mail t.ex.

Enda stället jag hittat är Stenbergs Läder i Stockholm när vi letade byxor åt exet, alla andra hade för korta ben på sina modeller.

Skaffa honom ett par vettiga stallskor med stålhätta och ett par shortchaps. Då är tårna skyddade, det är svalare OCH varmare än gummistövlar.
http://www.hippotique.se/stovlar-och-skor/jodhpurs-med-stalhatta-
Billiga shortchaps finns på Gekås mfl

Gummistövlar känns kanske inte som någon höjdare, men jag tycker det funkar helt ok att rida i vanliga jodhpurs typ Blundstone, som @Luff nämner. Åtminstone så länge man inte behöver sporrar. Jag kör med det, eller boots. När det gäller byxor har jag inte ridit i något annat än jeans på flera år.

Börjes, Horze eller Hööks har herr-ridbyxor.
När det beträffar borde väl vanliga jordphurs funka? Rider själv i det alla gånger när jag inte är iväg externt och tränar/tävlar (m.a.o när jag rider hemma/tränar hemma).

Jag rider i arbetskängor som åtminstone täcker fotknölarna och en bit upp på vristen. Till vintern blir det lite högre ändå. Färsöker att välja med öljetter eller motsvarande så högt det går, det är så jävligt när man är ovig att knyta om skorna när man sitter till häst (särskilt barbacka). Ett aber är att få tag i tillräckligt stora stigbyglar, men hittade några sådana par med gummiband på utsidan.

Där fanns ett tag fina stövlar från Graninge som både var som ridstövlar i längd och hade tåhätta, men de försvann för rätt länge sen ur sortimentet.

Hanterar idag aldrig häst utan tåhätta.

Med ridbyxor är det sämre. De jag har ändrade form i tvätten oh blev bredare men för korta och åker bara upp längs benet hela tiden. Så det har blivit arbetsbyxor i stället, med elefantfickor och tumstocksficka, ja en massa fickor att slarva bort hovkratsar i som sen skramlar i pappas tvättmaskin.
Olika modeller har sömmen olika dumt placerad men ofta går det att vrida över benet på byxan lite så funkar det ändå.
Där är en del fritids och vandrarbyxor med som är vettigt gjorda för att rida i, med stumt tyg behöver de vara skurna så det är plats i grenen att få isär benen samt gärna något väck i sidsömmarna eller liknande lösning för att ge plats för ett böjt knä.

Min man har ridbyxor från horze som han är mycket nöjd med, han har två par med olika storlekar då han pendlar lite i vikt. Dom från hööks var alldeles för små i storlekarna. Tycker överlag det är dåligt med herr-ridkläder speciellt i större storlekar. Sen har han jodphurs med stålhälla och chaps. Tips är att kolla lite på tradera, där kan man hitta fynd när det är udda stora storlekar :) För några år sedan klickade jag hem ett par Graningestövlar st 45 till mannen för 250 kr. Och en sprillans ridhjälm för 200 kr som kostar 2500 i butik.

Jodphurs får man se upp lite med då det har figurerat sådana med ej godkänd, samt även sådana med undermålig stålhätta.

Mindre kul om man blir trampad och själva stålhättan är den som skadar foten när den viker sig ner mot foten.

har man jeans som passar att rida i så kan man ju skaffa ett par långa chaps att ha över, de män jag känner som rider har i regel alltid långa chaps, och det är hoppryttare.
skor kan man ju ha vanliga jodhpurs, behöver inte vara en ridsko då det finns billiga fuskläder jodhpurs i vanliga butiker :p.

men att damridbyxor är så mycket billigare än herr beror på vad för passsform de har ;), har inte köpt ett par ridbyxor under 1200kr i normalpris. hööks ridbyxor får jag knappt på mig trots att jag brukar ha 40-42..

Liknande trådar

Utrustning Har letat runt lite på forumet och hittar bara gamla trådar som tar upp det här problemet. Jag har letat efter ridbyxor för män rätt...
Svar
5
· Visningar
2 893
Senast: Jonaz
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 175
Senast: Ray
·
Utrustning Vart hittar man bra och främst billiga barnridkläder? Sambons brorsdotter ska börja komma å "ponnyrida" på min häst lite mer...
Svar
1
· Visningar
1 942
Senast: Buck
·
D
Utrustning Hej alla hästmänniskor! Jag och min vännina Veronica ska börja på ridskola nu på lördag och ska nu skaffa oss nödvändig utrustning...
Svar
16
· Visningar
2 151
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka