Ridförsäkring

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare oceanchild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 635
O

oceanchild

Jag är på väg att bli medryttare på en häst om ett litet tag. När jag och hästägaren satt och kollade igenom ett förslag på kontrakt fanns det en punkt om att medryttaren ska ha en ridförsäkring. Om jag har förstått det hela rätt så räknas ridning som en extremsport hos vissa försäkringsbolag och då gäller inte den vanliga livförsäkringen/olycksfallsförsäkringen. Men finns det då någon form av tilläggsförsäkringar för just ridning och hur fungerar de?

Sedan fanns det en annan punkt för hästägaren att; ägaren ansvarar inte för skador på person eller sak som hästen orsakat när medryttaren förfogat över hästen. Vi vände och vred på denna punkt ett bra tag men vi blev inte kloka på vem det som då är ansvarig och på vems försäkring skadorna ska gå. Är det någon som har koll på detta?

Hoppas att det finns någon som är klokare än oss när det gäller försäkringar!!

/Sara

Sv: Ridförsäkring

F*****m har en försäkring som gäller för ryttaren. Den är inte heller så dyr. Kolla på deras hemsida.

A**** har en del i sin försäkring som heter incident och ska omfatta alla som hanterar hästen.

Har du facket är du försäkrad där på din fritid och skulel du skada dig när du rider får du ut på den försäkringen=)

Det bästa är om ryttaren har en ordentlig olycksfallsförsäkring.

Det bör förresten alla ha.

A***ias incident ger mycket lite i ersättning vid stora skador om man jämför med en riktig olycksfallsförsäkring.

Alla stora försäkringsbolag erbjuder olycksfallsförsäkring.

Det går att få det som tillägg på hemförsäkringen, de ger lite mindre ersättning men är billigare.

Lycka till.

Nejdå. Jag tecknade den redan långt innan jag ens köpte häst. Det ska gälla för alla möjliga hästrelaterade aktiviteter.

*knapplån*

Folksams försäkring har jag börjat kika lite på, blev dock lite fundersam över att den var så billig!? Men det skulle ju kunna bero på att den just bara täcker det som är hästrelaterat.

När det gäller Agria så är det väl genom hästen som man blir försäkrad? Och hästen är inte försäkrad i Agria så i så fall skulle det inte fungera.

Gazzan Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att om jag är medlem i ett fackförbund, som till exempel SIF, Lärarnas riksförbund eller liknande, så har jag en försäkring genom dem som även täcker ridningen?

En ordentlig olycksfallförsäkring har jag redan som har varit mycket bra men tyvärr håller försäkringsbolaget på att avveckla den typen av försäkringar så jag måste ordna en ny... Det är mycket troligt att försäkringen kommer att tecknas med ett bolag som ersätter även för hästrelaterade olyckor.

Men den andra delen på frågan, vem som är ansvarig om hästen orsakar skador på person eller sak när jag, som medryttare, förfogar över hästen och vems försäkring det går på då, är det någon som har koll på detta? Min tanke är att det ytterst är ägaren som har ansvaret, men med tanke på hur det står skrivet i kontraktet så verkar det som om det är jag som medryttare som då är ansvarig. Stämmer detta? Och vad ska jag som medryttare då ha för försäkring för att jag inte ska behöva betala ur egen ficka om något sådan skulle hända?

/Sara

Jag är medryttare.
Jag är försäkrad genom F*****m och deras ridförsäkring.
Den har inte så stor olycksfallsdel för ryttaren, men däremot täcker den ganska bra det som kan drabba tredje man och hästen.
Jag är dessutom olycksfallsförsäkrad tgenom frugans fackförsäkring (Fritid) genom Kommunal.
Sen är jag också försäkrad genom stallets gemensamma försäkring som omfattar alla som rider där. Det är eg. ridskolans försäkring som jag omfattas av.

ägaren ansvarar inte för skador på person eller sak som hästen orsakat när medryttaren förfogat över hästen.
Det betyder, troligtvis, att det är medryttaren som är ansvarig.
Jag skulle föreslå att den texten förtydligas i kontraktet.

Okej, då tror jag att jag börjar få koll på saker och ting! Lite förvånad dock att du inte hade bättre koll på denna punkt, då det är från dig jag har fått kontraktet;)

Till alla: Tack så mycket för hjälpen!!

/Sara

Aha! :idea:
Hittade just den texten.

Lite skäll på dig först. :angel: :devil:
Det är helt frivilligt och ditt eget ansvar om du väljer att använda mitt,
eller någon annans kontrakt.

Dokumentet är inte "låst" eller copyrightskyddat på något vis och du
kan fritt ändra, lägga till eller ta bort text.

Jag har delat ut kontraktet helt gratis, eftersom vårt kära
Ridsportförbund inte vill tillhandahålla gratis kontrakt till sina dyrt
betalande medlemmar. :mad:

Bra att det kommer synpunkter och frågeställningar
angående mitt kontrakt.
Det är just sånt här jag vill ha tillbaka som "betalning" för att
alla får använda kontraktet gratis.
"-En bra sak kan ju alltid göras bättre" ;)

Det är flera Buke-användare som lovat att låta advokatet kika
på kontraktet som tack för att dom fått det.
Dom har jag aldrig hört av igen! :( :mad: :mad:
Jag ska väl tillägga att jag INTE är juridiskt kunnig.

Nu till din fråga. :smirk:
Tanken med den punkten, som jag fått av en hästägare, är att dom
som hästägare inte ska kunna bli ansvariga om medryttaren klantar
sig. Så långt är det ganska enkelt. :angel:

Som du vet (och alla andra) så regleras skador/olyckor orsakade
av hästar under lagar som i princip säger att hästen/ägaren aldrig
är vållande. Det ska till riktigt grov oaksamhet om en hästägare
ska kunna dömmas.

Skriver man in motsvarande text under medryttarens skyldigheter, dvs "att medryttaren är skyldig...."
så blir det helt fel gentemot gällande lagar.
Det här är en punkt där man troligtvis måste ha en juridiskt kunnig
person till att utforma texten.

Jag ska dock göra ett litet försök:
Medryttaren ansvarar för skador på person eller sak,
som hästen orsakat, när medryttaren förfogat över hästen
om hästen/ägaren/medryttaren döms skyldig med gällande lagstiftning.

Kan den här texttillägget fungera?

Ber om ursäkt att det inte blev respons till dig direkt, jag hade tänkt maila och fråga dig men med minne som en guldfisk :o så kom jag inte ihåg vem det var jag hade fått det utav förrän du svarade på inlägget. Och som tur är så behöver du nog inte alls skälla på mig;) Vi använder kontraktet som ett underlag där vi har gjort modifieringar som passar mig och hästägaren men eftersom denna punkten fanns med så tänkte vi att det borde finnas en tanke bakom den. Vilket det också gjorde:idea:

Jag håller med om att det är en ganska vettigt punkt att ha med i kontraktet ur ägarens synpunkt, det är inte så roligt att bli ersättningsskyldig när det är ens medryttare som har varit klantig. I och för sig kan en olycka hända trots att medryttaren inte har varit klantig utan verkligen har försökt att göra allt så säkert som möjligt, men jag tycker nog ändå att det inte är ägarens ansvar. Så jag tror att ditt tillägg skulle kunna fungera bra på medryttarens skyldigheter för annars så blir det lite svävande om vem som har ansvaret om det inte är ägaren. Vad gäller formuleringen så har inte jag heller någon juridisk utbildning men vad jag kan se så ser det inte ut som om någon "oskyldig kan bli skyldig". Men det finns ju mycket kunskap här på bukefalos så det kanske finns någon som ser om det är någon tokighet?!

Så, om det då skulle vara så att person eller sak blir skadad av hästen när jag (medryttaren) förfogar över hästen, då är det först om jag blir dömd som jag skulle bli ersättningsskyldig, och då räknas det som ett "brott" vilket gör att det inte går på någon försäkring?

/Sara

Nej, det behöver inte betyda att du begått något brott.
Däremot kan du bli dömd som vållande och på det viset bli ersättningsskyldig till motparten.

Kollade på villkoren på min F*****m-försäkring (Ridsäker).
Den gav inte något skydd för tredje man. :(

Jag misstänker att man måste ta den här typen av "skada/olycksfall"
antingen via hästens försäkring eller genom sin egen olycksfallsförsäkring.

/Bengt

Jo, jag kände att ordet "brott" inte var det riktigt rätta. Jag får kolla med försäkringsbolaget vad som händer i sådana fall. Men tack för hjälpen!!

/Sara

HEMFÖRSÄKRING!!!

Olycksfallsförsäkringar täcker om den försäkrade skadar sig själv!

Om man skadar andra/annat, råkar ut för rättegångar etc är det hemförsäkringens "drulle-del" resp rättsskydd som täcker. Att inte ha en vettig hemförsäkring tycker jag personligen hör till bland det största risktagande man kan ge sig in i.

Jo, det instämmer jag i!
Hemförsäkring med olycksfall är den viktigaste försäkringen man ska ha.

Däremot bör man kolla upp med sitt försäkringsbolag exakt vad som gäller vid detta specifika fall.
En del olycksfallsförsäkringar täcker inte ridning och andra högrisk-sporter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka