Frida_T

Trådstartare
Vill veta lite om vad ryttarna har för kriterier på ett ridhus? Hinder, speglar, underlag? Allt kan vara av intresse! Erfarenheter?

Sv: Ridhus

Jag (dressyrryttare) vill ha ett fast men sviktande underlag som inte dammar för mycket och som inte skiktar sig så att det blir halt. Det får absolut inte vara tungt.

Jag gymnastikhoppar mest eller använder cavalletti, så jag gillar sockerbitar och lätta bommar. Det är bra om det finns koner att tillgå också, och dressyrbokstäver.

Vill helst ha spegel mitt på kortsidan, i änden på långsidorna, och gärna en mitt på en långsida också.

Jag tycker också att det är viktigt att underlaget sköts ordentligt, att kanter och hörn krattas så att det inte blir vallar t ex.

Speglar är inte nödvändigt, tycker jag. Bommar ska vara tunga, i övrigt inga krav på de. Eftersom jag är reiningryttare vill jag ha ett underlag som är bra att stoppa på, bra svikt i och inte för djupt :)

A och O ett bra underlag som sköts regelbundet och mockas efter att varje ryttare ridit. Med bra underlag beror det ju lite på om man är dressyrryttare eller hoppryttare. Men jag föredrar ett underlag med bra svikt undertill och inte för djupt. Vårat underlag djupharvas 2 ggr om året och harvas normalt några ggr i veckan.

Speglar är ett plus men inget måste för min del, då är hindermaterial viktigare eftersom jag är hoppryttare. Jag vill ha ett varierat hindermaterial med sockerbitar, bommar,plank,vattenmattor och olika ifyllnader att stoppa i hindren.

Bra belysning!

Ordning och reda med var sak på sin plats;)

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 655
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka