rider alla med stång..?

melvin

Trådstartare
jag är lite nyfiken nu, på nästan alla bilder jag har sett av folk som rider AR så rider de med stångbett- är det det anligaste att man rider ar med stång, eller är det lika vanligt med vanligt tränsbett..? varför rider just DU med stång?

Sv: rider alla med stång..?

Jag tycker det är fifty-fifty bland de AR-människor jag känner.
Själv rider jag gärna på stång på ridbanan, men ofta med vanligt, tvådelat tränsbett ute i skogen.

En av fördelarna med stång är enhandsfattningen - allting blir liksom så mycket lättare :o

Immer

jag red hästen på tränsbett först. När det grundläggande arbetet satt bra introducerade jag ett stångbett. Nu rider jag bara på stång, men växlar mellan dubbla tyglar och enbart stångtygel. Oftare dubbla tyglar än så länge. Som en tränare sa: "det är som att köra bil med eller utan servo."
Det beror ju på hästen förstås. Men målet eller delmålet för många är att rida enhändigt på blank stång.

Jag rider på tränsbett med parerstänger. Vill man ha en viss stångverkan kan man fästa en liten läderrem mellan övre parerstången och nedersta söljan på sidostycket. ( Då liknar inverkan helt plötsligt mer en svag pelhamstång).

Dvs:

Victorportrtt.jpg

/KT

Senast ändrad:

På min häst rider jag bara på stång eftersom han trivs på det. Av nån anledning hatar han tränsbett.
Dessutom vill jag rida på stång eftersom jag tycker det är mycket lättare, roligare och jag hoppas den tid kommer då jag ska ta riddarprov och då ska man ju rida enhändigt på blank stång.
Sen är det så himla roligt att rida enhändigt på stång också:banana:

Jag rider på tränsbett med parerstänger. Vill man ha en viss stångverkan kan man fästa en liten läderrem mellan övre parerstången och nedersta söljan på sidostycket. ( Då liknar inverkan helt plötsligt mer en svag pelhamstång).

Håller inte med där. Hållarna har absolut inget med hävstångsverkan att göra. De är egentligen till för de bett med parerstänger som har lösa ringar (d v s fulmerbett) för att hindra att saker och ting fastnar i den övre parerstången.

För att få hävstångseffekt ska det till en kinnkedja.

Håller inte med där. Hållarna har absolut inget med hävstångsverkan att göra. De är egentligen till för de bett med parerstänger som har lösa ringar (d v s fulmerbett) för att hindra att saker och ting fastnar i den övre parerstången.

För att få hävstångseffekt ska det till en kinnkedja.

Då har vi helt olika åsikter. Att en sån fastbindning som jag beskriver ger viss hävstångsverkan beskrivs i ett ANTAL ridinstruktionsböcker.

Man kan iofs ha kindkedja på alla tränsbett det har ju westernryttarna.

Kindkedja ENBART ger ingen hävstångseffekt.

MEN det ska tilläggas att kindkedjan inte kommer i allmänt bruk förrän under slutet av 1400-talet ( den anses ha uppfunnits i norra Italien). och det fanns stångbett i många hundra år innan dess. Och man använde även dessa tidiga stångbett UTAN kindkedja bla för att utnyttja stångens effekt. ( Om inte stångbett skiljer sig fr tränsbetts verkan om de inte har kindkedja vore det ju i ärlighetens namn helt meningslöst att uppfinna stångbettet överhuvudtaget..)

Pelhamstänger som är närmast identiska med dagens finns bevarade fr 1200-1300 talet (tyska fynd).

/KT

Senast ändrad:

Då har vi helt olika åsikter. Att en sån fastbindning som jag beskriver ger viss hävstångsverkan beskrivs i ett ANTAL ridinstruktionsböcker.

Men bara för att något står i en bok så behöver det inte vara sant. Det enda som händer om du sätter på såna flärpar är att du styr nötknäckareffekten lite, ungefär som på ett Baucher-bett.

Om du använder ett stångbett utan kedja så får du en sänkande hävstångseffekt på nacken men samtidigt en uppresande effekt i mungipan, lite som ett pessoabett eller hissbett. Men där har du ju sidstycket och tyglarna på en skänkel som skapar avstånd till mundelen på ett helt annat sätt än en fulmerhållare. Det är (bland annat) det som skiljer stångbettet från tränsbettet.

Fast att westernryttare har curbstrap är ju för att det blir samma eftekt som med parerstänger. så att bettet inte ska glida genom munnen.

Det kommer inte bli nån hävstångseffektliknande om du inte placerar tygeln längre ner och att den sitter fast där och inte rör sig. Som det är nu skulle det inte bli nån skillnad om du sätter en läderrem på det sättet du sa.

Jag rider "tyvärr" mest med stång nu. Annars föredrar jag bettlöst -kapson/sidepull beroende på hur skolad hästen är för det bettlösa.
Att jag säger "tyvärr" är för att jag använder det av precis dom felaktiga anledningarna som man INTE ska, att förkorta stoppsträckan :p På ett tränsbett fungerar det inte alls, hästen verkar så felinlärd på det och bara spänner upp huvudet utan att lyssna det minsta, provocerar fram hårddragande i tyglarna eftersom man inte får någon effekt. På stången sa det bara *poff* så var hästen lugnare och mer tillfreds. Egentligen alldeles för skarpt för man märker att hästen reagerar om man får ta ett tydligt tag, men långt ifrån så "skarpt" som det blir när man inte får resultat av sina tygeltag.
Målet är att kunna övergå successivt till bettlöst, därför jobbar jag nästan uteslutande bettlöst för hand (kapson/grimma) och inom kort bör jag kunna testa från ryggen för nu har hästen blivit såpass skolad att jag inte tror att den kommer "dra" på samma sätt och stressa upp sig (vilket den gjorde på tränsbett men inte på stången).

Måste säga att jag tycker det är svårare med stång, särskilt med tanke på hur blottande den är. Känns som att hästen blir känsligare för sitsen :o och att den nästan tvingar in i mer kvalitet, klarar hästen eller ryttaren det inte då så blir det pannkaka. Så det är ungefär så våra träningspass har varit från början = kanon eller pannkaka. Rejäl utmaning också att inte kunna styra med tyglarna, lyckligtvis så skolar det ju MIG att behöva anstränga mig och rida bättre med sitsen.

På en ganska skolad häst kan jag uppskatta finliret det blir av att rida med stång, på en häst där man behöver använda tyglarna med jämna mellanrum känns det för skarpt. Dock tror jag det i nuläget passar oss bättre. När hästen går BRA och jag rider bra, då verkar den väldigt avslappnad och tillfreds. När den går sämre gillar den inte bettet alls, men jag tror snarare det är att den är missnöjd med situationen än specifikt bettet, för man märker att den spänner sig/stressar lite. Från marken dvs bettlöst märker man det mer genom att hästen fuskar sig undan/spänner upp sig eller allmänt spänner sig, från ryggen kommer den ju inte undan på samma sätt.
Själva halsens ansättning och konstruktion tror jag passar med stång. Och hästens mentalitet. Så planen är att börja kombinera med kapson, därefter gå över till enbart kapson, jobba några år och sen kanske lägga till stången igen! ;)

Jag red på tränsbett tills min häst var tillräckligt utbildad för att ha blank stång.
Min andra häst har jag tränsbett eller kapson på, och tränsbett på dotterns ponny. Ingen av dem har kommit så långt att jag vill ha stång på dem.

Men bara för att något står i en bok så behöver det inte vara sant. .

Ehrm......

Det behöver inte vara falskt heller bara för att ni har läst det i andra böcker!:angel:

Fast det är inte lönt att ge sig in i diskussioner med hästfolk.

/KT

Fast att westernryttare har curbstrap är ju för att det blir samma eftekt som med parerstänger. så att bettet inte ska glida genom munnen.

Jo det vet jag faktiskt. Jag tog det som ett exempel på att kindkedja inte automatiskt betyder att man får hävstångseffekt.

/KT

Jag rider med tränsbett och kommer göra det tills jag är tillräckligt utbildad i min hand och framför allt i mitt säte för att rida med stång. Är på god väg dock, så får vi se hur behovet ser ut längre fram.

Hästen har nog kommit så pass långt i sin utbildning att hon kan ridas med stång. Hon ligger långt före mig nu, men hon måste vänta in mig och min sits.

Jag har läst väldigt många fysikböcker... Men jag förstår inte riktigt hur du menar att den där läderremmen ska sitta - kan du inte rita eller fota?

På AR-kurserna här har alla ridit med kapson+stång. (Förutom jag som brukar använda bettlöst eller tränsbett - men jag rider inte riktigt AR, har bara provat några kurser)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar