Ridhusbygge

Fiorano

Trådstartare
Ni som har byggt ridhus själv, eller stått på anläggning där ridhus byggts; hur lång tid har det tagit att bygga sargen efter att själva ridhuset är uppfört? Går det att börja bygga sarg innan isolering osv är klar i ytterväggar? Blev sargen byggd av firma eller lekmän (typ ideel arbetskraft)? Om av firma och ni som vet på ett ungefär, vad kostade det?

Hur lång tid tog det att dra in underlaget och få det ridbart?
 
Sv: Ridhusbygge

Sargen byggs sist .

Underlag tar ingen tid att lägga in , går på en dag . Men pratar du om grund från scratch vilket du ju gör med bottenlaget, matta, stenmjöl och sen topplaget så är det ju en process då det i regel är flera aktörer inblandade i processen och därmed det förutsätter ju att allt flyter på och Ffa att aktörer är inbokade realistiskt och kommer när de ska .

Byggbranschen typ ;)
 
Sv: Ridhusbygge

Aha, trodde att sargen behövde byggas innan underlaget lades in:o. Jag har ju verkligen ingen koll på detta:p. Underlaget är just nu typ vanligt uteridbana, så jag tror att de första lagren med bottenlager osv är klart. Inte den blekaste aning om det ska in matta men det kanske är standard?

Som det är nu är själva hallen klar under nästa vecka. Men sen räknar ändå föreningen att det kommer att ta till slutet av februri, början av mars tills det är ridbart. Tycker att det är en vääääldigt lång tidsplan..
 
Sv: Ridhusbygge

Nej jag svarade på om sargen byggs innan väggarna isolerats .

Sarg efter det bygger många efter att underlag lagts in , om det är brådis . Huruvida det är tidsbesparande i sig eller inte låter jag vara osagt det beror på vad behoven är . Om ni har brådis att öht kunna rida så hade nog flera lagt underlag över vintern och ridit utan sarg ett par månader och sen fixat den .
Men pausen/tidsåtgången i sig är ju densamma oavsett för den som bygger/betalar så att säga .

Du får fiska lite mer ang detaljer så blir det lättare att svara . Kolla upp grunden i botten tex ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusbygge

Eftersom ridhuset ska användas i ridskoleverksamhet så är sargen en förutsättning. Men känns som den inte tar tre mpnader att bygga... Läktaren behöver ju inte bli klar pronto.
 
Sv: Ridhusbygge

Av egen erfarenhet: För en inte alltför effektiv person tar det ca 14 dagar att bygga en sarg i ett 20x40 ridhus, utan hjälp av spikpistol.
 
Sv: Ridhusbygge

Kl

Om sargen ska vara mot väggen går det knappast att börja bygga den innan det är isolerat men om det tex ska vara hinderförråd, läktare e dyl på någon del bör det ju gå att börja bygga sargen på den delen. Men då ska det förstås inte hindra ställningar för montering av belysning och liknade.

Detta väcker minnen, kommer ihåg hur tröstlöst det kändes att stå med lackburk och liten pensel och se en hög 60m lång sarg. Inte kan man låta arbetstimmar gå till spillo bara för att man inte har helt rätt utrustning!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 428
Senast: skiesabove
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Habina
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 158
Senast: Reville
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp