Ridhäst fick panik

(Norrländska Socialdemokraten)
Vid 18.15-tiden på onsdagen reagerade Linn Hammarstedt-Grips häst onormalt när de red mot Bränslan. Förklaringen var att en björn stod vid berget och vaktade paddocken (ridbana). -Hon fick panik, säger Linn Hammarstedt-Grip och berättar att hästen reagerat tidigare där. Själv har hon inte sett ...

Läs mer...

Sv: Ridhäst fick panik

Ja, björnen stod säkert där och "vaktade" paddocken för att den ville ha den för sig själv. :grin:

Jag hade ett lodjur som satt och tittade på när vi tränade galoppintervaller. När jag fick syn på det förstod jag varför hästen hade varit "lite bråkig" :grin:

Jättefin var den lilla kissen!

En gammal ridlärare till mig blev jagad av en björn i det området när de var ute och red för flera år sedan, och det är inte bara dessa två gånger ryttare har sett björn där. Jag tror att man får tänka på att föra lite oväsen, sätta klockor i stigbyglarna eller rida ut med sällskap så att man pratar så att björnarna hör då man kommer. Sen är det såklart alltid en risk med björn som kommer nära tätorterna, de tappar ju sin naturliga skygghet för folk.

Usch, är så himla trött på dessa djur : ( Just nu innan dom går i ide kan vi nästan inte rida någonstans. Varför ska dom ner bland folk!

Och det är inte vi som beblandar oss bland dem:devil:

Vem var först att finnas på denna plats? Knappast ridbanan iaf...:grin:

Senast ändrad:

Man behöver inte förespråka rovdjurutrotning för att man tycker att det är jobbigt att behöva vara rädd för björnar varje dag man är i skogen. Vi har alla olika rädslor som vi får tampas med och bara för att man uttrycker dem är det inte samma sak som att vilja utrota dem. Eller får man inte ens ha rätt att känna som man gör?

Jag är jätterädd för björnar och när jag är uppe hos släkten i norr tycker jag faktiskt att det är lite obehagligt att vara ute i skogen om jag är ensam (= inte pratar så att ev björnar kan dra sig undan i tid). Men här nere i mälardalen där jag bor nu och även ser att du bor så är det klart att man slipper det eftersom det inte precis kryllar av dom, därför kan det vara lite svårt att förstå hur det faktiskt är att ständigt ha dem runt knuten...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama