Sv: Ridbilder på mej och hästen !
ett litet pet ^^
min tanke på de flesta bilderna var att jag skulle vilja peta dig mellan skulderbladen.. Sträck lite mer på dig! Du har ju en snygg häst så va snygg du med
apråpå det där med händer, det den ena handen gör ska den andra väga upp. Innerhanden kan vid en korrigering hamna under ytterhanden, men överlag vid ridning ska dom vara i jämnhöjd (precis som i dressyren
) Precis som innerhanden mkt väl kan komma över ytterhanden vid en annan korrigering - men dom får aldrig fastna i olika höjd som tex vid voltträning
å så skulle jag viljan se mer böjda armbågar - intill kroppen på dig ^^ Som du sitter med armarna på bilderna så ska det vara fullt ös medvetslös, i överigt så ger så raka armar ett mycket minskat spelrum - samt minskar din chans till eftergift. Och så är det även en sökerhetsgrej - Skulle din pålle få för sig att "snatta" tyglarna och du är lite framåtlutad med så pass raka armar så får du en tyngdpunkt som sitter i axlarna = lätt att få av
Så ihop med skuldrorna, upp med blicken, böj armbågarna så kommer du vara precis lika snygg som din häst!
å en liiiten grej till som jag reagerar på - men det kan vara ifrån min tränare som bankade in det i skallen på mig - Mindre fot i stigbygeln! I synnerhet om man rider med mönstrad sula.. skulle hästen mot alla förhoppningar göra något så du antingen måste kasta dig av alt. trillar av så är så mkt fot i stigbygeln dels en "försenings mekanism" dels en hälsofara eftersom det inte är säkert att du kommer ut med fötterna ur stigbyglarna i tid.. kommer ihåg det här väldigt väl för vi hade diskuterat det dagen innan.. jag gick ut med Scar (ett två och ett halvtårigt jättemysigt sto jag jobbade med) började värma upp - och hade hela tiden D's röst i bakhuvudet med Mindre fot i stigbygeln och plötsligt så försvinner hästen under mig. Scar går omkull, snubblandes på sina egna ben och jag får kasta mig av.. hade jag haft mer fot i stigbygeln hade jag fastnat och då hade jag fått henne över mig. Nu satt jag ist på arslet i gruset och såg henne resa sig upp.. Så, viktigt, viktigt!