Rida utan träns

Polly_Mulle

Trådstartare
I helgen red jag träning, gick ganska bra, men jag fick lite kritik för att jag inte tar mig tid att känna och analysera vad som händer och vad/varför jag gör som jag gör (tygeltag o liknande) så det var ju bara att ta sig i kragen och börja känna.
Jag släpade med mig hästen upp till paddocken utrustad med ett grimskaft om halsen och en pergrimma med långt snöre. Började skritta med grimman och provade att starta och stoppa lite, det funkade ganska bra så jag knäpptre upp grimman och kastade ut den utanför paddocken... Nu jävlar ska här analyseras och kännas utan att jag kan fuska!
Det gick ganska bra, tog en stund innan jag lyckades få den stackars hästen att förstå när jag ville svänga :D men sedan flöt det på lite bättre. Helt plötsligt så var jag tvungen att tänka igenom hur jag brukar göra för att få det att funka och det hände att jag fick skänkelvikningar istället för volter men sedan gjorde vi volter, halvt igenom, serpentiner, skänkelvikningar och bakdelsvändningar och det kändes jättehäftigt när jag på volt lyckades växla mellan inåtställd och utåtställd när jag ville. När vi kunde rygga och göra tempoväxlingar och trava ett par steg och skritta ett par steg. Innan har jag bara ridit till och från hagen utan grimma/träns men det här var intressant, utvecklande och inspirerande på samma gång, jag ska helt klart fortsätta träna på detta, jag tror att det kommer hjälpa mig att bli en bättre ryttare. Och framför allt, jag tror att det kommer ge mig en häst som lyssnar på mig ännu bättre.
Vet att fler rider utan träns, vad känner ni för positiva effekter av det hela?

Sv: Rida utan träns

Jag har bara ridit ut en gång i skogen utan sadel eller träns och det gick bra :D Kom runt i de gångarter jag ville, det var riktigt skoj att dundra fram i galopp utan nåt mer än ett rep runt halsen. Dock vet jag inte om jag törs göra om det hehhe... hästen lär sig fort ;)

Jag är så suuugen på att göra som du!!! Men jag vågar inte göra det i skogen, och paddock /sommarhagar , alla "säkra" inhägnade ytor är ju fulla med alldeles för djup snö för att rida i!!! Jag får snällt vänta på våren helt enkelt... :(

Jag rider i djupsnön i paddocken, om man skrittar runt en stund så trampas snön ner så att det blir mer lättridet!
Det svåra var att försöka inse hur man gör när man har tyglar, lägga vikten likadant och faktiskt få till det. Men att göra en bakdelsvändning och skänkelvikningar var en utmaning, men jag ska helt klart träna vidare på det här. Helt plötsligt kändes det mer som tvåvägskommunikation istället för envägs...

Kolla in den här mannens hemsida.
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/
Man kan knappt tro att det är sant!

Kul att din häst är så lydig med bara rep. :)
Tror också det är jättebra för ryttaren att fundera varför man gör som man gör. Många hjälper man gör är egentligen totalt onödiga, bara en korrektion på en tidigare. Det är bättre och "enklare" att göra rätt från början, bara ha en hjälp.

För några år sedan provade jag rida min häst utan att använda tyglarna, men jag hade ändå träns på. Det funkade jättebra till en början, hon gick ställd och böjd i trav på en volt. Men jag upptäckte att jag brukade/brukar korrigera henne med tygeltag. När jag nu inte gjorde det så trodde hon att jag bara "åkte" och gjorde lite som hon ville. Det tog säkert en månad att få henne lika uppmärksam för sits och hjälper igen. Men nu när jag tänker efter så kanske det berodde på att jag inte hade någon "hand" alls. Med ett rep över bogen så kan man ju ändå påverka bogens placering o.s.v.

kollade länken. WOW!! så vill jag också kunna rida! red en del utan sadel och träns med fullblodet jag hade innan, men man är ju inte i närheten! så grymt häftigt! :D

Länken! OMG! :eek: Hur GÖR man?? Helt fantastiskt :love:

Grymt impad av bilderna!!! bra tankeställare!:crazy:
Han brukar dressera hästar för filmer å så, har sett när han packar ner hästen i en trälåda.... :o

Borde finnas kurser!!!! skulle anmäla mig pang direkt!

Senast ändrad av en moderator:

Svarar flera på samma gång.
Har kollat länken och är djupt inspirerad och bläddrar dessutom i "Dansa med hästar" titt som tätt, där rids det också utan hjälpmedel.
Idag började vi i paddocken, ihop med en annan häst, red lite serpentiner och övergångar, vi till och med galopperade ett par småsträckor (en kortsida här, en långsida där).
Repet om halsen är där mest för om jag skulle behöva sitta av och leda honom och så har jag det som sista utväg om han inte alls lyssnar på vad jag vill utan bara älgar iväg, då räcker en halvhalt med ett pekfinger i repet för att få honom att koncentrera sig.
Avslutade emd att rida ut en sväng, travade i bredd med en annan häst och mötte även några barn med en ponny som var djupt imponerade över min snälla och lydiga häst, han försökte inte ens nosa på ponnyn utan stod snällt still så att vi kunde byta några ord.
Jag undrar hur i hela småland han har blivit så lyhörd för det kan inte vara lätt med mig på ryggen, ibland känns det som om ingenting klaffar och ibland så flyter allt!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka