Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Karoliten

Trådstartare
Började för ett par år sen rida med lösare nosgrimma då jag läste en artikel om att det var bättre, då tryckskador minskade i munnen.Man fick då lära sig rida på ett annat sätt för att få ett ärligt stöd i munnen.Nu läste jag att även en hårt spänd nosgrimma kan ge tryck i nacken, så nu har jag ridit med väldigt lös nosgrimma och även utan och det har bara varit positivt...Hur rider ni?Har ni hård åtsittande nosgrimmor, bytar ni bett ofta?Jag rider även mycket med D- bett och har bra erfarenhet av det :D

Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag rider aldrig min häst med nosgrimma. Om jag ska rida någon annan häst så tar jag inte bort nosgrimman om det finns en, utan spänner den då ganska löst, men inte så den glider omkring.

Jag har fått lära mig att man ska få in två (liggandes) fingrar mellan nosrygg och nosgrimma.
Rider man med nosgrimma spänner jag alltså också ganska löst.
Har dock jobbat i tävlings/utbildningsstall där jag blev utskälld om jag inte drog åt för kung och fosterland:(

Jag rider alltid med lös nosgrimma, och följer den gyllene regeln; man ska få två fingrar mellan hästen och nosgrimman. Har även läst nu om att det uppmärksammats hur folk spänner nosgrimmorna och hur det påverkar, och skulle aldrig få för mig att spänna fast hästens mun så den inte kan gapa. Gör man det döljer man bara problemen (som kan vara en för hård hand, för skarpt bett, ont i munnen etc.) istället för att ta itu med dem.
Jag red förut med snokrem, men har tagit bort den när jag läst mer och börjat fundera. Jag vill istället nu veta ifall hästen gapar, då vet jag att det är något som inte stämmer. Jag tycker även det är bevis på en mjuk hand och bra ridning om man kan rida utan spända nosgrimmor och hästen har munnen fast ändå. :)
Jag byter inte bett så ofta, har en 22-åring som trivs med det hon har. Bytte under vintern till ett starkare, smalare tredelat tränsbett då hon blev så pigg och stark och jag kunde inte hålla henne med det bettet hon hade. Men nu när våren kommit har jag bytt tillbaka till hennes tjocka tredelade tränsbett. :) jag rider även ibland med bettlöst, men är inte helt säker på om hon gillar det eller ej, tror inte att hon har förstått det ännu..

Har tagit bort nosgrimman på min Dam då hon inte uppskattar den :p Haft så i ett par år, funkar kanon. När hon måste ha nosgrimma är det remont väldigt löst spänd som gäller :)

Har mest nosgrimma för att jag tycker det ser snyggt ut och har den alltså bara spänd så att det inte fladdrar.

Har nosgrimman (aachen) mest för syns skull. Den sitter så löst att hästen utan problem kan tugga och svälja. Inget tryck på tänderna.

Remonten spänner jag däremot hårdare för att stabilliesra bettet framför allt vid hoppningen.

Jag rider alltid med nosgrimma för det mesta. Pullar eller engelsk vanligtvis. Drar inte åt hårt, men spänner heller inte väldigt löst. Jag spänner som man ska.
Rider inte annorlunda beroende på om jag har nosgrimma eller inte.

Rider jag ut med sällskap har jag nosgrimma för att stabilisera tränset annars varierar det, den är aldrig hårt spänd. Rider jag andras hästar (som har vanliga nosgrimmor) så ändrar jag inget

Jag har engelsk eller acchennosgrimmor.
Lagom till löst spända.
Har en häst men tre-fyra träns med olika bett på som jag använder regelbundet.
Tandläkaren är imponerad ;)

Jag rider alltid med engelsk eller aachennosgrimma, spända lagom hårt så att de ligger stilla och stabiliserar.
Varierar mellan ett tredelat bridongbett och ett pelham beroende på hur pigg hästen är. När hon gick på travet använde jag bara ett tvådelat under fler år, och har aldrig haft några munskador på hästen.

Kul att höra ni är så många som rider med ej hårt spända nosgrimmor:D!

Fick lära mig två fingrar från början på ridskolan och har aldrig suttit upp på en häst med en nosgrimma som är mer spänd än så. Om jag velar mellan två olika hål på någon nosgrimma så väljer jag det lösare (två fingrar på nosryggen alltså, på "sidorna" går det ju alltid att få in fler fingrar).

När jag hyr häst själv och rider utöver lektion så har det hänt att jag ridit utan nosgrimma med, men av lathet får den nästan alltid vara kvar. För hästen gör den ju varken till eller från så länge den är lagom spänd :)

Jag rider med hackamore på min häst så. Men jag rider även med bett och då använder jag inte nosgrimma ! Jag tycker inte den är nödvändig och har man en häst som öppnar munnen hela tiden bör man byta bett eller kolla tänderna !:)

Jag rider utan nosgrimma. Har ridit western i 11 år och då har man ju i princip aldrig nosgrimma, så det är av gammal vana. Har gått över till akademiskt nu och har experimenterat lite med olika nosgrimmor, men hästen går fortfarande bäst utan. Han brukar bli lite distraherad av nosgrimmorna och gå och försöka "gapa upp" dem, är helt still i munnen vid ridning utan rem runt nosen. Kan tilläggas att jag har provat att ha nosgrimmorna allt ifrån väldigt lösa till "normalspända" - det är liksom inte nosgrimmans inverkan han stör sig på utan hela grejen att det sitter något där som han inte är van vid :p

Mina hästar rids utan nosgrimmor. När jag rider någon annans häst som har nosgrimma så knäpper jag dem så att jag får 2-3 fingrar emellan den och nosryggen.
Min ponny har två olika bett som används och min stora har 5 olika.

Min häst rids utan nosgrimma de gånger han rids med bett. Byter inte bett så länge hästen trivs med bettet.

Ingen nosgrimma, bara en ganska lös hakrem. (Jag tror inte att nosgrimma skulle göra varken mig eller hästen gladare. ;) )

Jag spänner som jag blivit lärd; får utan problem in två fingrar mellan hästens nosrygg och nosgrimman. För tillfället rider jag med pullarnosgrimma eller engelsk nosgrimma. Hästen är tillfreds och nöjd med dessa. Rider jag på annat stångbett än kimblewick, rider jag utan nosgrimma.
Jag varierar mellan flertalet bett beroende på miljö, vad vi gör - för tillfället 5st + hackamore, varav vissa används oftare än andra. Samma som med nosgrimmorna: rider på det som hästen är tillfreds med och som funkar bäst för oss båda. Varierar för munhälsans skull, och som sagt för att hästen trivs med betten.

Slapp remont eller ingen. Tycker tränset blir lite ostabilt utan, men funkar helt ok.

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 133
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 823
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar