Rider ni med sadel eller barbacka?

V

vrålet

Rider ni barbacka eller med sadel nu på sommaren? För- och Nackdelar?

Sv: Rider ni med sadel eller barbacka?

Jag rider just nu bara barbacka för hästarna skrittas bara nu.
Nackdelar:
*skavsår mellan skinkorna
*hästhår som sticker mig på insidan av låren
*hästhår i hela bilen (märren är av ngn idiotisk anledn SKIMMEL!!!) ;)
*svettigt!!
*ryggraden!!! Sambon klagar över att den intima delen av vårat förhållande försvann när hästarna släpptes på bete?? (fattar inte hur han menar? :confused: :p )

Fördelar:
*mysigt?
*Bättre balans kanske?
*Jag slipper släpa utrustning 2 hela km!! :cool:

Jag rider ALLTID barbacka på min häst. Jag kan inte rida i sadel eftersom jag inte kan gå efter det på grund av min rygg.

Jag rider med en padd och loneringsgjord på min häst året runt. Det passar mig bra! =)

Jag rider i sadel. För hästen är en av de rakaste jag har sett på länge i ryggen.

sadel, för mig en ny het pojke som inte har kommit över med att jag kan och vill bestämma om vars och hur vi ska gå.. :devil:

Rider barbacka för att jag inte har en sadel hästen gillar.

Fördelar:
Det känns naturligt
Hästen trivs bättre än med sadel/ridgjord
Bra balansträning
Känns enligt mig lättare att "bli ett med hästen" utan sadel
Bekvämt att bara hoppa upp från en sten och slippa sadlingen
Hästen slipper sadelgjorden

Nackdelar:
Om man inte har något mellan sig och hästen blir man lätt svettig och själv blir jag smutsig (min häst SER ren ut, tills jag hoppat av och inser att jag har fina smutsränder på byxorna)
Efter längre sträckor kan hårremmen under min sits lägga sig lite illa (hästen verkar nöjd, men petig matte är livrädd för att han ska behöva stå ut med något obehagligt)
Jag kan inte gärna använda mina skodda ridbyxor eftersom de garanterat tufsar till pälsen (rider klättring i skogen = omöjligt att sitta på exakt samma punkt när man rider ömsom brant nedför ömsom brant uppför)

Alltid barbacka. Ska bara hitta lämplig pad att jämna ut trycket från mina väldigt utstickande sittben :o

rider som jag brukar, oftast med sadel och barbacka ibland när jag känner för det.

Jag rider barbacka för att sommarhagen ligger 2 km bort. Palla släpa sadel upp dit... :P

Fördelar:
mysigt
kommer åt lättare med sittbenen = lättare att komma fram i tölt och galopp
inte lika varmt
går snabbare att komma ut - borsta av lite snabbt och på med tränset bara

Nackdelar:
svårt att stå upp i uppförsbackar
hade gärna ridit lätt i traven för att underlätta för hästen lite
rumpan full med hästhår - hästen är fortfarande jättelurvig - ni skulle sett honom i vintras!!! :eek:

För mig är det egentligen skit samma om jag rider barbacka eller med sadel. Jag rider en jättesnäll islandshäst med mjuka gångarter och massa man att klamra sig fast i. Så skillnaden är inte så stor. Men som sagt: det blir jobbigt i uppförsbackar när jag inte kommer upp så mycket.

Sadel, alltid.

Fördelar:
*Jag har åtminstone en liten chans att sitta kvar när han brallar
*Han blir stressad när inte jag kan sitta still (eller rättare sagt, jag blir stressad och råkar då och då sparka till honom av misstag)

Nackdelar:
*Det blir svettigt

Jag rider mest i sadel. P g a att jag inte riktigt litar på hästen, han är ganska lättskrämd, och skyggar han häftigt så sitter jag inte så säkert. Han är dessutom väldigt busig :P.. Men nu när det är sommar och han ändå bara skrittas så tar jag en tur ner till vattnet barbacka ibland. Det är ju lite skönt och praktist om man ska bada med hästen.. annars ska sadeln av, och sen blir lädret skitigt och blött och måste få mycket omsorg.. det blir mycket jobb.
Barbackaridning är ju annars väldigt mysigt, såvida hästen inte är som ett staket i ryggen, och det är bra för balansen. Jag kan tänka mig att det är skönt för hästen också, att slippa sadelgjorden och vojlock som kanske blir svettig..
Däremot tror jag att det är bättre för hästen med sadel om man har jättedålig balans eller om hästen är väldigt svår att sitta still på.. Det kan ju inte vara så trevligt med en ryttare som glider fram och tillbaka och från sida till sida, och dessutom kanske dunsar ner på den oskyddade ryggraden gång på gång...
Men som sagt, det är en härlig känsla att sitta barbacka, så länge man litar på kusen :P

jag blandar lite, ute blir det mest barbacka (folk frågar om jag har dödslängtan :p ). på banan och i ridhuset är det med sadel för att få till högergaloppen o så.
fördelar med barbacka; man kan bada ;)

Jag rider barbacka. För att jag för tillfället inte har nån sadel som funkar, haha. Nackdelar? Man ramlar av, kan inte rida lätt och det blir jävligt varmt. :p

Rider alltid med sadel nu när jag fått min bomlösa. Är säkrare då ,hästen är hoppig och har överskottsenergi.

Det är olika, rider både med och utan sadel. Fast på vintern är det skönast barbacka för då får man värme från hästen. På sommarn blir det himla varmt ibland spec. när hästarna börjar bli svättiga och så är det inget roligt att rida barbacka när de fäller heller..

Fast under våren blev det mkt barbacka ridande pga. en operation som gjorde att hon inte kunde ha sadel för att såren skulle läka och så. Sen följde en period av mkt skrittade och då red jag en helt del barbacka oxå.

Senast ändrad:

Barbacka när jag rider ut :love:

Och sadel på ridbanan och träning (mindre sällan nu när det är så härligt att rida ut och så)

Med sadel för hästens ryggs skull.

i uppförsbackar får du "ställa om" din sits lite. Du får tippa över och sitta mer på främre hörnet av trekanten som bildas av dina tre sittben. Låt tårna och knäna peka in och sätt dig lite som i kissnödighetsställning: :crazy: (ja, nu är ju detta bara en smiley, men du förstår nog ;) ) Nu kommer anläggningsytan av din tyngd ligga på framsidan/insidan av låren istället för på rumpan/insida/baksida lår. Du ska känna detta ganska rejält. Är väl detta som kallas knästöd.
Luta dig framåt när backen börjar och håll överlivet i lod hela tiden. Tippa varken bak eller fram. Fram med handen så att du är i balans. Gunga med hästen i dess rörelser och känn tyngden vila under låren utan att spänna dig. Bara kissnödighetsställning ska det vara ;) Detta räcker för att rumpan ska lyftas från sätet/ryggen om backen lutar tillräckligt.
Träna gärna att stå upp med sadel utan att försöka lägga så mycket tyngd i stigbyglarna.

Jag rider med sadel på den gamla damen för ryggraden börjar växa fram allt mer :(
Men när jag badar rider jag såklart barbacka jag tycker man får bättre balans och en riktigt nära kontakt med hästen. Nackdelarna med att rida barbacka på henne är att man vet aldrig vad som kan hända :devil: och man får riktigt reäla skavsår mellan skinkorna !

Jag rider barbacka i hagen och med sadel vid uteritter- då det blir en hel del klättring.
Det negativa med barbackaridning är att det blir så väldans svettigt, i alla fall om man har helskodda. Fördelen är att jag lättare kan påverka hästen med sitsen...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I vintras drömde stallkompisarna om en långritt tillsammans och nu börjar resan. Med sina hästar ska de rida tre dagar runt nordvästra...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter