Ridgrupper för vuxna

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag bestämde mig för att börja rida på ridskola igen, något jag inte gjort sen jag var 11 år och fick min första egna ponny(efter det red jag privatlektioner på min egen).
Har haft kontakt med lite olika ridskolor och har insett att ridgrupperna för vuxna oftast baseras på att man börjar rida i vuxen ålder. Dvs. att man är nybörjare.

Ridskolorna vet inte vart dom ska göra av mig som är vuxen(25 år), har ridit aktivt i 10 år, haft egna hästar, ridit/kört in unghästar, ridit till problemhästar, omskolat travare, tävlat, jobbat med hästar och faktiskt KAN rida men aldrig lärt mig mer än "grunderna". I dagsläget klarar jag nog ett LB:1 program i dressyr, med nöd och näppe. Har hoppat 130 cm banor med min ridhäst när han levde men den hästen han var "självhoppande", jag behövde mest styra. På andra hästar blir jag osäker för det går så trögt att det känns som dom ska stanna.
Dom kan alltså inte sätta mig i vuxengrupperna för dessa tränar på att rida kontrollerat i alla gångarter och enklare markarbete. Men inte heller i sina andra grupper för dessa är ungdomar som tränar på betydligt högre nivå än jag klarar eller så är det barngrupper. Och inlärningen ser ju lite olika ut på en 12 åring och en 25 åring...

Ser det ut såhär i hela landet? Eller är det en småortsföreteelse? Ni vuxna som tagit upp ridningen igen, hur ser det ut för Er?

Alternativet som finns kvar är privatlektioner för 400 kr/timmen. Frågade bankontot men det sa tvär nej, ingen diskussion ens...(nu begränsas jag dock av att jag inte har körkort utan måste kunna använda cykel eller kollektivtrafik)
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Dom flesta ridskolor jag har varit på har lektioner för vuxna på alla nivåer, från rena nybörjare till hög nivå, och då är det vanligare med höga nivåer än nybörjarna.
Och det gäller både på mindre orter och i Stockholm.
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Ja, det är knepigt. Jag hade samma problem som du (men du rider nog bättre än jag, jag hade enbart ridit skogsmullar sedan fem års ålder när jag började på ridskola som 27-åring). Mitt tips är att söka sig till ett mindre ställe med små grupper, där instruktörerna verkligen ser varje elev. Det har funkat bäst för mig, och i en mindre ridgrupp gör det inte så mycket om eleverna är på olika nivåer.

Annars brukar även stora ridskolor ha vuxengrupper för mer avancerade ryttare (det är i alla fall min erfarenhet från Stockholmstrakten).
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Nej, för sjutton! Vi har vuxengrupper på väldigt hög nivå! Alltifrån "vanliga amatörer" som ridit hur länge som helst till tävlingsryttare. :) Bor i Stockholm.
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Min mamma rider på ridskolan hemma och där är det allt ifrån nybörjargrupper till avancerad nivå (vet att de har iallafall en grupp där de ligger på msv c/b i dressyren) så det finns :)
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Hos oss är de flesta grupper vuxengrupper med en salig blandning, vissa som red mycket som barn och kom tillbaka, vissa som haft egna hästar och tävlat osv, och "ungdomar" som tävlar nu. Kan vara väldigt blandad kompott, men har man instruktörer som undervisar varje elev individuellt så funkar det alldeles utmärkt!
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

För mig låter det konstigt, jag har både på ridskolor på mindre och större orter aldrig hört talas om nån ridskola som inte haft vuxengrupper på många olika nivåer. Du kanske borde leta efter en medryttarhäst som du får ta lektioner med och då kanske satsa på varannan vecka och rida själv varannan vecka för att få ned kostnaden. Eller hör med ridskolan om de har nån häst som de behöver hjälp med som du kan få jobba med utanför lektionstid. Om de inte har så många erfarna vuxna ryttare kan det ju vara guld värt för dem att ha någon som är duktig och kan hjälpa till att rida till hästar som skaffat sig olater av en eller annan anledning, har du vana av att rida in unghästar så borde det ju fungera bra. Kanske får du ta några lektioner först för att visa ridskolan vad du kan och så vidare.
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Dom flesta ridskolor jag varit på har vanliga vuxengrupper, när jag red på ridskola så var det nästan tvärtom, jag fick rida med äldre för att kunna få en vettig träning eftersom det inte fanns grupper med yngre som passade mig. Förutom på ponny då.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridgrupper för vuxna

Jag är 26år och rider på ridskola, jag rider inte i en "vuxengrupp" hamnade bland ungdomarna och jag trivs jättebra och är glad att jag inte hamnade i gruppen efter, som är en vuxengrupp. Då många av de vuxna är fega när det kommer till hoppningen (men jätteduktiga i dressyren) och själv vill jag lära mig och komma upp på lite höjd och i en sådan grupp skulle jag bli bromsad.

Så fråga om du kan få rida i en grupp som passar din utbildningsnivå tillsammans med yngre förmågor, kan nog till och med vara roligare än en renodlad vuxengrupp. :)
Lycka till.
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Åhh nu fick jag plats i vuxengruppen :bump: :eek:

Nu är jag skiträdd, tänk om jag bara är ivägen för alla?
Jag är inte van att vara många på samma bana, har inte ridit lektion på 10 år och tycker halvblod är riktiga kolosser(jämfört med dom lätta travare jag är van vid). Jag uppskattar gångarterna när jag står på marken men uppe i sadeln känns det som att sitta i en katapult ungefär...

Hur ska jag reda ut det här? :nailbiting:
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Nej du kommer inte vara i vägen. Ta det bara lugnt och rid (håll avstånd) så löser det sig. Det är ungefär samma som att köra bil.

Väntar med spänning på uppföljning. :D
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Fast det låter konstigt, här i Stockholm är det snarare så att det är svårt att hitta ridskolor som tar emot vuxna nybörjare. Min man började rida som vuxen, och vi fick leta runt rätt mycket innan vi hittade en där han kunde börja. Du låter kunskapsmässigt som en ganska vanlig vuxen ridskoleryttare, på min ridskola finns 10-15 grupper i veckan där du skulle kunna platsa. De vuxna rider oftast mycket bättre än barnen, eftersom man ridit längre, så jag rider helst inte i blandad grupp - dessutom är det ofta irriterande men långsamma ponnyer i manegen när man rider stor häst. Så generellt håller vuxengrupperna högre kunskapsnivå än barngrupperna, och storhästarna är känsligare och mer välridna än ponnyerna eftersom de går med mer erfarna ryttare.

Bara du håller dig till spåret eller den övningen ni ska göra så är du säkert inte i vägen, det som stör, tycker jag, är ifall någon t ex skrittar där det ska vara galopp, eller struntar i övningen och t ex vänder över just där man ska göra en skänkelvikning eller så.
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

När jag började rida för 1,5år sedan försökte jag börja rida på ridskola någonstans i södra Stockholm. Var i kontakt med fem ridskolor och ingen hade lektioner som passade mig så jag gav upp. Jag hade jag tur och kunde rida på min sambos häst men enbart på helgerna pga jobbsituationen. Nu har jag precis köpt en egen häst och flyttat 1km från stallet så nu rider jag dagligen och ska rida lektioner två gånger i veckan så det löste sig ändå, men ridskolor är tyvärr inte för "alla" tydligen.
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Åhh nu fick jag plats i vuxengruppen :bump: :eek:

Nu är jag skiträdd, tänk om jag bara är ivägen för alla?
Jag är inte van att vara många på samma bana, har inte ridit lektion på 10 år och tycker halvblod är riktiga kolosser(jämfört med dom lätta travare jag är van vid). Jag uppskattar gångarterna när jag står på marken men uppe i sadeln känns det som att sitta i en katapult ungefär...

Hur ska jag reda ut det här? :nailbiting:


Va kul, grattis! Jag tror det kommer gå skitbra, du kommer inte va ivägen för nån. Det är allas ansvar att se upp för varann och hålla avstånden :)

När börjar du?
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Alla halvblod är inte stora kolosser, vi har på vår ridskola allt från nätta "ponnytyper" till "kolosser", vissa har mycket ryggaktiviet andra är som att sitta i en fotölj :p

Säg till din instruktör (och dina grupp-kompisar) innan lektionen att du är lite osäker och be henne/honom gärna lite kort förklara lite olika termer hon/han brukar använda under lektionen

Vet att det inte är lika överallt, men i min ridgrupp har vi skitkul innan och efter lektionen :D
Jag skulle behöva byta dag då torsdagen inte riktigt passar men jag vill inte förlora mina roliga ridkompisar
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Va kul, grattis! Jag tror det kommer gå skitbra, du kommer inte va ivägen för nån. Det är allas ansvar att se upp för varann och hålla avstånden :)

När börjar du?

Redan på tisdag! :nailbiting: :bump:
Pratade med ägaren som jag även ska ha som ridlärare, super trevlig!
Gruppen bestod av sånna som mig tydligen, "hästvana men inte så skolade" beskrev hon dom.
Och lite hopprädda precis som jag så det är inga hinder högre än att hästarna kan kliva över.

Det enda som känns lite jobbigt är väl att det är 6 km att cykla... Kommer vara rätt tungt i höst med regn och rusk... Men håller tummarna för att jag kanske kan samåka med någon i gruppen.

Jösses vad pepp jag är! Och nervös!
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Alla halvblod är inte stora kolosser, vi har på vår ridskola allt från nätta "ponnytyper" till "kolosser", vissa har mycket ryggaktiviet andra är som att sitta i en fotölj :p

Vi pratade om det där, att jag tyckt att det kännts stort och tungt på dom halvblod jag ridit. Ridläraren lovade att dom inte hade några kolosser. Däremot hade hon en egen "läcker liten hingst" som hon trodde skulle passa mig utmärkt.
Som om det inte är nervöst ändå, ska man rida lärarens egen hingst dessutom? :D Ge mig den slöaste valack ni har för tusan :cautious: ;)
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Jag överleve premiären! Det gick rätt bra också. Gruppen är verkligen jättetrevlig och alla var så glada och snälla. En av dem har jag ridit och kört shettisar hos i flera år när jag var liten och haft min första egna ponny uppstallad hos. Väldigt kul att träffa henne igen, blev utbjuden till hennes gård någon dag för att köra en av "mina" gamla ponnyer :d

Jag fick rida ett stort(=högt)men ganska nätt halvblodssto. Inte alls min typ av häst måste jag säga, lite "alldaglig" sådär och jag fick ingen direkt känsla för henne. Men hon var snäll och rätt skön att sitta på. Lite knepig också, så fort man la minsta press på henne knäppte hon av i nacken och krullade ihop sig och så gick hon väl större delen av lektionen... Fick liksom ingen respons för varken säte eller skänklar... Till hästens försvar så hade hon inte mycket stöd av mig heller, jag orkade verkligen inte rida ihop henne.

Och herregud så slut jag var i kroppen, efter 30 min kände jag hur jag flaxade mer och mer med knäna för jag orkade inte hålla om alls. Ett skutt där så hade jag legat på backen :D
2 lektioner kvar med denna häst sen är det byte, nyfiken på vad det blir då!
 
Sv: Ridgrupper för vuxna

Va roligt att höra! :D

Jag tror det kommer ta några lektioner för dig att komma tillbaka in i ridningen, det kommer det göra för mig som haft sommaruppehåll från ridningen och jag var svag i muskler och första riktiga lektionen visade sig bli tuff.
Men vi får kämpa på och snart så orkar vi också rida ihop en häst en hel lektion. :up:

Fortsättning följer? :P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp