Ridhusbygge igen.

Sv: Ridhusbygge igen.

Gillas!
Super snyggt! Är det isolerat?




Kan bara tipsa alla som i framtiden ska bygga, beställ balkarna vitmålade.
Det gör en sådan skillnad för ljuset i ridhuset! :)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Jättefint! Förstår att du är nöjd. Vad har du för underlag och vad gick det på inkl moms?
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Jättefint! Men vad är det priset inkl.? Alltså är det ALLT arbete bortlejt? Vi planerar att kunna markplanera själv, samt bygga ridhusväggarna själv. Behöver således "bara" stomme, takstolar, tak och fönster. och underlag förståss. Fick en offert idag på stomme+tak på ca 800' tusen plus moms för det. Ska fixa flera offerter.
Åh önskar att någon ville berätta hur ni finansierat..? Är det helt otänkbart att man ska kunna få någon sponsor på ett inackorderingsstall med ridhus, plus ganska många som kommer att hyra in sig (köpa ridhuskort+ hundklubbar osv.). Tänk om man kunde få kontantinsatsen sponsrad.. det vore guld! ;)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Ursäkta sent svar..

Blomskan Nej, det är inte isolerat. Kändes knappt att det behövdes. Det är murade väggar och finns i Skåne :) Det blir inte så ruskigt kallt här. Fördelen med murat är att den håller "värmen" under vintern. Blir aldrig minusgrader inne i ridhuset. På sommaren är det relativt svalt.

Minstral Underlaget är samma som svenska ridsportförbundet rekommenderar. Exakt pris kan jag inte säga på rak arm. Det har tagit oss lite tid innan det blev klart.

Dressyrmuppan Vi har nästan gjort det mesta själv. Stomresningen och taket är bortlejt. Resten har vi mer eller mindre gjort själva. Gällande sponsringen, så sponsrar de sällan pengar. Tror att det kan bli svårt att hitta någon som gör det, men ring runt och hör vetja. :)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

vi har träridhus, oisolerat. bor ju mycket mer norrut än dig, om än i mellansverige, så eftersom du bor i skåne hade jag defintivt inte tyckt att du behöver ngt isolerat. men trä är bra - det blir inte smällkallt på vintern som plåt /sten blir, och inte heller blir det lika varmt som plåt på sommaren. funkar bra!
frysaspekten på underlaget i sig är ju öht inte ett problem, särskilt inte i skåne. vi saltar rejält inför vintern och sen håller det sig fint hela vintern igenom. nemas problemas bara man som sagt vet hur man preppar.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Nä, vi kommer inte ha isolerat, inte ens trä faktiskt. Det är väldigt få dagar det är många minusgrader här och då får man antingen skita i att rida eller salta. På utebanan brukar det räcka med att sköta harvningen så funkar det även när det är smällkallt. Det mesta är klappat och klart nu, bygget startar i april någon gång. Underlaget är inte helt spikat än men har kontakt med en som jobbar på Flyinge som har lagt min tränares underlag. Det lutar åt rubberground och mak hippo. Och något däremellan, är inte så insatt än. På sommaren gör det inget om det blir varmt kommer inte att använda ridhuset så mycket då har en jättebra gräsbana som jag mer än gärna rider på.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

saltar ni finns inget break i användandet öht. tveksamt om ni ens behöver salta i skåne väder.... vi saltar i regel först när det gått ner på minusgrader och ska hålla i sig... det går även bra att salta i efterhand om man mot förmodan skulle missat och det fryst till. salta direkt isåfall så är det bra dygnet efter.....
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Ok, lite för djupt för min smak, men det är ju olika vad man tycker:)

Det bros lite på hur man sköter sitt underlag. Nu är vi inriktade på dressyr och har valt ett underlag som är anpassat till ändamålet. Men det finns många andra bra underlag att välja. :) Dock är detta ett av billigaste alternativ till ridhusunderlag.
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Jag menar mer generellt att jag tycker ridsportförbundets rekommendationer på underlag är kasst, inget jag skulle välja, blir fortfarande för djupt för mig fastän jag rider dressyr, vill bara ha ytliga hovavtryck, inga gropar. Men det är ju som sagt en smaksak:)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Lite nyfiken på vad ni avser som Rfb direktiv på underlag? pratar ni naturunderlag då eller vad avses? nyfiken som sagt då underlag som sagt tidigare är en hel vetenskap i sig. :)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Kolla på svrf, att bygga för häst, där finns det beskrivning av underlag. Inget jag gillar, gammalt och förlegat enligt mig. Men det är ju en kostnadsfråga och en smaksak som sagt:)
 
Sv: Ridhusbygge igen.

Jag vet ;) Jag är väl medveten och erfaren om Srf'S direktiv på underlag, det var därför jag frågade, för jag undrade om ngt nytt hade publicerats från dem som jag missat.

Srfs direktiv är ypperliga i sig, frågar du mig, om man vill ha naturmaterial på sina ridbanor. Jag lägger nog ingen värdering i det i sig, det finns många fördelar med sånt underlag, och även nackdelar, precis som det finns med de nyare syntetmaterialen.

jag ville dock bara förvissa mig om att jag förstod vilket underlag som avsågs, och inte hade missat ngt. :)
 
Väcker denna tråd.

Vi skulle gärna bygga ridhus, men vet liksom inte hur man bör göra. Vi har fått offerter på själva ridhuset, sedan tillkommer ju markarbete, belysning, underlag osv. Vi inser ju dock att slutsumman lär bli ca 1.5-2 miljoner kronor för ett väldigt basic ridhus.

Vi har tänkt bygga ridhuset som en del i vårt företag. Dock är det så att vi privat äger jordbruksegendomen som ridhuset skulle byggas på. Är det någon som vet hur den kombinationen funkar? När vi pratat med banken så kräver de 40% i kontantinsats om vårt företag skulle låna pengar, mycket beroende på att byggnaden står på ofri grund, som det heter. 40% av denna summa har vi inte, och kommer heller inte kunna spara ihop till.

Kan man låna pengarna privat? Hur funkar då det ihop med att det är företaget som ska faktureras för bygget? Om företaget bygger så dras ju momsen av, och vi har ju tänkt att använda ridhuset för företagets verksamhet, uthyrning, träningar osv. Tanken är ju att dra in pengar när det väl står där.

Men, vi vet inte hur vi ska gå vidare. Hur har ni andra gjort? Har ni byggt ridhuset privat och därmed också betalat moms för det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Sassy
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 158
Senast: Reville
·
Anläggning Ni som har byggt ridhus själv, eller stått på anläggning där ridhus byggts; hur lång tid har det tagit att bygga sargen efter att själva...
Svar
6
· Visningar
1 729
Senast: Lena_B
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp