Ridbana i sand, tips

Klintehus

Trådstartare
Hej!

Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är mycket bra generellt. Vi har dock planat och schaktat bort en del för att få den plan.

Bananr oftast bra men bitvis rätt tung dvs mjuk. När det är blött är den givetvis mycket bättre.

Vad kan man göra för insatser för att göra den mer fast. Vi har fått ungefär 100 olika åsikter om vad som ska göras men kostnader upp till ett par hundra tusen.

Tips mottages gärna!
 

Bifogade filer

  • 20240809_204327.jpg
    20240809_204327.jpg
    320,5 KB · Visningar: 98
Hej!

Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är mycket bra generellt. Vi har dock planat och schaktat bort en del för att få den plan.

Bananr oftast bra men bitvis rätt tung dvs mjuk. När det är blött är den givetvis mycket bättre.

Vad kan man göra för insatser för att göra den mer fast. Vi har fått ungefär 100 olika åsikter om vad som ska göras men kostnader upp till ett par hundra tusen.

Tips mottages gärna!
Detta är min lekman kunskap så du får ta det för vad det är. Jag har fått lära mig att natursten är rund dvs gör underlaget djupt. Grus däremot är krossad sten med vassa kanter som griper tag i varandra och låser sig, varpå underlaget istället packas och blir stumt. Det bästa är då en blandning av dem vilket då i ditt fall skulle vara att lägga på grus för att göra underlaget mer stabilt.
 
Hej!

Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är mycket bra generellt. Vi har dock planat och schaktat bort en del för att få den plan.

Bananr oftast bra men bitvis rätt tung dvs mjuk. När det är blött är den givetvis mycket bättre.

Vad kan man göra för insatser för att göra den mer fast. Vi har fått ungefär 100 olika åsikter om vad som ska göras men kostnader upp till ett par hundra tusen.

Tips mottages gärna!
Blanda i lite stenmjöl är vad vi har läst oss till på anlagda banor.
Är inte helt säker på att dt kan appliceras rakt av eftersom du inte har samma uppbyggnad som anlagd bana.
Men ha i med försiktighet om du ska ha det så du inte får det omvända problemet för det kan ta ett tag innan det blir fast.
 
Gissar att det finns en risk att det stenmjöl som blandas i försvinner ner i marken så småningom?
 
Jag har haft en ren sandbana med liknande egenskaper. Rejält med salt binder fukt och gör att den håller ihop bättre. Att sladda den ofta/dagligen hjälper också. Finns möjlighet att vattna är det också en bra grej, men de två första åtgärderna gör stor skillnad. Jag hade ute en underlagsexpert som avrådde från att ändra underlagets sammansättning och förordade noggrann och rätt skötsel istället. Vi fick ofta beröm för att underlaget var så bra.
 
Gissar att det finns en risk att det stenmjöl som blandas i försvinner ner i marken så småningom?
Möjligt, men det gör kanske det mesta man blandar i.
Det saknas ju bärlager (heter det väl) och kommer väl bero hur tjockt och löst sandlager det faktiskt är.
Nu verkar är ju i alla fall inte sanden så lös att inte hästarna sjunker alldeles för djupt så lite verkar den bära naturligt.
Har inga ingående kunskaper i ämnet men jag tror inte i alla fall inte att blanda i grus/kross är en bättre lösning.

Det är sant som @warg skriver att saltning gör natursanden (i min anlagda rundcorall med topplager av just det) lite fastare ett tag. Men även salt försvinner ju tyvärr ned i marken det också. I vilken hastighet beror på hur mycket nederbörd som faller och hur mycket och ofta man vattnar.
Det blir alltså lite olika hur ofta salt behöver fyllas på.
Jag föredrar jag kalciumklorid. Vattnar rikligt innan applicering, sprider saltet och sladdar efteråt.

@Klintehus Du kanske kan höra med något av de företagen som marknadsför grus och sten om de vet och kan förklara vad deras produkter har för egenskaper?
Man behöver ju inte köpa på en gång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 184
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
1 897
Senast: bapro
·
S
Anläggning Jag vet att det finns gamla trådar om detta och jag lovar att jag läst igenom dom (och googlat) men känner mig ändå väldigt vilse...
Svar
4
· Visningar
1 979
Senast: ElCamino
·
N
Hästmänniskan Jag håller just nu på att anlägga en dressyrbana men jag blir ej klok på vad för underlag jag ska beställa:confused:. Måste bestämma...
Svar
5
· Visningar
1 210
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp