RIDBANA; Rubberground+"fibersand"

M

Maddie

Jag behöver lite tips och råd!

Funderar på att lägga en ridbana nu till sommaren och vill ha ett bra underlag! Sitter och tittar runt och hittade hemsidan http://www.equi-pro.se/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=2 och blev hemskt intresserad av underlaget "Premium White Pro Fiber" ovanpå rubberground. Detta kommer dock att kosta långt över 100 tusen kronor och det är nog lite väl mycket pengar för mig som privatperson(ridbanans mått kommer att bli 20x50m).

Så kommer vi till frågan; är det någon som lagt en ridbana med dessa material? några tips på att göra en ridbana med samma kvalitet(iaf närliggande kvalitet..) för en mindre peng!? :confused: gärna kring max 100 tusen. Jag tävlar i hoppning upp till 130 nivå med 2 st hästar och en tredje är på gång. måste ha en ridbana som är skonsam mot leder och ligament! Jag bor i sydliga norrland vid kusten, vi får ganska tidig frost och vinter och rätt så sen vår. Ridbanan ska kunna stå emot frost till en viss del.

Någon som har erfarenheter och kunskap om ridbaneunderlag som kan dela med sig utav det? berätta om priser, slutresultat, hur ni gick till väga och val utav material...

Tack på förhand! :)

Madelen

Sv: RIDBANA; Rubberground+"fibersand"

Jag tycker du ska använda material som är förnyelsebara. Varför vara en miljöbov och använda gummi gjort av ej förnybar olja för att lägga i naturen ?

Att man använder gummibotten i en ishall eller liknande som är mycket proffesionell och man kan återvinna , det kan jag förstå, men varför använda naturen som skräphög för gamla hjul ? okej miljötestad.... fint en plastpåse förstör inte havet men den finns där för alltid...

---- nedan från webbsidan .....

Rubberground består av nerklippta gummibitar som läggs i botten av ridbanan. Detta ger ridbanan en inställbar svikt som aldrig försvinner.
Fördelar:

• Ger inställbar svikt ”från botten” som aldrig försvinner! Detta gör att du kan ha ett mycket fast toppskikt
• Termofunktion vid kyla, minskar risk för frusen ridbana
• Minskning av ben/ledrelaterade skador på hästen tex. hov & kotledsinfl.
• Används istället för kapillärsten i botten av ridbanan.
• Fördyrar ej konstruktionen.
• Miljötestat på Luleå Tekniska universitet
• Fungerar för alla kategorier av ridsport!

KL

Håller med om att gummi är miljövidrigt. Trots det så måste jag erkänna att jag verkligen älskar paddocken där jag är inhyrd. Bästa någonsin. Den är av gummiflis blandad med fint grus och gudomligt skön att rida på. Tar lång tid att bli frusen, är aldrig slaskig eller lerig trotts att den är rätt gammal och säkert inte vidare dränerad längre. Ogräset trivs inge vidare i blandningen och den kräver nästan noll i underhåll. Underlaget är mycket behagligt att rida på och det blir inga djupa spår längs kanterna som det lätt blir i gruspaddockar.

men varför använda naturen som skräphög för gamla hjul ? okej miljötestad.... fint en plastpåse förstör inte havet men den finns där för alltid...

Men oavsett så hamnar däcken någonstanns eller hur? Och varför då inte i en paddock? Tanken är väl att den ska ligga i en herrans massa år? Ångrar man sig så får man väl gräva bort den. Sälja matrialet eller skicka det till en soptipp där resten av däcken redan ligger.

Även om gummi inte är naturligt och miljövidrigt så är däcken redan tillverkade och då kan de lika gärna komma till användning isället för att ligga på en tipp och skräpa.

Men visst ser det lite trevligare ut med en välkrattad fin gruspaddock.

Jodå, jag är med på att det inte är så bra. MEN jag har ju inte råd med det heller så det är ju enkelt! har någon nått bra allternativ till gummit som kan ge samma svikt och komfort för hästen? Jag har inte startat den här tråden för att bli uthängd som någon miljöbov :P

Gummit lär ju inte synas då det ligger under det övre lagret sandlagret... så rent estetiskt kommer det nog inte att bli något problem. Kollade på ottomattan också=j*vligt dyr.. = inget allternativ

Någon som har tips på bra material att lägga i banan för att få en bra stötdämpning? kanske hur man ska varva olika sandtyper eller något? är ju inte så insatt

KL

Håller med om att gummi är miljövidrigt. Trots det så måste jag erkänna att jag verkligen älskar paddocken där jag är inhyrd. Bästa någonsin. Den är av gummiflis blandad med fint grus och gudomligt skön att rida på. Tar lång tid att bli frusen, är aldrig slaskig eller lerig trotts att den är rätt gammal och säkert inte vidare dränerad längre. Ogräset trivs inge vidare i blandningen och den kräver nästan noll i underhåll. Underlaget är mycket behagligt att rida på och det blir inga djupa spår längs kanterna som det lätt blir i gruspaddockar.

ja, det är min erfarenhet av det där underlaget också! men närmsta ridbana med det underlaget ligger 25 mil bort. skulle vara roligt att kunna ge sina hästar det bästa, men det är ju så dyrt!

Jag har fått tips om att lägga träflis under ridbanan, eftersom det ligger så djupt murknar det väldigt långsamt, det bli typ konserverat. Blir nog att jag gör så iaf :)

till: RebeccaJoli

hur lägger man upp det? tar du träflis mellan stenmjölet och bärgrunden? Hur tänker du göra med ytlagret på din ridbana o så, blir det som att ha gummi i botten med flisen? några bra tips som du hört om? :)

Jag har fått tips om att lägga träflis under ridbanan, eftersom det ligger så djupt murknar det väldigt långsamt, det bli typ konserverat. Blir nog att jag gör så iaf :)

Kan det verkligen bli bra ? Eller du menar att hårdgöra med makadam ovanpå fliset ? Problemet med träflis är ju att det blir halt och att det gärna ger för mkt rörlighet då det är svårt att få det att binda samman, det är ju anledningen till att man gick ifrån träflis banor som var poppis för en del år sedan. Även om man lägger fliset under överlagret så borde effekten bli att överlagret glider undan på flislagret. Sen får du ju räkna med att behöva gräva ur hela banan helt igen när träfliset förvandlats till jord för då lär banan var helkass.
Har som sagt svårt att tro att det skulle kunna funka

Svar till alla:

Man lägger alltså träflisen underst, när man kört bort matgjorden lägger man alltså träflis, flisen konserveras p g a att ingen luft kommer till och den kommer att bestå i många år. Ett lager på ca 20 – 30 cm rekommenderas. Därefter lägger man bärlagret, sedan markduken, och därefter ytskicktet.

Hoppas alla förstår vad jag menar.

vad gäller ytskicktet är jag svag för fiberflisen, vet ingen riktigt bra ersättning till det, jag letar med ljus och lykta, så jag ser fram emot att följa den här tråden :)

Senast ändrad:

jag vet inte vad gummit kostar men att täcka en bana med ottomattor kostar flera hundra tusen. Gummiblandningar ligger nog inte så jätte långt bort! :(

flis i botten kan kanske vara en ide. men vad är det som blir bättre? blir det bättre svikt i hela banan liksom?

Som jag förstår det ska det bli det, svikt i hela banan alltså, jag har bara fått tips av en som jobbar med att bygga ridbanor så helt införstådd är jag inte :p Tydligen sak träflis som ligger så djupt ner motsvara gummiflis enligt honom :p

Prisexempel på Rubberground för 1 200 m2 (20x60m):

90 ton = 144 000 kr plus moms

*kl*
Träflis kan vara ett bra alternativ. Funderade själv på det ett tag men det skulle kosta ganska mycket det också så vi tog inget av det till slut.

Vi bygger inte utebana utan ridhus så det går kanske inte att riktigt jämföra rakt av men ändå. Vi hoppade helt enkelt över "bottensvikten" och hoppas på att sand+fiber ska ge en bra svikt i sig. Det är alltså:

* bärlager
* fiberduk
* stenmjöl
* sand+fiber

Bilder från bygget finns här:

http://www.welshcob.se/ridhus.htm

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama