Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HELT off topic, men .... Jag hoppas kunna skaffa ett boende på Mallorca... För vinterboende! Jag vet att det blir kallt där med om vintern, men jag inbillar mig att det ändå är en trevligare vinter än den i Skåne och jag vill inte ha nån sommarvärme! Alternativet är ett vinterhus i Norrland igen, det är bara Skånevintern som gör mig så eländig.... FÖRLÅT TS för knapplånet!!Jag bor på Mallorca och rider på ett väldigt fint stall som har både lektioner och turridningar.
Jag har också tyvärr ridit en gång på ett riktigt hemskt turridningsstall här. Där sadlades och tränsades alla hästarna på morgonen och bands sedan upp på en lång rad. Under dagen hade de fyra olika ridturer och de hästarna som inte var med på turen fick stå uppbundna och vänta flera timmar på nästa tur. Alla hästarna var också inspända med ett rep under ridturen. När jag frågade varför fick jag svaret att många nybörjare rycker för kraftigt i tyglarna och då lyfter hästen huvudet för högt, därför behövdes inspänningen. Jag bad att få ta bort inspänningen på min häst men det fick jag inte. Det var första och sista gången jag satte min fot på det stället och det känns hemskt att jag gjorde det ens en gång.
Var på Mallorca ska du bo? Här finns massor med stall men jag vet inte om det är tillåtet att skriva ut namnet på dem här..?
Har ridit på två olika ställen utomlands och nu har jag lärt mig att jag gör bäst i att låta bli. Hästarna i båda stallen stod inne dygnet runt, hagar fanns inte. Sadlade och tränsade med ordentligt skarpa bett (skarpaste typen av stångbett) och illaliggande morgon till kväll och samtliga hästar stod och vävde eller boxvandrade. Helt utmärglade och med rinnande ögon och med skav på diverse ställen. Nä usch och fy..
Nej det påstod jag väl aldrig? Jag snackar turridningställen för turister. En nära bekant med stor hästerfarenhet har bott i väldigt många olika länder och enligt henne bör man passa sig för just anläggningar som enbart är till för inkomster vilket dem flesta turridningsstall utomlands som är riktade till turister är. Varken jag eller hon säger att alla stall utomlands behandlar djuren illa men av våran erfarenhet är det åtminstone en hel del anläggningar (som hyr ut åt turister eller ordnar ridturer för turister) med dålig hästhållning, & sånt är svårt att som turist veta innan man bokar en ridtur eftersom den större majoriteten av alla turister som recenserar stället inte är hästmänniskor och därför inte lägger märket till hur hästarna har det. Så ett ställe med högsta betyg behöver inte betyda bra hästhållning. Nu gick jag lite utanför ämnet men bara för att förtydliga vad jag menar.Så efter att ha ridit på två ställen utomlands tror du alltså att alla ställen utanför Sverige har dålig hästhållning?
Gran Canaria & Grekland är mina två turer ifrån. Jag kan långt ifrån alla länder min bekanta bott och ridit i men Bulgarien, Ecuador, Thailand, Turkiet och arabemiraten är länderna jag kommer på nu.Du skulle kanske definiera vad du menar med "utlandet".