Ridbyxor. Helskodda vs. knäskodda

G

Greening

Jag har två par ridbyxor (trots att jag är nybörjare). Ett par är knäskodda med någon sorts läder. Det andra paret har dubbelt tyg på stjärten och på knäna. Jag kommer nu att börja rida inomhus på ridskola en dag i veckan och tror att dessa två par byxor kommer att ta mig långt.

Vad är fördelarna med helskodda byxor med "läder" och vad är fördelarna med knäskodda? Vilka sorts byxor är bra för att underlätta ridningen som nybörjare?

Och behöver man ha långkalsingar under byxorna om man ska rida inne under februari? Jag vet inte riktigt hur kallt det är inne i ridhus i Stockholm på vintern...

(Jag vet egentligen nästan ingenting om ridning :D så rätta gärna mig om jag använder fel termer eller så. :o )

Sv: Ridbyxor. Helskodda vs. knäskodda

När jag var barn/tonåring ville jag gärna ha hleskott o läder skulle det va. Tygskott var det mest korkade som fanns i mina ögon... MEN nu när jag tvättar själv kommer inget annat på fråga. Jag har inte ridbyxorna för att klistra fast mig i sadeln, det enda jag tittar på när jag nuförtiden köper mina tygskodda ridbyxor är att de inte är sydda i ett superhalkigt syntetmaterial.

Ibland klämmer jag mig i mina gamla helskodda men gillar dem inte alls längre. Tycker det blir fel för mig om jag sitter som fastklistrad :crazy:

ok. jag har ju inte ridit i helskodda "läderbyxor" någon gång utan bara i såna med vanligt tyg på stjärten och jag har aldrig halkat runt i sadeln.

Är helskodda byxor stadigare och svårare att ramla av i? Jag har inte ridit så värst vilt och har aldrig varit på väg att ramla av men hör gärna proffsens (eras) åsikter.

Det är mest en smaksak, jag har både skodda och oskodda och är lite av en periodare men svårare att ramla av med helskodda är de inte. En del upplever nog att skänkeln ligger på plats lättare med skodda ridbyxor, andra att skoningen hindrar från att använda skänkeln/sätet på ett bra sätt.

Jag föredrar helskott, men det beror nog på att jag har ridit i det i flera år och skaffade väl det för att det var "tufft" red dock en tid i enbart knäskodda, och för några månader sen så var ridbyxorna nytvättade och blöta så då drog jag bara på mig ett par vanliga jeansleggins och red i det, DE var halt men det gick ju!

så så länge det funkar så går det bra alltså.

Jag vet inte så mycket om vad som är "tufft" eller inne eller ute när det gäller ridutrustning.

En sak jag har märkt är dock att inga i höökskatalogen har ridstrumpor. hur kommer det sig? jag ska använda ridstrumpor och ett par ridskor som ser ut som vandringskängor (sådana har jag inte heller sett säljas någonstans) när jag ska börja rida. Är det jag som kommer från en annan planet där sånt används eller är det bara ute nu? Då kommer jag att vara ute när det gäller ridutrustning alltså. :D

För min del spelar det ingen roll om byxorna är tygskodda eller helskodda.
Jag föredrar att rida i jazzbyxor och det går alldeles utmärkt både barbacka och i sadel :)
Men de flesta skulle skrika å säga att det är snorhalt, men enligt mig beror det nog mer på balansen :)

Dock köper jag ändå bara helskodda ridbyxor numera och anledningen till det är att jag rider mycket, minst 1 häst om dagen oftast flera och då går tygskodda sönder för fort.
Helskodda håller betydligt bättre i grenen och är därmed mer ekonomiskt i längden.

Ungefär vilken prisklass ska man satsa på när man köper nya ridbyxor då? jag har sett att det finns från 300 kr och uppåt. är det jättestor skillnad på ett par som kostar 300 kr och ett som kostar 900 kr?

Det beror på hur mycket du rider..

Men ponera att du rider 1-2 ggr/vecka då kan du gott köpa dig ett par ridbyxor för 500kr som är oskodda tror inte att de för 1000kr är så himla mycket bättre nej.

Hittils har de oskodda byxor jag köpt i olika prisklasser och märken gått sönder ungefär lika fort.

De enda byxorna som håller i en evinnerlighet är helskodda från Àstund, Sonnenreiter och Pikeur.

Men om man rider någon gång i veckan är det inte ekonomiskt försvarbart tycker jag att köpa ridbyxor för 2000-4000kr som de kostar + att då får man ju aldrig köpa några nya heller :cool:

Det är ju sant. Jag köper aldrig dyra kläder och använder allt tills det går sönder. då gör jag lika när jag rider. håller mig på lagom nivå!

Hur kommer det sig att det säljs så få gröna ridbyxor? jag hittade inte ett enda par i hööks vårkatalog. Är inte grön en naturlig färg som passar ridning?

Grönt är för mig väldigt mycket 80-90-tal. Som med allt handlar det ju mycket om trender, och senaste åren har det mest handlat om brun, beige, grå och marin.

Jag rider bara i helskott, men det är ju en smaksak. Tycker dock helskott borde vara stadigare för en nybörjare.

jaså är det ute? hör att jag är lite efter då. :D jag har inte hängt med alls eftersom jag är ny när det gäller ridning. och tur att jag inte har några gröna byxor!

är helskodda vs knäskodda byxor också något som kommer och går i trender?

Fast vill du vara inne kanske man ska köra på grönt för nångång kommer ju allt igen.

Trend är det kanske inte när det gäller skoning, men kanske så att det är mest nybörjare som kör oskott och knäskott.

haha. jag känner mig träffad igen då! men det är för att jag har fått mina byxor av vänner och släktingar. och eftersom jag inte har använt dem så mycket än så ser jag ingen anledning att köpa nya än. men det är ju bra att veta vad man ska satsa på när man väl behöver nya.

jag kommer att använda ridstrumpor och ridkängor. är det konstigt? jag ser bara chaps och stövlar överallt.

jag tycker inte att man borde behöva oroa sig över vad man har på sig, så länge man har skoj och lär sig saker! och så länge utrustningen fungerar.

jag rider helst i helskodda men kan lika gärna ta oskodda, rider både med stövlar, skor och chaps eller endast skor antingen med ridstrupor eller vanliga beror lite på vad som är rent=)

så rid med ridstrumpor du=)

Vad man föredrar är en smaksak. Jag gillar inte helskodda utan vill ha knäskodda ridbyxor. Tycker jag blir för låst i helskodda. (Mina helskodda är bra när jag rider barbacka för då slipper jag stickande hår i baken.)

Vad coolt med stickande hår i baken! :laugh: det vill jag också få någon dag (alltså rida barbacka).

Jag är också en sån som inte kan rida i helskodda :o Känner mig helt låst. Dock körde jag alltid med helskodda för några år sedan, tyckte det var bättre då av någon anledning..

Under vår och höst rider jag mest i jeans, men min häst har väldigt stort steg och jag upplever att det är mycket lättare att sitta ner i traven nu under vintern när jag har mina helskodda termoridbyxor. Jeans + läder i sadeln = noll friktion = inget motstånd i sitsen vilket gör det halkigt och studsigt med en häst som har mycket steg. Är du i köpastankar och vill ha nya byxor så skulle jag rekommendera helskodda alla gånger till en nybörjare. Har aldrig ägt ett par knäskodda eller tygskodda ridbyxor, ser inte riktigt meningen med det... I så fall rider jag hellre i tights! Det gör jag oftast på sommaren, eller jeansshorts.

Vad gäller att få mer eller mindre rörelsefrihet med helskott så tror jag att det beror väldigt mycket på typen av skoning också. Jag har ett par ridbyxor (i mellanprisklass, Mountain Horse) som är fruktansvärda att rida i, det är ingen stuns i skoningen utan det känns som att gå runt med en kartongbit mellan benen. De andra paren jag har är underbara i skoningen, mjukt och fint känns det, som att ha ett andra skinn. Det är byxor i både mellanprisklass och låg prisklass (dvs typ MH och Gekås...).

Vad gäller ridstrumpor och skor så är det en modegrej, det är helt enkelt lite ute nu. Bryr du dig inte om sånt så kan du utan problem rida så. Och du, ha absolut långkallingar under ridbyxorna. Jag rider fortfarande i långkallingar + termobyxor. Har precis börjat fundera på att kanske byta ner mig till långkallingar + ridbyxor, men är rädd att frysa.

Typiskt att det ska vara ute just när jag börjar rida. jag köpte all min ridutrustning för flera år sedan. minst fem år sedan. men trodde inte att modet ändrades så mycket.

på vilket sätt är chaps bättre än strumpor?

Liknande trådar

Utrustning Kan tyckas som en konstig fråga, men jag frågar den ändå. Jag är inne på att köpa ett par helskodda ridbyxor. Jag köpte ett par i...
Svar
12
· Visningar
2 012
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996. Jag försöker ofta ägna...
2
Svar
39
· Visningar
6 040
Senast: Lydia
·
Utrustning Är jag ensam om detta problem. Rättare sagt: Är jag vanskapt? :o Jag har inte ägt mer än ett par helskodda ridbyxor i mina dar. Jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 739
Senast: Jenilee
·
C
Utrustning Jag fick öppna ett paket i morse som visade sig innehålla ett par helskodda ridbyxor, precis vad jag önsat och i rätt färg också. Men...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: karatefisken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama