Ridbyxor. Helskodda vs. knäskodda

G

Greening

Jag har två par ridbyxor (trots att jag är nybörjare). Ett par är knäskodda med någon sorts läder. Det andra paret har dubbelt tyg på stjärten och på knäna. Jag kommer nu att börja rida inomhus på ridskola en dag i veckan och tror att dessa två par byxor kommer att ta mig långt.

Vad är fördelarna med helskodda byxor med "läder" och vad är fördelarna med knäskodda? Vilka sorts byxor är bra för att underlätta ridningen som nybörjare?

Och behöver man ha långkalsingar under byxorna om man ska rida inne under februari? Jag vet inte riktigt hur kallt det är inne i ridhus i Stockholm på vintern...

(Jag vet egentligen nästan ingenting om ridning :D så rätta gärna mig om jag använder fel termer eller så. :o )

Sv: Ridbyxor. Helskodda vs. knäskodda

När jag var barn/tonåring ville jag gärna ha hleskott o läder skulle det va. Tygskott var det mest korkade som fanns i mina ögon... MEN nu när jag tvättar själv kommer inget annat på fråga. Jag har inte ridbyxorna för att klistra fast mig i sadeln, det enda jag tittar på när jag nuförtiden köper mina tygskodda ridbyxor är att de inte är sydda i ett superhalkigt syntetmaterial.

Ibland klämmer jag mig i mina gamla helskodda men gillar dem inte alls längre. Tycker det blir fel för mig om jag sitter som fastklistrad :crazy:

ok. jag har ju inte ridit i helskodda "läderbyxor" någon gång utan bara i såna med vanligt tyg på stjärten och jag har aldrig halkat runt i sadeln.

Är helskodda byxor stadigare och svårare att ramla av i? Jag har inte ridit så värst vilt och har aldrig varit på väg att ramla av men hör gärna proffsens (eras) åsikter.

Det är mest en smaksak, jag har både skodda och oskodda och är lite av en periodare men svårare att ramla av med helskodda är de inte. En del upplever nog att skänkeln ligger på plats lättare med skodda ridbyxor, andra att skoningen hindrar från att använda skänkeln/sätet på ett bra sätt.