Rider jag för hårt?

S

Sillabub

hej! jag är medryttare på en helt underbar islandstjejj i sina bästa år hon älskar när det går fort och galloperar helst hela tiden så eftersom hon tycker om det brukar vi rida på rätt fort också. grejjen är den att hon blir väldigt svettig, hon blir svettig över hela kroppen t.o.m på rumpan folk i stallet kollar ibland snett på mig för hon alltid är så svettig och tror att jag rider henne för hårt. det spelar dock ingen roll om man har varit ute i 2 timmar i högt tempo hon rasskar endå på vill fortfarande springa och verkar inte trött trotts allt svett. vad tror ni, rider jag henne för hårt?
 
Sv: Rider jag för hårt?

Hur rids hon sen tidigare? Vad säger ägaren? Är hästen klippt?

Lite allmänt: bara för att hästen vill springa hela tiden behöver det inte nödvändigtvis betyda att man måste låta hästen springa hela tiden ;) Att hästen blir så dyblöt av svett varje gång skulle jag ta som en varningssignal, såvida det inte är högsommarvärme men det är det ju inte nu.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Fast hästar kan ju ha olika lätt för att bli svettiga också, precis som vi människor.

TS: Fråga ägaren hur denne brukar rida, kanske inte hästen är i någon vidare värst kondition utan du kanske får ta det lite lugnare.
 
Sv: Rider jag för hårt?

hon är inte klippt och det är mest jag som rider henne nu fast jag har ridit henne 3 dagar i veckan sedan början av sommaren, ägaren säger att det inte går någon nöd på henne i allafall och hon svettas inte för hon är nervös heller hon har blivit så trygg och fin så :)
 
Sv: Rider jag för hårt?

Det finns ju helt andra, betydligt mer vesäntliga aspekter som bestämmer om det är för hårt eller inte, än att mäta med hur svettig hästen blir.

1) hästens kondition. Blir den flåsig - hur har den jobbats tidigare?
2) hästens arbetsform. Är den musklad och balanserad, eller inte? om inte, så sliter det på senor, leder, ligament och hela hästkroppen om den ansträngs över sin förmåga.


som du redan fått svar så är det inget tecken att gå efter att hästen i sig vill springa eller gasar på. de är tyvärr inte så pass smarta att de känner vad som är nyttigt eller skadligt för dem. av den anledningen krävs det en hel del av ryttaren i fråga om bedömning och kunskap om hur man jobbar främjande istället för nedbrytande. Jobb i SIG, eller svett i SIG - är inte frågan utan det är variablerna runt hur de utförs och under vilka förutsättningar som spelar roll, per ovan.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Vad säger din egen magkänsla dig då, TS? Har du själv uppfattningen att du rider för hårt?
 
Sv: Rider jag för hårt?

Hade du skapat denna tråd om du inte trodde du red för hårt?
Att bara låta den gå hårt de dagar du rider, ca varannan dag, låter inte så smart.
Klart den vill springa om den vet att den får det, och tycker det är roligt.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Min erfarenhet är att många islandshästryttare mest tar det lugnt och att alla turer som är längre än 45 minuter och innehåller typ 30-35 min skritt- 5-10 min trav/tölt i lugnt tempo och resten galopp eller ev ökad tölt räknas som hårda.

I övrigt håller jag med övriga, det beror på hur du rider, vad hästen har för kondition och hur hårt du verkligen rider och hur ofta du rider hårt. Bara för att hästen vill springa så innebär det inte att man ska låta den springa. Det är bra att variera, rida snabbt och hårt då och då och dessemellan ha dagar med mest skritt, dagar då man fokuserar på sidvärtsrörelser/skolor och rider igenom hästen ordentligt, dagar med avsuttna övningar som tömkörning och longering. Det är inte vidare lyckat om du rider ut 3 dagar i veckan på längre turer med fokus på snabbt tempo bara för hästen tycker det är kul att springa. Min pålla hade älskat dig om du gjort så, hon har ibland ordentligt bråttom, men inte får hon springa på hur som helst.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Bra sagt, MimiFly!

Hästen jag själv rider just nu är ett äldre halvblodsdam, men med energi och arbetsvilja så det kokar ur öronen på henne ;) Om jag lät henne, så skulle hon galoppera fullt ös medvetslös hela passet. Men det är min uppgift som ryttare och människa att stå för förståndet och rida med sunt förnuft. Klart vi blåser på ibland, då blir hon lycklig :love: - men jag tar alltid hänsyn till hur hon ridits dagen innan, samt hur uppvärmd och mjuk hon känns. Samt att springandet sker en begränsad sträcka.
Hon är klippt, och brukar efter våra pass på sin höjd bli fuktig bakom öronen och vid sadelläget, medans jag själv är svettig av att hålla henne sysselsatt och lugn turen igenom... :angel: . Men som Guldaskig påpekar, det är individuellt hur hästar svettas. Jag tog detta som ett exempel bara :)
 
Sv: Rider jag för hårt?

benämningen "rida hårt" varierar så enormt, vet ett turridningsstall där dom kör gallop mer eller mindre konstant i 1-2 timmar med små korta skritt och travsträckor så hårt rider jag dock inte jag rider kanske 50% eller mindre skritt med 50% eller mer gallop/tölt, hade jag vetat vad som är lagom hade jag nog inte frågat, hon blir inte särskilt flåsig men så brukar jag också ta en halt och lugn skritt efter längre gallopsträckor och jag brukar känna efter när hon blir trött så saktar jag av så ja, jag rider nog på rätt bra för en "islandsryttare" ;) tycker dock att hon borde svettas mindre ju mer tränad hon blir men icke sa nicke vem vet hon kanske bara svettas mycket naturligt men som sagt var det jag reagerade på som gjorde att jag startade tråden jag vill ju hennes bästa och blev fundersam derför jag tänkte kolla med folk som har mer koll på ämnet så att säga :)
 
Sv: Rider jag för hårt?

2 timmar i högt tempo skulle i alla fall jag kalla för hård ridning. Om hästen bara rids 3 dagar per vecka är det alldeles för tufft. Jag har haft många hästar som skulle springa med god energi och humöret på topp tills de stupade. Så ja, jag skulle säga att du rider för hårt, men inte baserat på hästens svettmängd utan utifrån vad du skriver.

Mvh JV
 
Sv: Rider jag för hårt?

Är hästen klippt? Om inte så finns det nog få hästar som inte skulle svettats ordentligt av den ridningen.

Jag gillar inte tanken att galoppera tills hästen blir trött om det är en Islandhäst med mycket vilja. Visst min häst blir också trött ibland när vi galopperar, men att hon visar den när hon har chansen att springa, nej aldrig i synnerhet inte på väg hem. Det har inte hänt och kommer troligen inte att hända, gissningsvis så är hästen typ halvdöd om hon visar trötthet under galopp hemåt och hon har på intet sätt någon extrem vilja.

Och som föregående talar säger, 2 timmars ridning varav minst 1 i tölt/galopp är ganska så hårt. Är hästen tränad för det är det helt okej, men inte vart pass.
 
Senast ändrad:
Sv: Rider jag för hårt?

Ja jag skulle nog säga att du rider för hårt om du håller fart hela passet igenom för att hästen "vill" betyder det inte att det är bra för leder, senor och ligament.
Sen kan man fråga sig om hästen "vill" hålla tempo eller om den bara springer för att komma undan att arbeta. Många hästar springer för att komma undan obehag, de är ju trots allt flyktdjur. Du kanske skulle testa att rida för en tränare och se vad denne säger, inte minst för att utveckla din egen ridning.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Ja, det tror jag. En del hästar är för pigga för sitt eget bästa. Vi har en sån i stallet, hon skulle kunna springa sig sönder och samman bara för att hon tycket det är så kul. En sån häst måste man själv begränsa.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Min erfarenhet är att många islandshästryttare mest tar det lugnt och att alla turer som är längre än 45 minuter och innehåller typ 30-35 min skritt- 5-10 min trav/tölt i lugnt tempo och resten galopp eller ev ökad tölt räknas som hårda.
.

Var har du fått det ifrån? ..
Det beror helt och hållet på vilken ryttare det är. "tanter" som köper sig en "snäll häst" att rida ut på skrittar säkert mycket och töltar lite lugnt... men det är ju en väldigt liten del av alla ryttare!!
Tittar man på de som faktiskt "kan", så rider de oftast på ganska så bra.... ;)
De som tävlar och tränar rider oftast på i snabbare gångarter.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Läste du överhuvudtaget inlägget det börjar med "min erfarenhet" och fortsätter med "många". Du verkar läsa det som jag skrev att "så här är det" och "majoriteten".
 
Sv: Rider jag för hårt?

Som många andra har sagt så ska man inte lita på att hästen saktar av så fort den blir trött. Är hästen bara motiverad kommer den springa tills den stupar.

Sen vill jag också belysa risken för olater när man låter en häst springa så länge den vill. En häst som är van att få rusa på som den vill kan man få problem med den dagen man inte låter den springa. Det blir en kamp mellan häst och ryttare för att hästen är van att få springa, men blir sur och sätter sig på tvären när ryttaren säger nej. Visst kan man låta hästen dra på lite då och då, men att konstant bara låta den rusa för att "den vill" är ingen bra idé, verken ur säkerhetssynpunkt eller ur hälsosynpunkt. Det är ryttare som ska bestämma när, var och hur fort man ska galoppera, inte hästen, och ffa, det är ryttaren som ska bestämma när det är dags att sakta av.

En vacker dag kanske du står där med en häst som tar bettet och sticker och sen får du inte stopp på den. Farligt farligt...
 
Sv: Rider jag för hårt?

Jag tror att det viktigaste är att rida varierat. För att få upp flåset kan intervaller i både trav och galopp vara bra. Dock inte varje dag och varierat med annan träning, t.ex. skritturer på lång tygel, dressyrpass i skogen eller på bana, hoppning o.s.v.
Visst är det kul att rida snabbt men jag tror inte att man får en hållbar häst genom att rida så varje gång man rider hästen. Min ET tyckte att skritt på lång tygel var underskattat.
 
Sv: Rider jag för hårt?

Skritt på lång tygel ÄR underskattat. Skritt är en utmärkt gångart för träning, långa skrittpass på två-tre timmar stärker hästen utan att slita, framförallt om underlaget är varierande - asfalt, skogsstig, äng, grusväg... Det är fantastiskt bra, både som underhållsträning, och för uppbyggande träning.

TS:
Hästen kan vilja springa av många orsaker; egen vilja, rädsla, smärta... det är din uppgift att rida på ett sätt som den mår bra av. Inte bara gasa järnet jämt för att det är roligt att rida fort.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag hade jag en skitdag på jobbet. Första mötet blev inte som önskat, och i frågor som är viktiga för mig så var vi inte alls överens...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 228
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp