Ridjacka + kjol eller ridkappa?

Jag älskar min kappa på uteritt.
I ridhus däremot skulle jag aldrig använda den 😅
Har vinterridbyxor, underställströja och vanlig tröja, är det svinkallt kanske en väst.
Hade fått värmeslag av kjol och jacka under träning.

Hallå!
Jag rider på ridskola (och enbart inomhus) och funderar på att köpa antingen en ridkappa eller jacka + kjol. Är inne på Alaska eller Ice från Uhip. Vad är bäst och smidigast att rida i? Tacksam för all input 🤗

Rider du på ridskola och klär på dig lång kappa o kjol, är det svårt för ridläraren att kunna se och kommentera din sits och inverkan på hästen... skulle jag nog vilja säga, så bättre med leggings under ridbyxorna o lager på lager utan att bli för mycket michelingubbe. <3

Ridkappa är klart smidigast som allroundplagg.
Upplever man att kappa kan bli för varm - välj en kappa som inte är extremvarm. Den är ju klart smidig att hänga av sig i ridhuset om det blir alldeles för varmt. Och smidigare ta av kappan än ta av kjol och jacka.

För de riktigt kalla dagarna kan man använda en linerjacka eller tjocka tröjor under en mediumvarm kappa.

Dessutom ökar risken för skav på sadeln med kjol baktill vid dragkedjan, ett problem du inte behöver fundera över med kappa.

Kombinerar detta med Microfleecefodrade ridbyxor, och det räcker hela vintern igenom även vid uteridning i mellansverige.

Rider du på ridskola och klär på dig lång kappa o kjol, är det svårt för ridläraren att kunna se och kommentera din sits och inverkan på hästen... skulle jag nog vilja säga, så bättre med leggings under ridbyxorna o lager på lager utan att bli för mycket michelingubbe. :heart
Sant!! Kanske får köpa en kjol just för att ha i stallet när jag borstar, sitter på läktaren etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Utrustning Ja som rubriken lyder... vad är bäst enligt dig? Äntligen har jag fått upp ögonen för att det finns ett alternativ till tjocka och...
Svar
10
· Visningar
4 632
Senast: HannaZ
·
Gnägg Vill ventilera något jag funderar och oroar mig en del över Jag har en lång hästbakgrund och har ridit extremt mkt, levt för hästar och...
2
Svar
26
· Visningar
2 935
Senast: Mim
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka