Rider du efter känsla eller efter punkter/bokstäver?

sweet_knorven

Trådstartare
Det slog mig häromdagen att jag mest bara rider efter känsla. Om jag t.ex. ska göra skänkelvikning in och ut från spåret så flyttar jag in hästen och försöker känna hur det känns, vad som kan bli bättre och så vidare men jag flyttar aldrig till en specifik punkt. Min första tanke är att jag därför aldrig vet när min häst är lydig. Visst jag vet om hon tar skänkeln bra men jag vet inte riktigt hur bra hon tar den och hur mkt hon tvärar. Jag funderar på hur det är när jag ska lägga volter, ger jag bara hjälperna och så får volten bli av när hästen lyssnar eller kräver jag direkt att hon ska vända även om inte balansen och formen är perfekt? Där tror jag faktiskt att det är en blandning mellan de två.

Med ridning efter punkter/bokstäver menar jag att vissa kanske rider och gör saker vid de olika bokstäverna eller andra punkter. Lite mer programridning/tävlingsridning helt enkelt.

Så hur rider du? Tankar och idéer kring detta?

Sv: Rider du efter känsla eller efter punkter/bokstäver?

Det beror på vad syftet är med ridningen.

I början av passen när fokus främst är du avslappning och eftergivenhet så rider jag mest på känsla. Hästen ska givetvis ta mina hjälper exakt när jag vill, men jag bestämmer inte i förväg exakt var jag ska ge en hjälp eller be om någonting. Lydnaden är det som kallas av allra först på passet, att hästen tar mina hjälper - inget problem. Däremot har jag större tolerans av hästens startsträcka och hur lång tid det tar för hästen att komma i balans.

Vissa delar av passet rider jag bestämda linjer från punkt A till punkt B. Därefter kan jag se varför det inte blir helt perfekt (för det blir det ju aldrig...) och gå tillbaka till att rida på känsla en stund. Att rida från punkt till punkt är målet men ofta felar ju någonting på vägen, det löser jag genom att rida på känsla. Tror jag...

Att rida vid exakta punkter är ju bra träning, främst för ryttaren själv. Att lära sig planera och känna efter hur hästen svarar. Man har definitivt nytta av detta vid tävling.

Fasst när jag tävlar lägger jag upp ett högre tempo än hemma så jag hinner ändå inte styra. :angel: Jag måste börja träna på det där hemma....

Jag försöker alltid rida på/med/efter känsla. Men sen beror det på vad man lägger in i det.

När arbetet väl är igång, rider jag alltid efter bestämda punkter ett par meter framför oss, synliga eller osynliga.

Det sitter hårt rotat i ryggmärgen, både från gamla och nya instruktörer att ryttaren alltid ska bestämma vägen. Som du själv säger, annars är det inte lätt att veta när hästen är lydig. :idea: Och när min häst är lydig, vill jag kunna sluta ge hjälpen, åt det håll jag har bett om. Annars blir det till sist bara ett evinnerligt småtjatande. "Jag menade ju dit, hit... öh... nä, dit menar jag... Hmm... undrar vad jag menade egentligen..." Och såna ryttare ser man tyvärr, för många av, högröda i ansiktet, som med sporrar och spö, försöker få sina hästar att lyssna... Något hästen försökt göra hela tiden. Men det är inte så lätt, när inte ryttaren kan bestämma vart de ska.

Senast ändrad:

Jag är ju tävlingsryttare så medvetet eller inte så rider jag mellan bokstäverna, eller banans linjer kan man kanske säga. Därmed inte sagt att jag inte kan – även under en rörelses utförande – plötsligt ändra mig och lägga om linjen. T ex om hästen inte svarar riktigt framåt i en galoppökning på långsidan så gör jag inte upptagningen som tänkt innan hörnan utan fortsätter genom kortsidan.

Men denna struktur i ridningen är nog bra tror jag. Det gör att man inte slafsar runt planlöst utan struktur utan att man blir mer uppmärksam på hästens lydnad och ens egna förmåga att placera rörelser på förutbestämda platser inte vänta, vänta, vänta, tills det råkar kännas bra.

Jag rider alltid efter bokstäverna eller en annan förut bestämd punkt eller linje

Jag har också en bestämd plan. På tävling kan man ju inte vänta på rätt tillfälle... Men även jag ändrar mig ibland när det inte riktigt går som jag tänkt mig. Men normalt så bestämmer jag mig mellan vilka punkter en viss "aktivitet" skall pågå och vad som skall hända härnäst.

Då jag rider på ridskola så blir det mycket efter punkter, svårt för ridlärarn att styra upp det hela annars. Däremot försöker jag, när jag rider självständigt, att gå mer på känsla. Sen kan jag ta bokstäverna till hjälp för att se om känslan stämmer.

En liten parantes: Är skötare på ett hbl där ryttarinnan ofta rider dressyrprogrammen även i träningen. Detta har polle snappat upp så när vi släpper honom i ridhuset gör han jättefina galopp och travökningar på diagonalerna :D

Jag rider efter en vägplanering, dvs uttittade vägar och bokstäver. I början av passet kan jag gå mer på känsla men sen håller jag mig planerad. Visst kan jag avvika ibland och göra en volt fast jag tänkt rida rakt fram eller flytta åt sidan några steg, om det behövs. På tävling måste hästen kunna ridas efter förutbestämda vägar, så då ser jag ingen anledning till att inte rida så på träning heller. Dessutom tycker jag att jag får ut mer av det hela när jag vet i förväg hur jag tänker rida, och kan då fokusera mer på själva ridningen, än om jag inte har någon aning om vart jag kommer sluta...

som andra har sagt beror det ju på vad vi gör för övning just då, ibland (ganska ofta såhär i tävlingssäsong eftersom de flesta av oss i gruppen tävlar) har vi övningar inför program och då är det ju vid punkter/bokstäver vi ska göra saker, men då lär vi ju oss att planera för att hitta rätt känsla på rätt plats.

andra gånger är det känslan som ska bli rätt och då går vi efter det istället. och ytterligare gånger kanske man gör ett av de två men behöver variera sig för att det inte riktigt funkar, tex min häst blir väldigt stressad när man galopperar mycket från samma punkt och bara korta sträckor, då får jag ändra på det fastän vi tränar på program. och andra gånger behöver man få en fast punkt att gå på för att hitta rätt känsla, och då lägger man in det!

Kan min häst en sak så ska han göra det när jag ger hjälperna, oavsett var på banan vi befinner oss. Om jag däremot ska introducera honom för nya rörelser så får det bli lite varstans och hur som helst, så länge jag märker att han har fattat principen.

jag rider i princip alltid mellan bokstäver, ridvägar och bestämda punkter, har en plan i huvudet innan om vilken väg jag ska rida och vad jag ska göra.
sen går det inte alltid lika bra som man önskar och då blir det kanske lite justering och ridning på känsla.

Eftersom att min ponny tycker att det är superkul att försöka lista ut vad vi ska göra innan vi har börjat med en rörelse,
så tvingar jag mig att rida efter linjerna, eftersom att hon måste lära sig att vänta på mig, om jag hittar på nya "konstiga" vägar hela
tiden så väntar hon på mig men när det gäller de "vanliga linjerna" så tror hon tex att alltid när vi ska göra en diagonal så är
det sluta och hon hoppar glatt in i sluta och fräser på som bara den :rofl: Eller om vi övat på galoppombyten på ena
volten, går ner på den andra en stund och sedan tillbaka på den första - då är det galoppombyten i varje!

En liten parantes: Är skötare på ett hbl där ryttarinnan ofta rider dressyrprogrammen även i träningen. Detta har polle snappat upp så när vi släpper honom i ridhuset gör han jättefina galopp och travökningar på diagonalerna :D

Haha! :D

Det kunde min travare som förmodligen aldrig ens nosat på ett dressyrprogram också göra! :p Och jag red nästan aldrig på diagonalen och ALDRIG ökningar! Vet inte vart han hade fått det från.

Jag är riktigt kass på att rida efter bokstäver. Kanske delvis eftersom vi inte har några bokstäver uppsatta och jag inte velat rida så mycket precis vid väggen en period innan sargen blev uppsatt (ajaj i benen eller hästens huvud när man dunkade i pelarna).
Annars har jag varit hyfsat duktig på att planera vägen, använt lite okonventionella krumelurspår ibland iofs och ridit mycket innanför spåret även när man ska rida rakt fram, men planerat även om det *poff* kan läggas om strategi mitt i ett steg om man känner att man skulle ha lättare att komma åt något på så vis.
Sen kände jag att kusen började lura mig litegrann och jag hade väldigt svårt med precisionen. Då började jag jobba mycket med koner som riktmärken- för volter, för att markera vart vi skulle göra halt eller byta gångart med mera.
Detta för att tvinga mig själv att vara mer bestämd med att hålla min väg ffa och gav väldigt mycket.
Nu använder jag inte konerna lika mycket men kan plocka fram dom då och då för lite övningar. Det är min typ av "bokstavsridning"! :p

Jag rider alltid efter bokstäverna och ut-tänkta linjer och vägar.Det gör hästen mer lydig och man tränar sej själv på att planera vägen och att ge hästen de rätta hjälperna i tid.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar