Ridhusbygge igen.

Minstral

Trådstartare
Vi ska lämna in ungefärlig summa till banken för lånelöfte, vad själva ridhuset kommer att gå på har vi ju på offerten. Allt övrigt kan jag ju visserligen söka mig fram till på olika sidor på nätet, men är också nyfiken på vad ni som har byggt har betalat. Sarg? Underlag? Markarbete? Bygglov? Speglar? Belysning? Bevattningssystem? Har jag glömt något?
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Skulle man kunna få veta hur mycket offerten ligger på och vilket företag det är?
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Absolut:) Det är Tectum och de tar för 22x42 m 687 000 exkl moms. Snözon 1.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Intressant ämne som jag vill följa! Hoppas det kommer fler svar, det är väl en del som har egna ridhus här :)
Ytterst känslig fråga för vissa, men frivilligt att svara på ;) : Hur finansierar ni erat ridhusbygge? Banken kräver ju 20-30% kontantinsats! OM man nu skulle få bidrag från LS., kan det stödet räknas in som kontantinsats då? För man kan ju få upp till 30% och det är ju en hel del...
Jag håller på att samla in offerter, men planen är att ha en ridyta på ca 22x60 m, samt stall i ena kortändan. Så själva bygget blir 80x ca 24 m. Räknar med ca 12 inackorderingar då. Någon som har koll på driftkostnader för ridhus? Med el och bevattning, samt drivmedel för harvning/sladdning 2-3 ggr/v. minst. Såg en siffra förut på ca 8000:-/mån., men minns inte om det var uppvärmt ridhus... Drömmen vore såklart uppvärmt men det kostar alldeles för mkt så tänkte mig träpanel för det gör tydligen väldigt mkt för luftfuktigheten och blir "mkt" varmare än ett plåtridhus.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

KL

Hakar också på denna tråd ... Och vill gärna också höra hur folk gått tillväga gentemot bank osv ;)

Kommer själv bygga så snart ekonomin (BANKEN ;) ) tillåter :) Så det ligger nog minst 2 år framåt i tiden då vi inte ens är klara med stallet än ;)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Ämnet intresserar mig också.
Har tidigare försökt få igång diskutioner angående vad det kostar att bygga och driva.
Tyvärr verkar ridhusägarna vara lite förtegna i denna frågan.
Kanske är det känsligt men för mig som drömmer om ett eget ridhus är informationen guld värd..
Vill man inte skriva ut det till offentligt granskande kan jag åta mig att vara "bullvan" :D.
Pm:a mig isf så lägger jag ut informationen (givetvis utan erat namn)..
Jag känner ju ändå ingen här på Buke så informationen är trygg hos mig.. :)


Frågan har plötsligt blivit aktuell då sambon gjorde en helomvändning och kom på att vi nog iaf skulle köpa gård (nu på en gång..)! :)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Vi har en gård med mark som är värd mycket pengar och har inte så mycket lån, så vi lånar allt och det kommer att hamna i bottenlånet. Var först inne på att sälja av lite mark men eftersom gården är köpt till ett väldigt lågt pris så hade vi fått sjukt mycket i vinst och fått skatta duktigt. Räntorna är bottenlåga nu så det är rätt tid att låna och binda räntan. Så för oss är den saken klar:)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Har iof full respekt för att inte alla vill redovisa ekonomi på internet ;)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Ja man kan låna upp på bostaden om det finns utrymme kvar, så mkt vet jag. Själv är vi tyvärr fullbelånade då gården var dyyyr och vi förlorade mkt på det gamla huset :(. Så jag har ruskigt knivigt att komma på hur jag ska kunna gå tillväga...

Jag förstår också om man inte vill diskutera sin ekonomi här, men fattar inte varför man inte kan tala om vad saker kostat? För det är ju en helt annan grej liksom :) Lite "jobbigt" att begära offerter från en massa tillverkare, då enklare att kanske höra lite här. Och tillverkarna talar knappast om vad man kan spara in på o vad som är enkelt att göra själv.. ;)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Fast att berätta vad ett ridhusbygge kostar är ju inte precis att outa sin ekonomi, alla vet ju ändå på ett ungefär och det är ju inte svårt att få reda på heller. Jag outar ju inte min ekonomi fastän jag säger att vi får plats med allt i bottenlånet, det är ju ändå ingen som vet vad exakt vår gård är värd och exakt hur mycket vi har i lån. Men om man säger att man ska bygga ett ridhus vet de flesta att man ska hosta upp ca 1,5 mille och att de flesta inte har så mycket pengar utan att ta lån.

Dressyrmuppan: Det är ju exakt det du faktiskt måste göra, begära in offerter från massa olika företag. Vi begärde in offerter från 6 olika företag och satt och jämförde, det skiljer ju faktiskt en hel del.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

det var varken kritik eller dom ;) jag kommenterade bara utifrån tidigare kommentar att varför folk inte vill redovisa alla sina ridhusbyggen på internet. ens om det handlar om personlig ekonomi eller inte. offerter är ju lätt att begära in, och även om folk vill redovisa sina byggen i detalj lär det ju ändå inte bli representativt för just frågeställarens läge då det handlar om så mycket variabler i sammanhanget? just för att det gör det, så tenderar frågorna att förr eller senare styra in på folks personliga lägen och ekonomi osv. men som sagt, vill folk skriva om det så är det ju fritt fram, jag reflekterade i sammanhanget att jag förstår att många inte vill det.

och nej - jag tycker inte det verkar som folk vet alltid i stora drag ens , på internet? Iallafall inte utifrån de frågor som ställs som blir mer och mer detaljerade efter hand?
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Nä så är det ju att ett bygge inte blir det andra likt förstås, olika förutsättningar som markarbetet, snözon o.s.v.

Vi vet ju ungefär var vi kommer att landa och jag tror ändå att de flesta vet på ett ungefär. Men det är ju ändå av intresse att få reda på vad andra betalat för det är ju lättare att göra en snabb koll på om ens ungefärliga uträkning stämmer eller man måste pytsa i lite extra. Som i vårt fall då vi har lämnat en prel summa till banken, 1,5 milj, kan det vara rimligt eller måste vi har mer t.ex.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

I skåne om man har hyfsade markförhållande och inte bara berg så kan du räkna mellan 200 och 300 kr per kvadratmeter för markarbetena. Då ingår schaktning, rörläggning för dagvatten och hårdgörning så du har en fast botten under ridhuset. Ta in offerter på markarbetena :) det skiljer mycket beroende på hur just era förhållande ser ut med tippning av massor mm. Sen tillkommer ju såklart själva ridbotten, men den är svår att säga något fast pris på då set skiljer jättemycket mellan olika system.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Ok, tack då har jag ett litet hum. Ridhusbotten har jag ju inte bestämt mig för än men det lutar åt rubberground, stenmjöl och någon sorts fibersand, har hyfsat koll på vad det kommer att kosta.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Fötsök hitta en anläggningsfirma som lagt rubberground innan. Det kan vara ganska trixigt att få det jämnt om man får ett sämre sönderrivet parti.
Har varit med om partier man i princip fått lägga ut bit för bit på.

Lycka till med bygget :)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Ok, tack för tipset. Vet att min tränare har rubberground så jag ska höra med henne.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Vi fick klart vårt ridhus för ca 1 år sedan, då menar jag att slutbesiktningen blev godkänt. Vår totala kostnad för ridhuset blev mellan 2,5 till 3 milj.
Är jätte nöjd!
Det återstår bara lite puts och färg på utsidan.

22x66 m

_MG_5335_zpsd67f4d67.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Sassy
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 158
Senast: Reville
·
Anläggning Ni som har byggt ridhus själv, eller stått på anläggning där ridhus byggts; hur lång tid har det tagit att bygga sargen efter att själva...
Svar
6
· Visningar
1 729
Senast: Lena_B
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp