Rider för mycket med handen

Mirre

Trådstartare
Vad ska man göra åt det?
Red igår, första gången på nästan hela sommaren.
Sitsen var väl ok, men tappade stigbyglarna i traven hela tiden. Vad kan det bero på? Tycker det var bra längd på dom och balansen var (blev förvånad faktist) ovanligt bra, trots att jag inte ridit på länge. Red efter en stund utan stigbyglar, var enklare så. Har den senaste tiden bara ridit i westernsadel och visst är lädren längre då men rider alltid med väldigt långa läder så tycker inte det bör vara så stor skillnad. hehe var själv i gruppen igår. Alla andra var i Örebro. Föreslog barbacka ridning nästa gång, hihi ska bli kul och se vad dom andra tycker om det, om vi gör det vill säga :D
Kände igår att jag rider för mycket med handen, alldeles för mycket. Visst är det skillnad att rida ridskolans (lite avtrubbade ursäkta men) hästar och typ Herman. Men ändå.
Vad ska jag göra åt det? Glömmer halvhalterna hela tiden också. Jättestörande. Nåt tips någon?

att du tappar stigbyglarna kan ju bero på att du spänner dig och inte har lååååååååånga aaaaaaaavslappnade ben.. :)

sen det där med att du rider för mycket med handen vill jag också ha tipps.. (fast jag blir med hård i handen också)

men rider man korekt så är även en ridskolehäst väldigt lätt o fin i munnen oftast!

jo tänkte också på det, fast tyckte jag var rätt avslappnad ändå men får jobba på det. Fick iof driva rätt mycket då hästen var trött efter att ha gått två lektioner redan.
Inte så konstigt iof :) Men i alla fall.
Men får som sagt jobba på det nu när man är igång med ridningen igen.
Jo han är jättetrevlig att rida när man gör rätt :)

tänk på att hålla handen helt stilla!
det hjälper inte ett skit om du drar hur mycket du än årkar i hästens mun!..
ju mer du drar ju tyngre blir den, driv frmåt med skänkeln och gör många övergångar med lugna händer och driv in i övergångarna..så går det!

oki tack för tipset :)
Fast kan inte säga att jag drar direkt.
Snarare att jag pillar med tyglarna för mycket och rider för lite med sits och ben. Men ska tänka på vad du skrev :)

håller själv på med att lbi av med d problemet..
halvhalt och fram o halvhalt o fram o massor (då menar jag M-A-S-S-O-R) av över¨gångar halter oc omväxlande ridning.
tänk på att inte ställa hästen en massa på volten. ta minilite o försök att vara mer mjuk o följsam.. hästar blir väldans mkt trevligare när dom kommer bakifrån o fram än om man rider framifrån o bak...

Sv: Rider för mycket med handen

Att man använder handen för mycket kan bero på många saker. Kanske hästen du rider inte är "van" eller riden med sitsen så mycket utan att man måste rida med handen, riden fel från början???
Sedan är det lätt att göra detta felet. Det beror lite på hur man själv har lärt sig rida.
Jag minns när jag gick på ridskola så var det inte alltför mycket kunskap och sits och hand som lärdes ut men har idag skolat om mig helt tack vare dressyren.

Det är lättare att lägga till sig med olater än vad det är att få bort dom.
Jag tror det är bra att ha en lektion med bara sits och hand träning så man får in känslan hur det ska vara. Kan vara nyttigt att gå tillbaka några steg i ridningen ibland.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama