Rida varje steg vs. göra hästen döv för hjälperna

G

geggal

Jag är ingen speciellt erfaren ryttare, för tillfället tragglar jag på med instruktören för att få hästen i form och arbeta på rätt sätt. Dessa lektioner har fått mig medveten om att man behöver rida VARJE steg, det händer ingenting om man bara åker med.
Om man exempelvis rider runt på volten så låter ridläraren ungefär såhär: "Mer innerskänkel, innerskänkel...! Tappa inte baken - mer ytterskänkel! Led, led, led i innern, nu böjer han sig inte tillräckligt! Halvhalt halvhalt på yttertygeln!! Innerskänkel!!!"
Men då dyker en tanke upp - om man håller på och påverkar hästen med hjälperna på detta vis hela tiden - blir den inte tillslut döv för hjälperna...? Eller? :confused:
Eller är det okej om man hela tiden håller sig till så mjuka hjälper som möjligt...? Är det bara "sparkar och ryck" som dövar hästen...?
Jag förstår ju att målet är att rida med så fina och små hjälper som möjligt - men innan man kommer dit då? Det känns som om hjälperna inte kan bli riktigt små förrän hästen redan jobbar på rätt sätt, och vägen dit verkar vara ganska arbetsam och svettig :grin:

Det här kanske blev lite rörigt, men det jag undrar över är väl kanske i förenklade ordalag detta: Blir inte hästen "hjälp-döv" när man "rider varje steg"?

Sv: Rida varje steg vs. göra hästen döv för hjälperna

jag brukar säga till mina elever att det inte är så viktigt att hästen går i form (dvs jag lär inte ut hur man "gör").
Det viktigaste är att grunderna fungerar, har du en häst som kan göra en halt och en häst som du kan få fram, så har du allt du behöver för att få den att gå i form. Det som gäller är att växlingarna däremellan blir tillräckligt snabba, då måste hästen sätta under sig och vinkla bakbenen.
Kanske lite luddigt men,
ang hjälper så är ju målet att rida med så små hjälper som möjligt, dvs målet är att hästen bromsar för magmuskel och ökar med ett litet gung i sadeln och det är alltid det man eftersträvar.
När mina elever är såpass duktiga att de kan detta, då trampar hästen under sig. Så finns nästa steg för att "få huvudet på plats", man kan göra ett understödjande tygeltag som man har kvar tills hästen har lättat efter, då får den belöningen att man går tillbaka till vanligt.

Kanske lite luddigt, svårt att skriva ner...

Du ger en hjälp tills den går igenom. När den gör det så slutar du inverka tills det behövs igen. Då blir hästen inte döv för hjälperna. Du driver igenom så snabbt du kan så du kommer till eftergift och lugn. Då förstår hästen att det är där den ska gå. Den vill vara där det är lugnt. Och ger du den lugn då den är rätt kommer den döka sig dit mer och mer allt efter den förstår och orkar.
Då kommer du till slut till ridning då du bara behöver göra små små hjälper.
Man ger så kraftig hjälp som behövs innan.
Att rida i varje steg handlar inte om att skänkla, förhålla, böja etc bara för att. Det handlar om att känna i varje steg vad som behövs och göra det. Det kräver en viss snabbhet och känsla. Och det kan ta tid att träna upp.

När ridläraren ropar sådär så kan jag förstå att du blir förvirrad. Det kan säkert leda till att du både blir spänd o trött, hästen fattar inte vad den ska göra och det känns som att det bara blir kaos där uppe på hästryggen.

Kan det vara så att om du lägger till en innerskänkel att du kanske tappar tex stödet på yttertygeln samtidigt och därför måste ridläraren påpeka det? Så kan det ofta vara om man känner att man har för mycket att tänka på.

En häst kommer i en bra form när den har framåtbjudning och tar stöd. Se till att framåtbjudningen funkar innan du ens kommer till att tänka på formen. Utan framåtbjudning får du om du kämpar en "oärlig form" där hästen bara kröker på nacken men trampar inte under sig och lyfter inte ryggen.
Det är inte meningen att du ska behöva skänkla i varje steg, lyssnar inte hästen framåt, väck upp den! Kanske den behöver öka traven en långsida då och då. Kanske du behöver visa vem som bestämmer tempot och lägga till ett litet spö? Finns massa sätt att få framåtbjudning. Tempoväxlingar är bra också.

Aja, det finns massor man kan säga, men lycka till iallafall =)

Det här är ett exempel på vad jag brukar kalla för “rida, gissa, spring-pedagogik”. Läraren springer efter och skriker vad ryttaren borde ha gjort ett och ett halvt varv tidigare, samtidigt som ryttaren för försöker rida, gissa vad tränaren menar och lära sig något samtidigt. Har aldrig fungerat och kommer aldrig göra det...

När läraren pepprar dig med alla dessa instruktioner blir du själv också “döv”. Du blir döv för hästens signaler (ridning är - eller ska i vart fall vara - tvåvägskommunikation) och du kan inte “höra” din egen känsla (det är den som ska vägleda dig och på sikt hjälpa dig att själv veta vad du ska göra och när). Samtidigt får du en falsk känsla av att du väldigt mycket behöver den här “tränaren” - eftersom du tydligen inte gör någonting rätt i en enda sekund du sitter på hästen. Du blir i bästa fall en robot med den här sortens hjälp - men ingen bättre ryttare. Samma är det med hästen. Den hinner aldrig förstå innebörden av alla hjälper som du, på instruktörens order, bombarderar den med - och risken är stor att den slutar lyssna och tappar sin samarbetsvilja. Det enda den lär sig är att ridning är ett obehag man får stå ut med.

Blir du själv klok på instruktörens instruktioner? Förstår du varför du ska ge mer innerskänkel i samma ögonblick instruktören börjar hojta om det? Om du gör allt som instruktören säger, uppnår du och hästen perfektion då, eller börjar instruktören istället skrika om något annat som omedelbart måste åtgärdas och ändras på?

Du skriver att du inte är en speciellt erfaren ryttare - men du är i vart fall en rätt smart ryttare som redan listat ut vilken fälla du är på väg att gå i om du fortsätter i samma riktning! :idea: Mitt råd är att du investerar i en tränare som är värd pengarna! Ord och inga visor!:p

hade jag suttit så på min häst med idel tygel och skänkel så hade han vart ett nervöst vrak...

Hur hjälper du dina elever att få tillräckligt snabba växlingar...?
Vad är ett understödjande tygeltag?
Precis som du säger så faller säkert formen på plats när grunderna fungerar till 100 %. Kan det vara att motivationen hos elever brister när man aldrig får känna hur det känns när en häst arbetar rätt, och att det är därför som många ridlärare stressar fram...?

När ridläraren ropar sådär så kan jag förstå att du blir förvirrad. Det kan säkert leda till att du både blir spänd o trött, hästen fattar inte vad den ska göra och det känns som att det bara blir kaos där uppe på hästryggen.

Kan det vara så att om du lägger till en innerskänkel att du kanske tappar tex stödet på yttertygeln samtidigt och därför måste ridläraren påpeka det? Så kan det ofta vara om man känner att man har för mycket att tänka på.

En häst kommer i en bra form när den har framåtbjudning och tar stöd. Se till att framåtbjudningen funkar innan du ens kommer till att tänka på formen. Utan framåtbjudning får du om du kämpar en "oärlig form" där hästen bara kröker på nacken men trampar inte under sig och lyfter inte ryggen.
Det är inte meningen att du ska behöva skänkla i varje steg, lyssnar inte hästen framåt, väck upp den! Kanske den behöver öka traven en långsida då och då. Kanske du behöver visa vem som bestämmer tempot och lägga till ett litet spö? Finns massa sätt att få framåtbjudning. Tempoväxlingar är bra också.

Aja, det finns massor man kan säga, men lycka till iallafall =)

Jovisst, jag tror absolut att ridläraren påpekar de olika hjälperna just för att jag ibland tappar dem. När det blir mycket att tänka på är det lätt att man glömmer något, i alla fall på den nivån som jag befinner mig på. :)

Haha, det begreppet har jag aldrig hört förut :) Men det låter vettigt det du skriver...

Kan det inte vara så att jag behöver lärarens alla kommentarer för att lära mig känna efter själv vad som behövs..?
De allra flesta gånger så tror jag faktiskt att kommentarerna hjälper mig på vägen och att jag får förståelse för varför jag skulle göra det hon sa.
Jag får fundera mer över det nästa gång jag rider och så får vi se om jag följer ditt råd och byter instruktör :)

Kan det vara så att din häst tar dina hjälper bättre? Att du inte behöver göra så mycket för att det ska bli rätt...?

Jag tycker att du ska läsa lite böcker för att få lite djupare förståelse än den som din ridlärare verkar förmedla (som ett komplement). Jag rekomenderar starkt boken Ridlära av Wilhelm Munsler (tyskt u) (en liten reservation för stavningen)

Snabba växlingar kommer genom att man aldrig har hästen i samma tempo, dvs öka tre steg minska 5, gör en avsakning och en ingångsättning.
De måste alltså vara snabba, en hel kortsida i samma tempo är för lång sträcka.
Ett understöjnade tygeltag är ett tygeltag som tas snett ner mot knäet (absolut inte bakåt-då blir den bromsande), där hålls den sedan kavr tillsammans med inverkan av innerskänkel (det är enda gången i min värld som man användet tygel och skänkel samtidigt), denna hålls kvar tills man får en eftergift av hästen. Då lättar man, om huvudet åker tillbaka igen så får man börja om (då har hästen inte rundat sig för din innerskänkel).
Men detta kan bara användas när man har ett bra tempo (och en vaken häst), när vägarna sitter helt korrekt (tex på en volt), och hästen är allmänt lydig. Den är bara till för att fixa till det sista på huvudet (eftersom hästen redan går i en någorluunda bra form när de tidigare målen har nåtts).

skönt att höra någon som inte lägger så stor vikt vid huvudet, det kommer när benen är på plats.

Det känns lite som att din tränare borde ta steg tillbaka och göra en enklare övning som tränaren noga förklarat hjälpgivningen för innan. Samt avbryta övningen ett par gånger och förklarat vad du göra rätt och vad du missar och framförallt, frågat dig hur det känns och vad du själv tror du gör.

Ett sådant babbel som du beskrev kan jag känna inom mig ibland när jag rider en häst som slingrar sig undan hjälperna som en orm. Att jag behöver påminna mig själv om tusen hjälper hela tiden. Om jag bara tar ett djupt andetag och fokuserar på min sits och min stabilitet så trasslas babblet helt plötsligt ut till en specifik hjälp som jag märker att hästen inte tar. Resten bara kom av att hästen inte tog just den enda hjälpen. Och allt faller på plats, om man lyckas korrigera det utan att tappa hela sin sits och ridning såklart ;)

Mao, allt det där som tränaren säger behöver du säkert göra om du skulle få ordning på hästen. Men den där ytterskänkeln innebär nog inte en spark i sidan utan kanske bara att du stöttar yttersidan lite, du behöver kanske inte ens lägga skänkeln intill. Osv.

Många saker min tränare säger "gör" jag inte. Ändå får jag positiv kritik nästa sekund för att det rättat till sig. Ber hon mig forma innersidan kan jag lätta på innertygeln utan att göra ngt alls mer. Av den anledningen att när hon gör mig uppmärksam på att innersidan bör formas mer så märker jag att jag sitter och spänner mig axlen/handen what ever, vilket gör att min häst låser sig.

Precis som att hon kan be mig använda ytterskänkeln men jag märker att jag tappat känslan i ytterhanden och istället korrigerar det och får samma resultat.

Alla de andra sakerna som man faktiskt gör under tiden kommer ju av känsla man får av alla år man ridit, det går på automatik. Men för att du ska få den där automatiken så måste du lära dig känna en sak i taget. Alltså behöver din tränare nog renodla övningarna lite mer och låta dig hinna känna efter en sak i taget.

Lösningen heter alltså mer kommunikation med tränaren, stillastående. Lycka till :)

Tack för tipset!

Kan inte du bli min tränare :love: :D

ALDRIG :eek: Jag är helt kass på sådant :p Men mina tränare är :love:

Men min allra bästa tränare är min unghäst, han är en spegel av mina brister och förtjänster. Gör jag rätt gör han rätt, gör jag fel så går det mindre bra :p Och han är en himla bra läromästare :love:

Fast såklart har alla de ponnyer som passerat under mitt tidigare ridliv lärt mig en massa, i kombination med väldigt utvecklande tränare som lär en tänka istället för att ta till kraft och fler hjälper. En stor :bow: till dem allihop!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 816
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka