Hedda_007

Trådstartare
Om man ska göra en ridbana, behöver man ansöka om lov hos kommunen då eller är det bara att börja gräva och sanda på?

Sv: Ridbana

Du lär nog behöva ett bygglov.
Det mesta kräver bygglov, vill du använda en del av en åker till trädgårdstomt så behöver du bygglov, vill du göra en trädgårdskompost så behöver du i de flesta fall ett bygglov, ska du gjuta gödselplatta så behöver du för det mesta ett bygglov...
Jag tycker att du ska ringa och fråga din kommun för jag tror att det kan skilja lite kommuner emellan.

Hola,

Det beror på vad för slags mark det är. Är det en liten villatomt så får man inte förändra för mycket utan tillstånd, tex ta ner alla träd, höja eller sänka nivån på marken etc.

Har du en jordbruksfastighet så är det bara att bygga på så länge det är byggnader som behövs för bruka fastigheten.

Flyttar själv mitt staket ut på åkern en bit för att utöka trädgården. Drar dräneringar, påbörjar stall- och gödselplatta. Till detta behövs inte bygglov.

mvh Eva

Jag tänkte använda en del av hagmarken. Till saken hör att vår mark ligger på vattenskyddat område. Men att jag gör en paddock är ju inget som stör naturen. Men jag ska nog ringa och kolla för säkerhets skull.

Hola,

Att lägga på grus för en ridbana torde inte kräva något tillstånd i ert fall. Dock är det lite speciellt vad gäller gråvatten, avlopp, gödsel, plattor etc.

Hoppas det blir en bra ridbana!

mvh Eva

Menar du strandskydd eller skyddad reservvattentäkt? Du måste kolla med kommunen oavsett. Strandskydd handlar om tillgänglighet för allmänheten samt att skydda biotoper. Reservattentäkt får det ju inte vara för bra dränering som gör att vattnet för fort kommer ner till själva täkten och riskerar att förorena den. Prata med miljö och hälsa och bygglov så får du hjälp med detta. Om de inte anser att det är en lämplig plats kanske det finns någon annanstans på din fastighet som de kan godkänna istället.

Hola,

Det beror på vad för slags mark det är. Är det en liten villatomt så får man inte förändra för mycket utan tillstånd, tex ta ner alla träd, höja eller sänka nivån på marken etc.

Har du en jordbruksfastighet så är det bara att bygga på så länge det är byggnader som behövs för bruka fastigheten.

Flyttar själv mitt staket ut på åkern en bit för att utöka trädgården. Drar dräneringar, påbörjar stall- och gödselplatta. Till detta behövs inte bygglov.

mvh Eva

:eek:Snacka om att du har snäll kommun... jag byggde ut staketet en bit från trädgårdstomten till åkern och kommunen gillade inte det alls, så det var bara att ansöka om bygglov eller flytta tillbaka staketet påstod dom:(

:eek:Snacka om att du har snäll kommun... jag byggde ut staketet en bit från trädgårdstomten till åkern och kommunen gillade inte det alls, så det var bara att ansöka om bygglov eller flytta tillbaka staketet påstod dom:(

Det låter jättemärkligt.
Vad är det för typ av staket? Hur högt? Vissa staket behöver man faktiskt bygglov för.

mvh Eva

Det låter jättemärkligt.
Vad är det för typ av staket? Hur högt? Vissa staket behöver man faktiskt bygglov för.

mvh Eva

Det är ett vanligt trästaket, sånt som man ser utanför var och varannan gård här, är väl 1,20 högt ungefär och målat i falurött...
Vet inte hur jag ska förklara på ett bra sätt hur det ser ut men det är plank fastspikat på två slanor...

Hola,
Är det ett plank kräver det i allmänhet bygglov.

Är det ett staket vilket går att se igenom så (tror genomsläppligheten måste vara minst 40%) brukar de flesta kommuner tillåta att de är upp till 120 cm utan bygglov.

mvh Eva

Hola,
Är det ett plank kräver det i allmänhet bygglov.

Är det ett staket vilket går att se igenom så (tror genomsläppligheten måste vara minst 40%) brukar de flesta kommuner tillåta att de är upp till 120 cm utan bygglov.

mvh Eva

Ah då vet jag nog vad felet är, det är bara ca 2 cm mellan planken som är ca 10 cm breda...

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama