Ridhusunderlag som tar lång tid att sätta sig

mackan

Trådstartare
Vi bytte underlag i vårt ridhus sent i oktober 2010. Bytte till samma vi haft tidigare som varit mkt lyckat. stenmjöl underst, sen 10 cm sand, och sen barkflis som toppskikt lager. Vi har givetvis inte lagt på barkfliset ännu då underlaget tagit tid att sätta sig. Nu har det äntligen satt sig mkt bra, med untantag för fyrkantsspåret där vi fortfarande har problem att det är för löst. Vi har ett avancerat bevattningssystem i taket som vi vattnar med (sprinklers) och det harvas och vältas regelbundet hela tiden, men ändå är spåret fortfarande för djupt. Det är fint att rida på ca 2 dagar efter vältning och harvning, sen är det djupt och tungt, trots vattning.
Har någon ngra tankar runt hur vi kommer tillrätta? Jag har i min enfald tyckt att spåret borde sätta sig först, då det belastas mest, men istället är det tvärtom?

tacksam för tankar och eventuella tips!

Sv: Ridhusunderlag som tar lång tid att sätta sig

iiiingen? :crazy: 65 pers har iallafall läst?

Nej, jag har ingen aning och inga förslag (se min tråd om för löst underlag på utebana). Går det att fråga den som lagt in materialet? Om de har koll på hur det "borde" bete sig?

Jag skulle blanda stenmjöl även i sanden.

Min ridbana består i princip enbart av stenmjöl o råflis, både stabilt o sviktigt.

en självaste representant från ridsportförbundet har hjälpt till och underlaget är lagt efter konstens alla regler. som ginnies nu är inne på, så har (precis som jag skrev i din tråd) även vi fått rådet att blanda i stenmjöl, men vi är tveksamma av anledningen att det bara är spåret samt typ 2 meter in från spåret som är problemet, resten av botten har satt sig bra, och att då blanda in stenmjöl i leken känns svajigt då vi inte vet hur det då beter sig i och med att allt inte satt sig lika. hade varit en sak om vi haft en färdig blandning kanske, att lägga på, men att nu lägga på? Känns som stor risk att det då sätter sig ännu mer ojämnt?

är jättetacksam för fler svar i tråden och bollande runt mina farhågor ovan också förstås.

och ja - som du föreslår, det blir väl läge att dra ut person i frågan igen kanske, men hade hoppats på lite reflektioner ändå i tråden.

Ge 17 i att harva spåret.

Det låter skumt att just spåret inte blir fastare:confused:

Kan det vara så att underlaget blir lösare av tramp och inte fastare, och mer fast av vattning och där det inte rids riktigt lika mycket?

Jag håller fortfarande fast- stenmjöl över hela botten:D, det kan inte gå fel.

Jo o om man har lagt in för mkt sand på en gång så kan det bli sandstrand

Jag skulle salta med flingsalt o sladda bara.

axel läs igen ;) vi har inte lagt in för mycket sand, vi har lagt underlag med proffs hjälp som gett alla dimensioner, så där klämmer inte skon.

ginnies: jo det är så jag upplever det, spåret som trampas mest, blir lösast, trots vattning och vältning.

om man gör som du säger - lägger på stenmjöl så borde det bli ännu fastare där det redan är fast?

Det behöver inte harvas, vältras oftare i spåret då? Om det är bra i två dagar, harva spåret varje till varannan dag? Se till att underlaget inte har möjlighet att rivas upp liks... Förstår du hur jag tänker? (Jag är så trött och känner mig svårförstådd..)

om man gör som du säger - lägger på stenmjöl så borde det bli ännu fastare där det redan är fast?

Kan så bli, men det spelar egentligen ingen roll då ni ska lägga på flis sedan som fluffar upp det.:)

Dessutom verkar ni harva rätt ofta.;)

Jag vet de som har enbart stenmjöl, fungerar jättebra men sätter sig vid rejält regn och måste då fluffas up. Min ridbana som har råflis är precis lagom, även utan harvning. (sedan vid harvning kan jag välja, skulle jag vilja ha lite mer djup på fluffet så sätts harvpinnen ner lite mer.(men det vill jag inte)

Och man kan prova sig fram, ta lite.

Men jag undrar-barkflis?, vadf är det, låter som flis med delvis bark i , det skulle inte jag lägga in.

Lägger till, nackdel med enbart stenmjöl är att om det är torrt att det kan damma mycket, med flis som innehåller fukt i så upplever jag att det binder upp det hela.

tack!
jag ska diskutera stenmjöls grejen med folket, vi har gott om stenmjöl kvar som bara ligger och skrotar i en gigantisk hög utanför ridhuset, så kunde det lösas så pass enkelt så vore det ju en ide. rädd bara att det som sagt ska sätta sig olikartat på olika partier, men ja - du har rätt - vi harvar iallafall 2ggr/vecka, mycket mer är svårt att få till dock även om vi klämt in fler dagar just för att underlaget behöver fixas till men rent på sikt är det mer realistiskt att det blir 2 dagar/vecka lite utspritt över veckan....

det är nog jag som bara kallar det barkflis :o det är alltså träflis jag pratar om, gula små träflis flingor liksom. vi har haft det som topplager i alla år tidigare och varit mkt nöjda. är det det som du har eller har du ytterligare ngt annat?

det är nog jag som bara kallar det barkflis :o det är alltså träflis jag pratar om, gula små träflis flingor liksom. vi har haft det som topplager i alla år tidigare och varit mkt nöjda. är det det som du har eller har du ytterligare ngt annat?

Det är det jag menar, flis av trä liksom, utan brun bark kvar, att jag frågade beror på att en kompis på håll beställde flis och fick flis av mest bark, visst mjukt var det men ruttnar för fort och blev lite kladdigt vid regn(utomhus).

Annars om man ska vara petig ska det helst vara råflis, alltså från trä som flisas färskt, det håller fukten bättre och håller bättre själv också, men numera kanske allt sådant är råflis?

nej ingen brun bark att tala om hos oss, bara gyllengula små bitar :) det var jag som uttryckte mig slarvigt - trä - bark - whatever typ :D. Jag har ingen aning faktiskt om det är råflis eller ej, men det borde det väl vara?

Du jag har sett proffs göra ridbanor o när allt är klart så ser man att den lutar 30 cm o lägger då på ytterligare makadam på sanden som sen drängen drar ut över hela ytan.
en bana helt utan naturlig svikt. Denne hade gjort S-vallas bana o de följde RSF anvisningar.

Fliset gör ju att det inte packar sig- är meningen med det.

Lägg på stenmjöl o även salt o harva ej så ska du se att det lägger sig.

vi har en utebana som i alla år varit för lös- tills man slutat harva den. Sladda bara.

axel axel, du läser verkligen som en kratta ibland! :D
vi har INTE lagt på fliset, just för att underlaget behöver sätta sig först. Men fliset ska på sen. Vi har haft detta underlag i alla år tidigare och det har varit suveränt. så vi sitter inte och laborerar med ngn skit vi inte har koll på eller erfarenhet av. Och fliset är inte till för att det inte ska packa sig - botten ska vara packad, fliset ligger som ett toppskikt ovanpå detta, och blandar sig bara med ytlagret sand - dvs ger svikt och hjälper även till att hålla fukten bra i underlaget. Varför ska vi salta? vi har ett perfekt bevattnings system!

och JA - det är inga som helst fel med hur underlaget lagts på eller dimensioner osv osv. Jag VET detta, för jag har koll exakt vad vi gjort och varför och det finns inga såna variabler. Vi har preppat botten med laserhyvel, så rakt är det, det lovar jag : ) Problemet är att spåret är löst och tar tid att sätta sig, resten är utmärkt. Varför det inte satt sig lika bra som övriga ridhuset har jag inte riktigt lyckats lista ut, men vi försöker som sagt få bukt med det, därav min tråd här.

Senast ändrad:

Saltet binder fukten till sanden o du behöver inte vattna lika mkt. Binder ihop underlaget.

jo jag läser... skummar:o

:D

alltså, sprinkler systemet vi har är ju till för just för att det är helt okomplicerat och ytterst o-jobbigt att vattna... man trycker på knappen, och bevattningen sker 02.00 på natten och vattnar växelvis spåret och sen mitten. så fukten är inte problemet. saltar gör vi på vintern när vi inte kan vattna.

men jag uppskattar ändå att du försöker hjälpa till :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka