Ridkläder på sommaren!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moulinrouge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 5 277
M

moulinrouge

Jag har tänkt åka till USA över sommaren och jobba med hästar på ett camp. Nu undrar jag lite över vad man kan rida i för kläder utan att det blir för varmt? Det kan nämligen bli väldigt varmt på sommaren där borta.

Har slopat ridbyxor och funderar lite på att rida i jeans, men vilket märke ska man köpa? Har hört att man måste köpa längre längd på byxorna också, annars glider de upp...

Vill gärna ha tips på sidor/affärer man kan köpa snygga skjortor och annat man kan rida i! Kommer förmodligen rida både western och engelsk stil men mest engelsk.

Sv: Ridkläder på sommaren!

Tja...har ju erfarenhet av att rida i värme...:D Kan bli upp emot 40 grader varmt här sommartid... dock rider man ju inte då det är som varmast. ;) Jag rider bara engelsk, så håller mig till klassiska ridbyxor och piké tröjor. En del rider i linne, ibland i shorts (barbacka). Inget jag rekommenderar dock dels för skaderisken vid avtrillning dels för att man bör skydda huden mot solen så mycket som möjligt. Solskyddsfakor är ett måste. Visst blir det rätt varmt, men jag försöker oftast anpassa ridpassen till antingen tidig morgon eller senare på eftermiddagen eller kvällen då tempen droppat. Tror nog jeans är minst lika varmt som andra byxor... materialet är rätt tjockt. Men vet att många westernryttare/ cowboys rider i jeans. Tycker själv det känns för bylsigt. :D Finns annars ridbyxor i tunnare funktions material, eg Pikeur etc. Tips annars är att dricka mycket, lätt att bli uttorkad, solskyddsfaktor och använd alltid något på huvudet för skydd mot solen. Lycka till och hoppas du får kul!

Jag hade satstat på ett par ljusare ridbyxor i ett tunnare funktionsmaterial, absolut inte tjockt bomullstyg.

Har själv ett par lattefärgade CRW Excellent just nu, de är i 67 % bomull och 25 % nylon och funkar bra en het svensk sommar. Det finns säkert byxor som är ännu mer anpassade till varmt klimat.:)

Har dar jag bor blir det mellan 35 till 38 grader pa sommaren.
Mitt basta tips om du kan aka till nagon ridsport affar de forsta dagarna ar att kopa ett par
summer weight taights,tunna ridbyxor i sommar material ungefar som lang kalsonger.
Basta markena (tycker jag) ar Kerrits och Irideon.
Skydda armar/axlar e ocksa viktigt.Jag rider i kerrits ventilator shirt,vast och om de ar sol sa har jag en tunn skjorta med inbyggd solfaktor (finns pa sport affarerna) over vasten.
En helmet liner ar ocksa en bra ide, svetten hamnar i linern istallet for hjalmen.
Glom inte solkram pa ovansidan av handerna om du inte anvander handskar :)

Marie

Tack för svaren!

Ja jag tänkte faktiskt nästan att det är bättre att köra på tunnare ridbyxor, vill bara inte att det ska bli för "uppklätt"/"dressat". Men ska kolla runt lite på det och sen på tunnare jeans. Skjortor är i alla fall ett måste, toppenbra sätt att skydda sig mot solen! Tack för tipset om solskyddsfaktor också, ska köpa det där borta för det är så mycket billigare :)
Vet inte hur mycket jag kan anpassa ridningen efter tid, kommer förmodligen ha bestämda scheman med uteritter/lektioner osv så kan nog inte bestämma det själv. Får se till att ha shorts så fort jag inte rider och sen stå ut med byxor när jag måste sitta på hästryggen :)

Vet ni nå sidor/affärer där det är billigare att köpa t.ex. tunnare ridbyxor, vill helst inte betala en förmögenhet då jag förmodligen bara kommer använda de just den här sommaren.

Eftersom jag inte vet vart du ska bo sa finns Dover Saddlery pa natet och smartpak.
Kolla garna clearence avdelningar da de kan finnas bara for att de va forra aret farg etc.
Nya kostar sommar taights ca 60-70 dollar paret.

Det later som om du kommer att fa en rolig sommar :)

Fast Dover Saddlerys clearance på nätet är aldrig bra i "vanliga" storlekar, och deras fraktkostnader får man ju panikångest av. :crazy:

TS, vissa märken har summer-weight tights men de flesta faller sönder på en gång. Dessutom har många av dessa tights läskiga gummiband i midja och runt ankeln som både är varma och obekväma och dessutom kliar. Istället hade jag köpt ett par vanliga helskodda ridbyxor i ribb-material. Tuff Rider har flera olika modeller som alla är billiga. Du hittar dem i vilken vanlig amerikansk ridsportsbutik som helst. I somras hade vi över 30 grader i hur många veckor som helst och jag red fyra hästar om dagen i dem utan att dö av vätskebrist - så särskilt varma är de inte, trots att de inte marknadsförs som sommarridbyxor.

Oooh kom på en sak till - hjälmen! Köp en lättviktshjälm i plast, ställbar med ventilation. Jag har en IRH som jag tror kostade 25 dollar. Det är super att kunna dunka huvudet i vattentunnan och sedan ta på sig hjälmen utan att vara rädd för att förstöra sammet eller foder. En del märken har vita hjälmar - toppen om ni rider utomhus i solsken!

Tack för ännu mer bra tips :)
Om/när jag får en placering ska jag definitivt ta reda på om det finns ridsportsaffärer i närheten av campet, något lär det ju finnas! Får kolla runt lite på nätet så länge, ska kolla in det där Tuff Rider också!
Tack för hjälpen allihopa! Om ni kommer på nåt mer är det bara att slänga iväg ett inlägg!

En annan grej, har ni nåt tips på skor? Har typ inga med klack hemma ens längre och vill inte att det ska kosta för mycket, ska jag satsa på kängor? Känns lite varmt, finns det nåt bra sommaralternativ på det?

tyvärr är nog de flesta skor varma, svårt att komma ifrån det. Själv använder jag vanliga jodphurs skor eller läderstövlar. Kolla på annonser och auktions sidor så kan du nog hitta något begagnat till billig peng. ;)

Det där med skor är ju lite svårt, iom att man måste tänka lite på säkerheten också. Annars är ju flipflops ganska behagligt... :angel:

Men ett tips är att använda ullstrumpor!

Det låter kanske varmt, men de är ventilerande och transporterar bort fukt bra. Det finns ju tunna ullstrumpor om man tycker raggsockor är för tjockt. ;)

Jag fick tipset av en musiklärare jag hade på högstadiet, hon hade bott i Australien och gick i raggsockor året om. Jag har dock föredragit tunnare ullstrumpor sommartid... :D

När det var som varmast i somras red jag i vanliga vita tights som slutade strax under knäet. Det var faktiskt jätteskönt, och fungerade hur bra som helst...

Det finns ju ganska ok "joggingskor" med klack - Ariat har flera olika. Dem tillsammans med ventilationschaps tror jag blir förhållandevis svalt.

KL

Rolig tråd! Vanliga jodpurs (utan stålhätta, tunnare sula) är lätta och bra att rida i med. Dem kostar ju runt en hundra lapp om hittar dom på rätt ställe =)

Kul! När jag var i USA och jobbade på camp hade jag shorts, linne och ridkängor när vi höll lektioner. Om det finns någon skugga där ni håller lektionerna, försök hålla dig där mycket. Man orkar mycket mer då och det kan bli rejält långa dagar. När vi red hade jag ett par tunna bomullsridbyxor och en vanlig t-shirt. Är det väldigt brännande är ju långärmat att föredra kanske.

Tänk på att det camp du ska jobba på kan ha regler för vad ni får ha, i t.ex. skoväg. Ett tips är ju helt klart att dra iväg ett mail till dem, och fråga om de har några tips på vad du ska packa!

Får man fråga vart i USA du ska?:)

Tack för ännu fler bra tips! Jodphurskor är nog att föredra, känns mest slitstarkt och samtidigt "svalast"! Kommer självklart dra iväg ett mail om/när jag blir placerad och kolla vad som gäller samt vad som redan finns där!

Vet inte var jag ska ännu, har inte fått någon placering ännu men jag ska på intervju snart! Förmodligen blir det väl någonstans i närheten av New York då de flesta campen ligger där, men det kan mycket väl bli någon annanstans!

Bomullsridbyxor känns just nu som bästa alternativet när vi ska rida, sen när jag har lektioner blir det nog shorts! :)

Åhh, så spännande! Jag var jättenervös när jag var på min intervju, men det gick ju bra! Du får jättegärna säga till när du vet, jag tycker det är så himla kul att någon mer från Sverige ska göra det! (Ja, bara för att jag hade så kul när jag var iväg). Vill du ha fler tips får du gärna fråga också!:)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
541
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag ska äntligen ta tag i ridningen igen för första gången på några år. Har lyckats köpa nya ridstövlar som jag hoppas ska passa, men... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 473
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej hopp, Jag har blivit med medryttarhäst :D Jag är uppväxt i stallet med egen häst, men sålde våren -00. Har således inga ridkläder...
Svar
17
· Visningar
1 529
Senast: Solvira
·
Kropp & Själ Finns det eller är jag dömd till de avlagda adidas-brallorna jag hittade i källaren? Jag har ALDRIG vida byxor, det är antingen tights...
Svar
10
· Visningar
3 772
Senast: Brassneck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025