Ridbana som frusit..

a1agnlju

Trådstartare
Nu har då kylan kommit och ridvolten har frusit i "oharvat läge". Knögligt och hårt med härliga frusna vattenpölar på sina håll (har nämnt den dåliga dräneringen i annan tråd). Hur ska jag få till det så att volten blir ridbar i vinter? Vill särskilt ha tips från er i norr som säkert har det här problemet oftare och under längre tid? Salt, försöka harva trots fruset, vad?

Sv: Ridbana som frusit..

Vi har när det varit liknade här först hält ut havssalt och låtit det vara ett tag och sedan harvat. Brukar bli bra för havssaltet är inte så skarp som de konstgjorda salterna och inte heller så farligt för djur och miljö.

Var köper jag det i större mängd? Lantmännen? Förpackningar från ICA verkar så jobbigt :D

Vi har alltid haft det som först var Lantmännen sedan blev Granngården och nu är en lokal byggfirma.
Finns i 25 kilos säckar och håller livsmedelskvalitet så det är inte farligt om någon skull äta av det heller. Tror att det används i vissa reningsfilter och/eller anläggningar.

finns 15 kilos säckar på jula också. :)

viktigt att alltid använda vanligt nacl, ej vägsalt.

Tack för bra tips!
Detta var en tråd som jag kunnat skriva själv, jag "hann" inte heller sladda ridbanan innan det frös till här... knöligt är bara förnamnet, jag har sluppit vattenpölar dock sen jag grus-toppade banan i sommras - alltid något ;)
OM det inte skulle fungera med saltet hur har ni gjort då? Är det bara att hoppas på en ordentlig snövinter?

eller vänta lite, jag vet ine vart du bor men det lär nog bli milt igen, jag tror ju inte att vintern är här för att stanna redan.

Ska testa havs salt jag med!!! Men behöver man inte sköja bort saltet från hästbenen sen eller räcker det med vanlig borstning:confused:

Det blir inte annorlunda än att ta hästen till stranden, märks i princip inte när det har smält ner.

Om ridbanan verkligen är "bottenfrusen" i oharvat läge så är det överhängande risk för att den får förbli så till dess att det har varit någon vecka med plusgrader...

Det du kan försöka med är att sprida 0,5-1,0 ton med salt jämnt över banan (MgCl2 eller CaCl2 är effektivare än än Nacl då dessa har större påverkan på vattnets kolligativa egenskaper jämfört med havssalt/bordsalt/Nacl, dessa salter är inte onaturliga och konstgjorda :confused:... ett mineral är detsamma oavsett hur det är tillverkat !) och sedan harva ordentligt med en rejäl jordbruksharv - inga små fjolliga "ridbaneharvar" till 4-hjuling utan en riktig harv ska det vara.

Då får jag vänta på plus grader och sedan sprida ut salt? Det är snö på ganska knölig och frusen sandbana.

Det vi brukar göra är att sladda innan det fryser och stänga av ridplan. Och hoppas på mycket snö. I år hann vi inte sladda. Men det blir väl plusgrader igen.

Stensalt är billigare än havssalt och är så ofarligt som salt kan vara.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 962
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka