Ridhus från Sveaverken

wrangler

Trådstartare
Är det någon som har eget, eller erfarenhet av dessa ridhus från Sveaverken som är byggda med "växthusteknik"?

Man kan välja bredd 22 eller 25 meter och det kommer i 3,2 meterssektioner, så det borde inte vara så svårt att bygga till en stalldel i änden av ridhuset vid ett senare tillfälle tänker jag....

http://www.sveaverken.se/Default.aspx?pageid=731

Sv: Ridhus från Sveaverken

Är det någon som har eget, eller erfarenhet av dessa ridhus från Sveaverken som är byggda med "växthusteknik"?

Man kan välja bredd 22 eller 25 meter och det kommer i 3,2 meterssektioner, så det borde inte vara så svårt att bygga till en stalldel i änden av ridhuset vid ett senare tillfälle tänker jag....

http://www.sveaverken.se/Default.aspx?pageid=731

Vi hade ett liknade ridhus. Dock endast med taket som ett växthus liknande. Tyckte det var jätte bra. Ljust och fint, :love: vi hade så att man kunde öppna upp i taknoken, var skönt på sommaren o få in lite frisk luft. :)
Annars har jag inga mer erfarenheter, evt inte om det var från Sveaverket lr. ej.

Okej, tack.

Verkar inte vara någon annan som har erfarenhet av dessa ridhus heller... Och själv har jag aldrig sett ett sådant, men jag är väldigt intresserad av det!

Jag har inte heller någon erfarenhet av dessa ridhus/stall, men det såg himla trevligt ut!:)

De har ju referensobjekt på hemsidan, kanske kan du ringa till någon av dem och fråga vad de tycker?

Har du fått prisuppgift på vad de kostar? Vore kul att veta.......

ingen erfarnehet, men der verkar ju väldigt tilltalande. Har du fått fram nått pris på det hela?

*kl*

Har begärt offert, men inte fått svar än... återkommer så fort jag vet mer!

Halmstad fältridklubb har ett glasridhus, men om det är byggt med denna tekniken vet jag inte.
Det kanske finns info på deras hemsida.

Hej, ja det vet jag men jag tror inte det är ett sådant här.... Jag har inte för mig att det ser ut så och dom finns inte med på referensobjekten.

Dessutom finns dessa bara i bredd 22 och 25 meter, och jag tror Halmstads är större?

Jag vill inte ha ett sådant som i Halmstad... dom gånger jag har varit där har jag inte tyckt det varit så bra ventilation, varmt osv....

Hur är klimatet i ett sånt ridhus? Det måste bli väldigt varmt när solen skiner tex.

Vet ej om det är samma fabrikat, men Halmstad Ridhus har ett liknande. Det var bastu på sommaren o på vintern rasade det in glas från "taket" då det inte stod emot all snö:eek:..... Idag har dom tröttnat o byggt om hela takdelen. Behöll glaset på ena kortsidan samt på sidorna från sargen o upp till takdelen o nu går det att rida där igen:banana:

Upps såg inte att det redan var uppe på tråden...:crazy: Ja, HFK har ett större ridhus än det måttet.

Ja, nej nåt sånt som dom hade vill jag inte ha!

men detta känns lite stabilare, och jag vet inte ens om det är glas elelr nåt annat material..... Känner mig lite skeptisk till rent glas i ett ridhus.

Men dessa ska ju vara duktiga på just ventilation.....

Ja så tänker ju jag också, men detta ska byggas med särskild ventilation osv så jag är ändå nyfiken, om det funkar så låter det ju skitbra. "Växthus-teknik" ? Vet inte riktigt vad det innebär, men dom bygger stall på samma sätt coh då måste dom ju lyckats få till det där på nåt sätt...... hoppas jag!

Ja så tänker ju jag också, men detta ska byggas med särskild ventilation osv så jag är ändå nyfiken, om det funkar så låter det ju skitbra. "Växthus-teknik" ? Vet inte riktigt vad det innebär, men dom bygger stall på samma sätt coh då måste dom ju lyckats få till det där på nåt sätt...... hoppas jag!

Tro mig en byggnad med stora glasytor kan inte kylas ner enbart med ventilation. Möjligen går det om du har yttre solavskärmning och/eller kylmaskiner.

Ja, men om man läser lite nogrannare vilket jag gjorde nu så är taket av "ljusgenomsläpplig, isolerande polykarbonat" :o

Alltså inte glas, vilket jag inte heller trodde, om det nu gör nån skillnad vet jag inte.... men troligen inte då det är isolerande.

Ridhuset på Halmstad FK är verkligen som ett växthus... Svinkallt på vintern och riktigt varmt på sommaren. Man kan inte vara där inne på somrarna...
Tror dom har byggt ett nytt ridhus där nu iom att det gamla var så dåligt... Om det kom från stället du länkade till vet jag inte...

Nej det har jag nog konstaterat i ett tidigare inlägg att det inte var.

Hur brett är det ridhuset?

Har inga exakta mått, men det är stort. Kan tänka mig att det är 30x80 eller nåt sånt. Var ett tag sen jag var där...

Har inte varit där sedan i våras men de har lagt plåttak på det stora ridhuset nu så det är inte "glashus" längre mer än sidorna då.
Lite svalare vill jag minnas, förut var det något hemskt varmt när solen var framme! :crazy:

Sen byggde dom ett lite mindre tegelridhus i stället för det lilla gamla som fanns förut (rivet nu). Det var klart 2003.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·
Utrustning Hur går man rent praktiskt tillväga ifall man funderar på att låta bygga ridhus? I vilken ände börjar man för att få veta om det är ett...
Svar
1
· Visningar
1 169
Senast: remmis
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama