Riddarhäst med rätta förutsättningarna

K

korphjärta

Halloj!
Ibland går man loss lite i sina köpa-ny-häst-drömmar.
Jag har en fin kallblodsherre som går som på räls på banan, men drömmer om en lättare häst som kan vända på en femöring och accelerera och tvärnita utan problem...
Ni riddare här ute på nätet, vad har ni för erfarenheter om olika hästraser? Jag är mest inne på att skaffa arab, tycker det är otroligt vackra och kloka hästar. Men quarter eller quarterappendix borde ju egentligen vara bäst med tanke på hur de avlas för att göra stopp och spinns osv...
Tar tacksamt emot lite råd!
/Sandra

Sv: Riddarhäst med rätta förutsättningarna

jag är ju inte en riddare tyvärr men jag har en paint
som är e:paint u:quater,en paint är typ samma ras som quater fast med fläckar. hon är helt kanon, bra benkvalitet kan svänga röra sig smidigt men är ändå ganska så rejäl. super cool i psyket men man får ändå fart om man vill utan problem...
ja jag kan inget annat än rekomendera paint eller quater.
ska själv prova på riddar grejen med henne...
mvh

jag har haft en superhäst som vände på en femöring, gick spikrakt och väjde för inget. Hon stod blickstilla vid start (alt reste sig på komando), vände runt tilten och bromsade själv innan boet. Ras? Varmblodstravare ;)

Kör numera med mitt engelska fullblod, hon rivstartar på kommando och svänger snabbt om så behövs. Fjordingen jag tränade med förut gjorde samma saker lika bra, men han tyckte inte om publiken m.m. så han passade tyvärr inte som tornerhäst...

Men jag är övertygad om att rasen inte spelar så stor roll, det är hur individen är tränad och framavlad. Det finns ardennrar som går dressyr och hoppning utan problem, och det finns halvblod och fullblodsraser som är för lata/klumpiga för att göra samma sak trots att de "borde" ha de fysiska förutsättningarna för att göra det bättre än kallbloden. En häst som älskar fart och fläkt borde gå att träna till spin, slidestop och rollbacks etc. om den kan samla sig likväl som öka. Men om du letar smäcker häst så finns det bra många bättre alternativ än quarter och paint.

Ett mer utvecklat svar från mig kommer nu:

Visst är quartern en bra tornerspelsras - gutarnas hästar är bevis nog för det. Dom använder ju mest quarters eller korsningar med Q i. Men även en väl tränad och välriden travare är en ypperlig häst. Inte alla givetvis beroende på hur bra deras galopp är men många. Jag har sett halvblod som vänder snabbare kring tilten än araber, det finns nordisar som kan gå snabbt snabbt (jag rider en sån själv), araber som varit snabbare i starten än quarters och jag har själv tagit speedpoints från en gute på quarter när jag satt på en travare.

Det jag menar är att välj individ - inte ras. Det handlar om att hitta en individ som älskar publiken, tar träningen på rätt vis och som passar din bild av en tornerspelshäst. Alla vill vi ha olika typer av hästar på banan. Själv vill jag ha en teaterapa som är snabb och som är övertygad om att alla i publiken är där för att se bara hon/han. Precis så har mina hästar varit genom historien - kanske är det "sådan matte sådan häst" som gäller ;)

Tack för era inlägg, det är så här jag själv tänkt. Men om man skaffar unghäst så är det ju lite av ett lotteri, man vet ju inte vad hästen kommer att tycka om publiken tex. Men det är ändå mest drömmar... har ju redan en superfin häst! Det svåra med honom är att han är lite tyngre och blir väldigt trött efter en show, speciellt vid tungt underlag.

Kondisträna! :) Har du möjlighet att åka till typ Jägers eller annan sandbana och träna, så gör det! Mycket och ofta, höll jag på att säga, men du förstår vad jag menar. ;) Vet inte vilken sorts brynja du rider med, men är den riktig så får du ju tänka på att du väger mer under spel än normalt. Så har du riktig ringbrynja så rid med den några gånger i veckan och träna på mycket bakbensarbete, typ små volter, vändningar, starter, hoppa hinder med galoppbom framför och bakom, m.m. Allt för att träna upp muskulaturen och konditionen. Träna på både ökningar och samlingar, framför allt det sistnämnda. Jag har sett bra mycket tyngre hästar gå tornerspel utan att ta tvärslut efteråt, så kämpa på bara! :)

Men Scorpan... det låter väl inget bra att du hade en häst som väjde för inget...? Om min häst väjer (händer SÄLLAN!) så blir jag upprörd om det inte finns någon anledning! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka