Rider överdrivet!

W

Whiplashr

Hej!
När jag rider så blir det ofta överdrivna hjälper. Ofta i galoppfattningar, när jag ska ställa eller driva på hästen osv.
Några tips på hur man kan tänka för att rida med så små hjälper som möjligt, och gärna rida mer med sits och vikthjälperna istället för med enbart händerna och skänklarna. I slutet av lektionen om hästen söker sig nedåt och "jobbar på lite själv" brukar jag kunna slappna av och rida med små hjälper, men annars blir det överdrivet stora. Tips ? :)

Sv: Rider överdrivet!

Det är väldigt lätt att göra som man är van. Jag tror helt enkelt du får experimentera dig fram. Tänk på varenda hjälp du signalerar och försök förfina den. Bli mer medveten om hur du rider.
Tänk såhär: nu ska jag komma fram i trav genom att bara TÄNKA trav. Sitt om i en travtakt, tryck eventuellt lite lätt med vardera skänkel. Prova och se hur hästen reagerar!
Även med halt, försök att inte dra så mycket i tyglarna. Tänk: där framme är ett stup, jag måste stanna precis vid A. :p Ungefär så. ;)

Träning ger färdighet, lycka till!

läs böcker om centrerad ridning, det handlar mkt om att rida med känsla och vikt. Nu när jag har börjat rida igång min häst igen, har jag börjat fokuserat mer på min sits än innan, tack vare att jag läste boken ett med hästen. Han går bra i skritten, och har nyss börjat trava på han, så kräver inte så mkt där än... Men börja i skritten och prova lite olika saker och tänk verkligen på vad du gör, och hur det känns och hur hästen reagerar. När jag red i min allround sadel kände jag att så fort jag rörde mej lite så spännde jag låren hur mkt som helst :(, så är det inte i dressyr sadeln. Så sadeln kan påverka hur man sitter.

Jag tenderar också att vara lite yvig och överdriven i hjälperna. Ellynes tips har jag även hört på annat håll och för mig är det ett superbra tips. Ju mer jag "tänker" fram kommandot till hästen, desto mindre känns det som att jag behöver använda de andra hjälperna. Min lärare brukar också vara på mig när jag tar för stora tygeltag :D

mm jag har med den tendensen, speciellt när jag rider lektion, blir liksom stressad å vill pressa fram resultat. Oftast får man bara en spänd häst.. Så numera rider jag mer med sätet, mindre med hand å skänklar, kan dutta lite med skänkeln. Hjälper inte de så tar jag till en hård hjälp, så hästen reagerar, för vill inte sparka mig trött... Försöker slappna av i mina axlar å armar.. På så vis kommer hästen i 95% av sig själv i form, å man kan rida mer avslappnat..

Det absolut bästa tror jag faktiskt är att rida lite utan tyglar. Du kan ju ha tränset på, men du knyter en knut på tyglarna och sedan tar du inte i dem om det inte är absolut nödvändigt (om hästen busar eller blir rädd typ).

Då tvingas du rida med endast sits och vikhjälper och du kommer att märka hur svårt det är att sitta helt i balans hela tiden. Det är grymt svprt (tycker jag iaf) och speciellt om man rider barbacka då också. Man märker direkt på hästen om man hamnar det minsta i obalans. Så det kan vara jättebra att träna på. Och då får du också en känsligare häst som lyssnar för vikthjälper och förändringar i din sits vilket gör att du t ex bara behöver skjuta fram ena höften och ge en lätt knyck för att fatta galopp :laugh:

Sen kan du ju rida med tyglar också och då få en helt annan effekt av dem. Hästen kommer att följa din minsta förändring i ditt säte (när du blivit duktig, och det gäller mig med^^) och då blir tyglarna bara en pytteliten detalj som kan hjälpa hästen att spänna pilbågen från bakben till hals och mule.

*har inte läst tråden*

Ett tips är väl att hela tiden tänka : kan jag få hästen att fortsätta gå så här om jag släpper lite på tygeln / skänkeln?
Hur lätta hjälper skulle jag kunna ha här och ändå uppnå samma resultat?

Luddigt beskrivet :p

Tack för svaren!
Orsaken till detta är samma som någon nämnde - jag vill pressa fram relutatet , jag vill att hästen ska gå fram och i bra form osv. Jobbar mkt på att ta det lugnt och fokusera på takten och så istället.

Tack för svaren!
Orsaken till detta är samma som någon nämnde - jag vill pressa fram relutatet , jag vill att hästen ska gå fram och i bra form osv. Jobbar mkt på att ta det lugnt och fokusera på takten och så istället.
Samma här! Det är lätt att man känner sig stressad på lektionerna, om inte annat så för att man har en häst bakom sig som inte kommer fram om man inte snabbt får fart på sin häst. Men förmodligen känner de sig lika stressade av att hästen framför drar iväg direkt, medan de själva försöker mana på sin häst.

Jag märkte tydlig skillnad när jag red för tränare för första gången igår. Eftersom jag inte kände mig tvungen att få "schwung" direkt i början av lektionen kunde jag börja med minimala hjälper och fick då en mycket lyhörd häst.´

Sedan är det väl tyvärr också så att de flesta ridskolehästar "filtrerar bort" många av de små hjälperna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka