Ridhus från annat land

Matro

Trådstartare
Har någon byggt ett ridhus från en leverantör i utlandet? Tänker mig att det borde var mer ekonomiskt att en polsk leverantör kommer och bygger upp ridhuset i Sverige? Någon som gjort på detta sätt? Hörde från en kompis ett stall som gjort motsvarande men då var mannen i familjen polsk. Bara ett bygglov i min kommun kostar 110 000:- så alla sparade slantar är välkomna!
Tips någon?
 
Sv: Ridhus från annat land

Viss del av materialet köpte vi från danmark. Vet inte om det blev speciellt billigare. Det är inte gratis att frakta.
Jag hade dock inte vågat anlita ett företag ifrån polen, vet inte om det blir ordentlig gjort och kan inte heller förstå dem (språkmässigt) :crazy:

Glöm inte att du ska ha ridhuset godkänt av ländstyrelse efter bygget är klart (innan man använder ridhuset) :)
 
Sv: Ridhus från annat land

ok tack för input. Kollar med länstyrelsen om något skall förprövas eller godkännas från deras sida.
 
Sv: Ridhus från annat land

Har jättedålig erfarenhet av polska snickare så det hade jag aldrig vågat...
 
Sv: Ridhus från annat land

Fast rubriken på tråden handlar INTE om huruvida utländska snickare är att lita på eller ej, och specifikt inte polska heller för den delen :mad:
 
Sv: Ridhus från annat land

Där kom du upp som gubben i lådan...

TS frågar om den ekonomiskabiten, ifall det blir lönsamt. Hen nämner polsktföretag, som hen har som idé.
Jag tror att det kan bli billigare att anlita ett polskt företag (material + arb) men ifall det blir fel, kan det ge enorma ekonomiska följder.
Nu har Centaur dålig erfarenhet, som hen delar med sig utav. Vilket TS kanske uppskattar?

Dessutom har inte polska hantverkare det bästa ryktet (inte för att alla är dåliga, men det måste finnas en orsak).
 
Sv: Ridhus från annat land

Det var ju från Polen TS ville köpa ridhus.

Har visserligen råkat ut för dåliga svenska snickare också, klart det finns BRA snickare även i Polen.

Men språket är ett stort problem, i vårt fall förstod de inte byggbeskrivningen eller vad den svenska byggherren sa och byggde stallet helt fel så det fick tas ner och göras om.
 
Sv: Ridhus från annat land

Viktigt oavsett vem som bygger är avtal, garantier, byggt enligt gällande normer och att försäkringar täcker om något händer.
 
Sv: Ridhus från annat land

De polska hantverkare jag har erfarenhet av har alla varit mycket skickliga, yrkeskunniga och framför allt pålitliga. Har de sagt att de kommer på torsdag så kommer de på torsdag, har de lovat att bygget ska vara klart om en vecka så är det klart om en vecka.
Det var polska hantverkare (iofs med svensk chef) som byggde vårt stall - murare, snickare, plåtslagare och elektriker. Alla godkända enligt svenska normer och med full behörighet.
 
Sv: Ridhus från annat land

Det du måste vara väldigt noga med om du köper från utlandet är att ridhuset byggs för rätt snözon något som är viktigt att tänka på när du jämför priserna då ett ridhus som är byggt för att klara högre belastning naturligtvis är dyrare än ett byggt för mindre belastning.
Vet flera som köpt själva den bärande stålstommen monterad från svenskt företag men sedan använt utländskt till resterande bygge.
Det finns naturligtvis både bra och dåliga hantverkare såväl i sverige som i andra länder, det är bara svårare att kolla upp de utländska innan om det inte är folk som man vet andra som använt innan så att man vet om de tillhör bra eller dåliga hantverkare.
 
Sv: Ridhus från annat land

Jaha vad konstigt att du påstår det, för jag hör precis tvärtom att polska hantverkare brukar vara otroligt duktiga, noggranna och måna om att prestera för den lön de tjänar på att komma hit och arbeta jmf med i polen.

varför ska du vara advokat? TS har väl INTE fokuserat på att man ska döma nationaliteten på utländska arbetare eller hur? Det var inte så jag tolkade tråden ö.h.t.
 
Sv: Ridhus från annat land

Nu är detta lite generaliserat.. Som jag skrev innan så finns säkert jätte duktiga hantverkare som kommer från polen. Jag personligen hade inte vågat lägga ett byggnadsprojekt på flera miljoner hos ett företag där det finns allt förstora språkskillnader.

När vi byggde vårt ridhus, använde vi oss av svenska företag, köpte en del av materialet ifrån danmark.

Tycker att denna diskussionen börjar bli lite "off topic". Så när du ska bygga ditt ridhus så får du väl använda dig utav vilka hantverkare du känner för, om de är polska eller inte, struntar jag i, det är upp till var och en att avgöra vilket som är bäst.
 
Sv: Ridhus från annat land

Ingen erfarenhet av att bygga ridhus. Men har haft polsk arbetskraft till annat större bygge. Jätteduktiga, dock svårt/omöjligt att kommunicera då de inte pratade engelska. Det är min erfarenhet.
 
Sv: Ridhus från annat land

Mina 5 cent är att det lönar sig att anlita BRA hantverkare, oavsett vart de kommer ifrån. Tar man vilken random som helst kan bli jäkligt dyrt om de gör ett dåligt jobb och man måste göra om det...
 
Sv: Ridhus från annat land

Det du måste vara väldigt noga med om du köper från utlandet är att ridhuset byggs för rätt snözon något som är viktigt att tänka på när du jämför priserna då ett ridhus som är byggt för att klara högre belastning naturligtvis är dyrare än ett byggt för mindre belastning.
trycker extra hårt på detta! VIKTIGT!!
 
Sv: Ridhus från annat land

Jaha vad konstigt att du påstår det, för jag hör precis tvärtom att polska hantverkare brukar vara otroligt duktiga, noggranna och måna om att prestera för den lön de tjänar på att komma hit och arbeta jmf med i polen.

varför ska du vara advokat? TS har väl INTE fokuserat på att man ska döma nationaliteten på utländska arbetare eller hur? Det var inte så jag tolkade tråden ö.h.t.

De polska hantverkare vi anlitade googlade efter hur de skulle göra.
Med en fot i byggbranschen ÄR det faktiskt inte så ovanligt att de polska hantverkarna inte är så duktiga. Det finns en anledning till att de är billigare.
Vissa är kanon, men det är inte särskilt hög standard. Så är det ju bara. Det är inget illa menat mot just polacker för det beror ju på deras arbetssituation. Deras chef.
De blir utnyttjade & vi riskerar att få kasst bygge.
 
Sv: Ridhus från annat land

Då har ni ju som flera påtalat trampat i klaveret själva om ni anlitat inkompetent byggarbetskraft .
Just bygg och snickarbranschen är ju otroligt komplicerad rent allmänt , tror merparten som anlitat svensk sådan erfarit att de kontrakterat upp flera parallella uppdrag för att maxa /gardera med resultat att resultatet tar evigheter och skapar många problem .

Att det skulle vara billigare pga inkompetens är ju skrattretande gällande polackerna . Förstår du inte varför det skiljer i pris ?
 
Sv: Ridhus från annat land

Nu är detta lite generaliserat.. Som jag skrev innan så finns säkert jätte duktiga hantverkare som kommer från polen. Jag personligen hade inte vågat lägga ett byggnadsprojekt på flera miljoner hos ett företag där det finns allt förstora språkskillnader.

När vi byggde vårt ridhus, använde vi oss av svenska företag, köpte en del av materialet ifrån danmark.

Tycker att denna diskussionen börjar bli lite "off topic". Så när du ska bygga ditt ridhus så får du väl använda dig utav vilka hantverkare du känner för, om de är polska eller inte, struntar jag i, det är upp till var och en att avgöra vilket som är bäst.

Finns inget som hindrar att man koper sjalva ridhuset fran Polen, och sedan anlitar Svenska byggare/snickare/murare etc.
 
Sv: Ridhus från annat land

Finns inget som hindrar att man koper sjalva ridhuset fran Polen, och sedan anlitar Svenska byggare/snickare/murare etc.

Men då är det viktigt att kolla upp så att ridhuset uppfyller Sveriges krav på konstruktionen, då alla länder har lite olika krav. borde inte vara några problem, om det uppfyller rätt snözon och rätt vindhastighet.
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 204
Senast: Reville
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp