Ridhusunderlag

T

TessFriman

Hej!

Vi har en maskinhall med gjuten botten som vi tänkt ha som ridhus. Funkar det? Hur och vad ska man ha som underlag?

Jag gillar sand. Red i ett ridhus som hade sand. Damma ingenting och så.

Tacksam för svar!:rofl:

Sv: Ridhusunderlag

bara sand blir oerhört tungt underlag - slitsamt för hästarna. Jag lovar dig att det dammar som f-n om det inte är rätt vattnat. Tänk sandlåda en sommardag : )

ska du lägga på cement botten måste du grunda rejält. ska vara både matta, sen makadam, sen singel, sen sand eller sand och sen vilken sand blandning eller annat du ev. skall ha.

ta kontakt med någon distributör av ridhus underlag eller läs lite om grunderna på nätet - finns rätt mycket tips att inhämta bara där, som riktlinje för vad man är intresserad av.

vi har en sand och barkflis mix i vårt ridhus, riktigt bra, ger en sviktande och lagom fast underlag och blir aldrig tungt. men det finns en uppsjö alternativ och smaken är som baken! Värt att läsa på! Finns också en rad nya syntetiska material på marknaden som dock inte prövats särskilt länge. själv skulle jag hålla mig till något mer beprövat, för att slippa obehagliga överaskningar senare.

Senast ändrad:

bara sand blir oerhört tungt underlag - slitsamt för hästarna. Jag lovar dig att det dammar som f-n om det inte är rätt vattnat. Tänk sandlåda en sommardag : )

ska du lägga på cement botten måste du grunda rejält. ska vara både matta, sen makadam, sen singel, sen sand eller sand och sen vilken sand blandning eller annat du ev. skall ha.

ta kontakt med någon distributör av ridhus underlag eller läs lite om grunderna på nätet - finns rätt mycket tips att inhämta bara där, som riktlinje för vad man är intresserad av.

vi har en sand och barkflis mix i vårt ridhus, riktigt bra, ger en sviktande och lagom fast underlag och blir aldrig tungt. men det finns en uppsjö alternativ och smaken är som baken! Värt att läsa på! Finns också en rad nya syntetiska material på marknaden som dock inte prövats särskilt länge. själv skulle jag hålla mig till något mer beprövat, för att slippa obehagliga överaskningar senare.

Hej!

Cementplattan finns redan. Byggnaden är klar och den används nu som maskinhall.

Så du tror att det går att bygga ridhus med gjuten cementplatta. Enklast hade ju varit att bara lassa in någrat ton och sladda. Har funderat på paddex dom var faktiskt billiga.

Hej!

Så du tror att det går att bygga ridhus med gjuten cementplatta. Enklast hade ju varit att bara lassa in någrat ton och sladda. Har funderat på paddex dom var faktiskt billiga.

Avråder från paddex. Är det vi har i vårt ridhus, har lagt upp en tråd om problemen med detta underlag. Det är stenmjöl i olika storlekar, blir stenhårt och kräver MKT underhåll vilket det inte håller för.... :crazy:

Hej!

Ja jag har fattat att cementplattan redan finns, jag menade att ska du lägga underlag på cement så behöver du mattan, osv osv osv.

paddex är ett utomhus underlag och blir inte bra inomhus alls.

Hmm, kan inte påstå jag har goda erfarenheter av det utomhus heller, iaf inte som ridbaneunderlag.... :crazy: Sen vad det beror på att det inte blivit bra, det vet jag inte....

delvis KL

Grannens utebana är TOPPEN med paddex, men jag tvivlar starkt på det inomhus.

Med cementplatta i botten lär man ju behöva ordentligt med svikt i materialet, matta underst osv. Jag skulle verkligen rådfråga någon som kan och jobbar med detta för att få bra svar, alt hoppas på att några här har gjort något lknande, men jag skulle nog vilja höra ett flertal svar.

Såklart verkar det ju lättast att "lassa in några ton o sladda" men jag tror inte det blir bra. Antingen för hårt o stumt eller för djupt o tungt tyvärr...

På en ridskola där jag jobbade fick vi prova på någon sorts sand som jag gillade väldigt mycket, den var lite lik dirt tracken på galoppbanor. Den byttes dock snabbt tillbaka till det gamla sand/spån, då den inte var lämpligt för roidskoleverksamheten, blev väldiga spår o nertrampat. Men för ett fåtal hästar skulle det nog funka ypperligt. Jag gillade det som sagt, gav fäste, och svikt tills efter 5 timmar lektioner a 12 hästar åt gången sprungit runt o gjort fina spår...

Nej det är svårt, men framför allt är det ett utomhus underlag, gjort för att tåla mycket vatten.... inne är en dålig ide om du frågar mig.

Kisse: håller helt med ang. ridhus tankarna.

Sand och textilfiberblanding är bästa ridhusunderlaget tycker jag. Sand är alldeles för tungt och dammar MKT. Paddex är ett utomhusunderlag, inte alls lämpligt inomhus då det är hopplöst att få det tillräckligt vått.

Med betongbotten skulle jag dock välja någon sorts sviktmatta i botten!

Hej hej!

Myckte svar och framför allt väldigt många som tycker olika underlag. Blev lite förvånad över Paddex reaktionen. Står nämligen på deras hemsida att det är lika bra i ridhus som utomhus.

Matta och allt är jag med på. Blir alltså bygga grunden" från grunden.

Men vad tusan ska man ha inuti då???????:confused:

Spån har jag jättedålig erfarenhet av sedan jag red på ridskola. Sand tyckte jag om i det ridhuset jag tävla en gång. Det blev liksom nästan "hårt" . Inga släpspår efter hovarna men ändå ordentliga avtryck.

Många jag rådfrågat hemma i mina trakter anser att underlaget hellre ska vara för hårt än för löst???:confused:

Löst= tungt hårt=lätt.

Så när ni som säger att paddex blir hårt. Hur hårt då? Blir det ine ens avtryck??

som sagt, paddex är ett utomhusunderlag som behöver mycket vatten och är gjort för att tåla mycket vatten.

jag gillar mitt eget förslag ang. inomhus - sand och barkmix. blir inte djupt och inte tungt, utan är ganska kompakt, men sviktande.

som sagt, paddex är ett utomhusunderlag som behöver mycket vatten och är gjort för att tåla mycket vatten.

jag gillar mitt eget förslag ang. inomhus - sand och barkmix. blir inte djupt och inte tungt, utan är ganska kompakt, men sviktande.

Ok, Konstigt att dom själva anser att det är både för inomhus och utomhus. Bra att veta om deras isåfall falska marknadsföring. Skönt att man blir varnad innan. Blir absolut inte paddex nu då. Inte ens ute.

Vad kostar din lösning som du har. sand och barkmix?

ja jag tycker den marknadsföringen är mycket missvisande personligen. Utöver det gillar jag inte paddex då det sliter så oerhört på hovarna på hästarna.

vi har ju ridhus med matta, macadam, singel, sand och sen sand/flis mixen ovanpå i traditionell ordning.

att bara byta underlag, dvs byta sand/flis efter att ta bort det gamla ner till singeln, kostar upåt 80-90 papp, ge och ta litegrann. det kan säkert variera från olika leverantörer också det är jag säker på. Jag är inte hundra på att det var det vi betalade enbart för bytet eller om en del var lite arbete också, men jag tror inte det. Rätta mig någon annan om det låter som oskäligt att det var lappen för själva yt underlaget.

Senast ändrad:

Vi försöker förtvivlat få vår stallvärd att byta ut paddexunderlaget i ridhuset då det är stehårt, oavsett harvning/sladdning/vattning....
Det är ett tidskrävande underlag som kräver MKT underhåll men inte TÅL mkt underhåll enl. paddex själva?! Hästarna går som på glas på det, stötiga och korta steg. Skor slits, hovar slits, det dammar som f*n:crazy::crazy::crazy: Vattnar man så mkt som det behövs, bottenfryser det på vintern. Vi hade lika gärna kunnat rida på stallgången i vintras, så hårt var det. Lät som hästarna hade träskor.....

De ringde och krävde att säljaren som sålt detta underlag till dom, skulle komma ut och titta på det.... Han påstår att det är BRA??? Han kan inte rida själv och håller inte på med hästar(hur kan man då sälja ridhusunderlag?).... Han som äger gården och har byggt ridhuset, kan inte heller rida och håller inte på med hästar.... Hur kan dom avgöra?
Nu har stallvärden(som hyr anläggningen) kontaktat Ridsportförbundet i hopp om att få ut en expert som INTE säljer ett visst underlagsmärke...

Paddex kör med falsk marknadsföring, ja, för det vet inte vad de säljer..... Bara det är pinsamt..

Vi försöker förtvivlat få vår stallvärd att byta ut paddexunderlaget i ridhuset då det är stehårt, oavsett harvning/sladdning/vattning....
Det är ett tidskrävande underlag som kräver MKT underhåll men inte TÅL mkt underhåll enl. paddex själva?! Hästarna går som på glas på det, stötiga och korta steg. Skor slits, hovar slits, det dammar som f*n:crazy::crazy::crazy: Vattnar man så mkt som det behövs, bottenfryser det på vintern. Vi hade lika gärna kunnat rida på stallgången i vintras, så hårt var det. Lät som hästarna hade träskor.....

De ringde och krävde att säljaren som sålt detta underlag till dom, skulle komma ut och titta på det.... Han påstår att det är BRA??? Han kan inte rida själv och håller inte på med hästar(hur kan man då sälja ridhusunderlag?).... Han som äger gården och har byggt ridhuset, kan inte heller rida och håller inte på med hästar.... Hur kan dom avgöra?
Nu har stallvärden(som hyr anläggningen) kontaktat Ridsportförbundet i hopp om att få ut en expert som INTE säljer ett visst underlagsmärke...

Paddex kör med falsk marknadsföring, ja, för det vet inte vad de säljer..... Bara det är pinsamt..

Nej men fy!!!! Men varför går man inte ihop ett gäng då?!?!? Ring Kalla fakta eller nått!!! Hålla på blåsa folk på pengar sådär. Ring fuskbyggarna och Martin Timell. Inte vet jag. Jag har inte mitt ridhus ännu så jag kan ju inte göra så mycket. Fick en offert på ett nytt ridhuset idag dock. Funderar på om vi ska bygga stall i stället i maskinhallen och helt nytt ridhus.

*mest knapplån* :)

vilken slags matta är det du avser? jag tänker på geotextil, som är det man brukar ha för att separera lagren om man bygger upp en ny bana med makadam osv och att lägga en sån på cementen gör varken till eller från. Makadam eller singel har man väl i första hand för att få bra dränering och bygga upp en jämn bana, om man har en cementbotten tycker jag att man borde kunna skippa det. Jag förutsätter att motsvarande lager redan finns under cementen.

Det svåra blir att få till ett underlag som inte glider på cementen och som ger tillräcklig svikt...

Jag skulle nog vilja bygga på med ett tjockt lager stenmjöl på cementen och sedan ett toppskick med sand eller någon sandblandning. Om det finns någon slags "magisk" matta man kan lägga på cementen som ger svikt och som gör att underlaget inte glider vore det förstås bra.

Tänk även på att "sand" inte är särskilt väldefinierat. Det finns många olika sorters sand. Natursand har rundare korn än krossat material och packar sig sämre. För mycket natursand ger djupt och tungt underlag. Krossmaterial (som stenmjöl) kan istället packa sig och bli hårt som cement. Det skiljer även i kvalitet mellan olika grustag, så även om det heter lika på olika ställen kan materialet bete sig annorlunda.

Man anger även storlekar på sandkornen och det som är vanligt på ridbanor är 0/8 eller ev 0/4. Storlekarna ska utläsas som 0 till 8 mm diameter (resp 0 till 4 mm)

Innan du beställer något - diskutera med de som jobbar i grustaget, de brukar ha bra koll på vad olika sorter kan användas till!

Rent teoretisk så går det väl att ha paddex inomhus, OM man inte har betongplatta och OM man vattnar tillräckligt. Problemet är att det går inte att vattna så mkt, det är inte genomförbart.....

Paddex ute är däremot kanon, går att rida på året om.

Bark och flis är inte bra varken ute eller inne tycker jag, blir väldigt lätt halt!! Kolla upp terratex och andra textilfiber, du får liknande effekt som med träflis men det binder sanden bättre och blir ej halt.

Tydligen har "tidigare om gång" stallgäster gjort just det, gått ihop å försökt få det utbytt...Innan nuvarande stallvärd tog över. Gårdsägaren vägrade och alla flyttade därifrån.... Underlaget har inte legat i mer än drygt ett år....:(

Rent teoretisk så går det väl att ha paddex inomhus, OM man inte har betongplatta och OM man vattnar tillräckligt. Problemet är att det går inte att vattna så mkt, det är inte genomförbart.....

Paddex ute är däremot kanon, går att rida på året om.

Bark och flis är inte bra varken ute eller inne tycker jag, blir väldigt lätt halt!! Kolla upp terratex och andra textilfiber, du får liknande effekt som med träflis men det binder sanden bättre och blir ej halt.

Nu nappade jag på Paddex just för det låga priset. Underlag med texilbladningar verkar lgga runt 1 miljon för ett normalstort ridhus medans paddex hamna på 120 000 kr ungefär. Lite skillnad.

Hjälp vilka priset :crazy:

Vad räknar du som ett normalstort ridhus?

Jag la in nytt underlag i mitt 20x40 ridhus, där skrapade vi bort det gamla underlaget ner till "bara marken" som bestod av sand och sten. Sedan på med geotextil, 10-15 cm stenmjöl och sedan ca 5 cm sand på det. Fungerar finfint och materialet kostade runt 30'.

Om man utgår från en betongplatta krävs det väl mer än så, men 1 miljon låter hutlöst mycket.

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 289
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur