Rider ni med sadel eller barbacka?

Sv: Rider ni med sadel eller barbacka?

*knapplån*
Rider med ridgjord nu eftersom damen har musklat ur sadeln. Barbacka rider jag bara när vi ska bada. Anledningen är att hon blir så svettig att jag är helt blöt i baken och ner på benen fast vi bara skrittar... inte så trevligt alla gånger.

Rider nästan alltid med sadel, fördelen är ju såklart att man sitter säkrare. :P rider barbacka ibland också.. det är underbart!

Fräsen
Rider både med och utan sadel, mest utan sadel (jobbigt att sadla med hans westernsadel :angel: )

Fördelar:
Bättre kontakt med hästen
Mjukt (Tjock ponny :smirk: )
Varmt på vintern
Balansträning

Nackdelar:
Fullt med hästhår i ändalycktan
HALT
Inget sadelhorn att hålla i när det bär iväg
Svårt att sitta rätt

Bonita
Bara med sadel eftersom hon bara är 4 år och inte är den absolut lataste hästen :angel:

Fördelar med sadel:
Lättare att sitta rätt
Mer att hålla i när bromsarna blir hungriga :smirk:
Lättare att sitta upp
Stadigare än utan sadel

Nackdelar med sadel:
Halt!!
Svettig under sadeln efter ridtur
Obehaglig sadelgjord
Släpa runt på sadel
Kall om fötterna pga metallstigbyglar på vintern
Dra sadelgjorden efter uppsittning
Fixa stigläder till rätt längd

sadel
är alldeles för feg för att irda barbacka. fast tänkte göra det på Moses nån dag

Jag rider med sadel. Gillar att rida barbacka också någon gång emellanåt (har väll dock tänkt och avvakta med att göra det på min egna häst ett tag till i alla fall då det är en 4-årig unghäst). Men jag är ungefär lika smidig som en flodhäst känns det som. Haha :p
Lite feg sådär med, skritta ska väll kunna funka då och ev. kanske galopp men trava är ju svårast! Skulle dock ev. kunna införskaffa mig en sånn där ridgjord så småning om.

På storhästarna har jag sadel, dom är alldeles för livliga och jag känner inte för gips nu på sommaren... men på ponnyn (den runda mjuka modellen :D ) rider jag nästan alltid barbacka, mycket skönare än hans stenhårda flatbacksadel.... sen är han rätt trygg, har haft han i nästan 10 år och ramlat av 4!! gånger.
fast jag erkänner det blir lite stickigt i rumpan och när termometern går över 30 så blir det varmt :rofl:
men jäklar vilken sits man måste kämpa för annars skumpar man av....

När jag försöker var seriös - sadel

Mindre seriös - barbacka.

Oftast så blir det med sadel. Eller schabrak och täckesgjord.

Jag rider alltid med sadel, hästen är lite spetsig än så länge :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I vintras drömde stallkompisarna om en långritt tillsammans och nu börjar resan. Med sina hästar ska de rida tre dagar runt nordvästra...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama