Sv: Rider ni med sadel eller barbacka?
Jag rider mest i sadel. P g a att jag inte riktigt litar på hästen, han är ganska lättskrämd, och skyggar han häftigt så sitter jag inte så säkert. Han är dessutom väldigt busig :P.. Men nu när det är sommar och han ändå bara skrittas så tar jag en tur ner till vattnet barbacka ibland. Det är ju lite skönt och praktist om man ska bada med hästen.. annars ska sadeln av, och sen blir lädret skitigt och blött och måste få mycket omsorg.. det blir mycket jobb.
Barbackaridning är ju annars väldigt mysigt, såvida hästen inte är som ett staket i ryggen, och det är bra för balansen. Jag kan tänka mig att det är skönt för hästen också, att slippa sadelgjorden och vojlock som kanske blir svettig..
Däremot tror jag att det är bättre för hästen med sadel om man har jättedålig balans eller om hästen är väldigt svår att sitta still på.. Det kan ju inte vara så trevligt med en ryttare som glider fram och tillbaka och från sida till sida, och dessutom kanske dunsar ner på den oskyddade ryggraden gång på gång...
Men som sagt, det är en härlig känsla att sitta barbacka, så länge man litar på kusen :P